overskrift2

IMG 3212

Med på denne tur var kun Lene & Poul

Du kan vælge at læse teksten under billederne her hvis du vil dette - inden du ser bilederne.

Du også vælge at se billederne først ...  Billederne vi ses i en lille film herunder.

Filmen varer 48 minutter og 59 sekunder   135

Når du klikker på linket herunder , skifter du til YOU-TUBE hvor filmen ligger - husk at vælge stor skærm i nederste højre hjørne af filmen.

2007 1

Klik her for at se filmen

Du kommer tilbage til siden her ved at bruge pilen til venstre oppe i venstre hjørne på YouTube..

(gider du ikke lyden - så skru ned for den)

God fornøjelse !! 14

Find en kop kaffe inden du starter !!

Thailand marts 2017...... Sted : Jomtien

kalenderVi havde glædet os rigtig meget til denne ferie og hvordan kan man glæde sig til ferien - når nu det er 20. gang man skal afsted til samme land ?  329

Det kan man fordi Thailand jo aldrig er et sted man bliver træt af at rejse til og også fordi at vi på denne tur skulle et nyt sted hen. Vi havde længe snakket om at prøve at tage til Jomtien/Pattaya, men det der holdt os lidt tilbage, var det ry som Pattaya havde. Man troede faktisk at det kun var et område for sex og gamle mænd. Men fra venner og bekendte der havde været det - fik vi beskeden at det var det slet ikke - tvært imod.

Nu var dagen så kommet hvor vi skulle afsted. Det var endelig blivet den 20. marts 2017 og vi havde 14 dages ferie forude - hvad mere kunne man ønske sig. 2017 03 0001Vi var dagen i forvejen kørt til Sjælland, hvor vi lige kunne nå at fejre fødselsdag med vores barnebarn "Freja" og efterfølgende overnatte hos forældrene til barnebarnet - vores søn & svigerdatter "Glenn & Christina" som bor i Karlslunde..

Mandag morgen var vi stået tidligt op og havde spist morgenmad hos søn og svigerdatter - hvorefter vores søn kørte os i Lufthavnen, således at vi var der i god tid.

Vi havde booket denne ferie allerede før julen 2016 og det var egenlig en lidt sjov historie. Vi havde - i forbindelse med "et mærkelig brev" som vi havde modtaget med posten - vundet en ferie til Kapadokien i Tyrkiet. Det er en helt anden historie, som du kan læse om et andet sted på denne hjemmeside. Jeg sad så og kiggede lidt på nettet omkring Kapadokien og havnede pludselig inde på momondo.com . Denne ferie var planlagt til at skulle afvikles i marts 2017. Nå - nu skal vi ikke komme for langt væk fra emnet. Jeg var altså havnet på momondo.com og for sjov skyld - søgte jeg på flybilletter til Bangkok  435 .

Der dukkede billetter op til en pris af 3100,00 kr. pr. person - for en returbillet til Bangkok og det var i marts 2017 og det var med Turkish Airline. Jeg sagde dette til Lene (min kone) , som sad i sofaen og nørklede med et eller andet strikketøj . Køb dem - for helv.... sagde hun. Ja men vi skulle jo til Tyrkiet i denne periode - var mit svar til hende. Så må vi flytte denne ferie til senere - svarede hun. Som sagt - så gjort 453 , Vi købte billetterne til Bangkok og udsatte ferien til Kapadokien til december 2017. Det var ikke noget problem. Nu havde vi altså billetter til Bangkok - så måtte vi senere finde et hotel i denne periode.  I julen 2016 - da familien var samlet - ledte vi så efter et hotel og valget faldt på "Grand Jomtien Palace Hotel" - som vi fik til 2902,00 kr. for 12 overnatninger med morgenmad. Altså havde vi opnået at få en samlet ferie for 2 personer til Thailand i 14 dage for under 10.000 kr - det havde vi aldrig prøvet før .

Nå - men tilbage til den 20. marts 2017 - vi var kommet i Lufthavnen i København og vi skulle finde ud af at tjekke ind på flyet med Turkish Airlines. Vi 2017 03 0005havde jo altid tidligere fløjet med Thai Air - så det her var nyt for os, men også noget som vi glædede os til at prøve. For var det samme service som hos Thai Air - så kunne vi måske på sigt spare penge ved at flyve med dem.

Inde i Lufthavnen stod der de der "selvtjek ind skranke"  og folk brugte rask væk disse - så det må vi jo også kunne finde ud af, tænkte vi. Vi tastede vores booking nummer ind og jo - nu kom vores navne på skærmen. Vi valgte sæde i flyveren og trykkede OK. Vores billetter blev printet ud - hov 456 , vi havde da også bagage med og det var vi ikke blevet spurgt om undervejs i indtjekningen. Vi spurgte informatioen i lufthavnen og fik at vide at der skulle vi kontakte folkene ved skranken hos Turkish Airline. Da skranken åbnede gik vi over til personalet hos Turkish Airline og de tog imod vores bagage og vi fik dette tjekket ind - således at dette ville komme helt til Bangkok. Vi skulle jo mellemlande i Istandbul - hov, det fik jeg vist ikke fortalt tidligere .

Vi var nu klar til at gå ovenpå og lade roen falde over os. Vi gik til Starbucks og satte os, jeg købte en kop kaffe. En ung pige fra Tyrkiet kontaktede os og spurgte om hun måtte følges med os ud til flyet. Hun havde aldrig prøvet at rejse alene før og var lidt bange for at hun ikke kunne finde ud af det. Det måtte hun selvfølgelig gerne og hun satte sig hos os.

Fernet branca2Vi plejede at købe en flaske Fernet Branca med til Thailand. Det skulle være godt for maven. Men vi blev enige om at det ville vi ikke denne gang - nu var vi blevet lidt nærrige og ville også lige spare denne. Det skulle så senere vise sig at være en dårlig ide - mere om dette senere. Nå - men tiden var kommet hvor vi skulle ud til Gaten og vi gik derud og tog selvfølgelig den unge pige med ..... hun snakkede hele vejen og snakkede perfekt dansk - selv om hun kom fra Tyrkiet. Vi spurgte hende ikke om noget omkring hendes ophold i Danmark - det kunne vi da godt have gjort og det fortrød vi også lidt senere. Man må da godt vise lidt interesse for andre - men det gjorde vi altså ikke. Flyet holdt parkeret ovre ved gaten og det var et "mindre" fly vi skulle flyve med til Istanbul - hvor vi senere skulle skifte til et større.

Vi kom ombord og selv om flyet var mindre - var det er flot fly. Vi kom i luften ret hurtigt - og nu var vi så på vej. 2017 03 0010Straks efter at vi var kommet i luften - begyndte personalet at servere drinks, fuldstændig som de gør hos Thai Airways - og lidt senere fik vi varm mad også.

Første flyvetur som gik til Istanbul varede 3 timer og efter landingen i Atatyrk Lufthavn - blev vi kørt ind til terminalen med bus.

Vi havde ikke nogen valuta med der "passede til landet her" - så vi fandt et sted at side. 2017 03 0030Der var faktisk fri Wi-Fi i det område hvor vi sad - så det benyttede vi os af. I første omgang så det ud til at være en lille lufthavn - men den var faktisk meget stor. Det snød lidt for vi kom ind i terminalen i bunden - men alle flyafgange var fra 2. sal og da vi kom derop, kunne vi fornemme størrelsen på lufthavnen.

Nå - nu skulle spændingen udløses, nu skulle vi ud til det næste fly, som skulle flyve os til Bangkok. Hvordan så dette ud og var der overhovedet nogen service her, det var lidt spændende. Men straks vi kom ind i flyet kunne vi se at det var stort og det var nyt og flot . Der var èn række sæder mindre i hver side end det fly vi plejer at flyve med hos Thai Air - men det var jo egentlig kun en fordel, så var der kun 2 sæder i ydersiden i begge sider af flyet - altså "favorit sæder" hele vejen. Der var mulighed for Wi-Fi ombord - mod betaling.

Vi fandt vores pladser og satte os godt tilrette, nu skulle vi jo flyve godt 10 timer.  2017 03 0035Straks efter at vi var kommet i luften - begyndte personalet serveringen. Først kom de rundt med drinks og senere fik vi serveret varm mad - med rødvin eller hvad man nu valgte at drikke dertil.  Efter maden var der kaffe. Efter maden blev der så en laaaang pause,  hvor man kunne sove  420- spille lidt på skærmen foran i sædet - høre lidt musik eller se en film. Ja man kunne også bare vælge at sove og det gjorde vi. Vi skulle jo gerne være friske når vi landede i Bangkok. Et par timer før landing blev der serveret morgenmad i flyet, med kaffe juice m.m.

Vi kunne konstatere at servicen i dette fly var på højde med Thai Arways og vi havde da også bemærket at dem som stod med Thai Airways billetter i lufthavnen i Istabul - de kom med dette fly fra Turkish Airlines. Så derfor skulle service også gerne være den samme, ellers vil disse personer nok ikke være tilfredse.

cirkler2

21 marts3Klokken 09:45 landede vi i Bangkok Suvarnanabhumi Airport (ja - prøv du lige at sige dèt) ...... Nu skulle vi jo lige have vores bagage udleveret og så skulle vi finde vores chauffør. Inden vi tog hjemme fra, havde vi aftalt med en taxa chauffør at han skulle hente os i lufthavnen og køre os til Jomtien - til vores hotel. Nu skulle vi bare lige finde ham. Vi havde sendt ham oplysninger om hvilket fly vi kom med og hvornår vi landede - så han skulle have lidt at gå efter. Alt dette var gået via Facebook, men det er vel også godt nok. Da vi havde fået vores bagage udleveret - kunne vi se at han havde skrevet til os at han ville stå ved udgangen af lufthavnen. Nu var problemet bare at der var 17 udgange fra denne lufthavn. Nå - men vi gik til den udgang som lå nærmest der hvor vi fik bagagen udleveret og gik helt udemfor. Men der var ingen taxa mand at se nogen steder. Jeg begyndte sådan at blive lidt frustreret og tænkte at det nok havde været bedre hvis vi bare havde taget den første og den bedste taxa mand vi var stødt på lige udenfor . Men Lene virkede lidt mere tålmodig. Hun strøg op ad gaden forbi alle 17 udgange og kom tilbage igen. I mellemtiden var jeg ved at slå "Data Roaming" til på min telefon - således at jeg kunne skrive til ham på facebook. Lene kom tilbage igen og løb indenfor i lufthavne og op ad trappen - den vej hvor vi lige var gået ned fra. Et stykke tid efter kom hun glad ned - nu havde hun fundet ham og vi skulle bare komme op ad trappen - så ville han møde os der. Det gjorde vi så og vi fandt hinanden.IMG 2700 Taxa manden havde parkeret sin bil et stykke vej fra Lufthavnen - i et parkeringshus og vi gik derover og fandt hans bil. Nu var alle glade og vi kørte med taxa manden , som havde det fantastiske navn: Tanatat Phomphan men jeg tror at vi nøjes med at kalde ham "taxa manden" . Han havde en rigtig fin bil og han var meget høflig og spørgende hele tiden . Han skulle have 1800 bath (360 kr) for at køre os til Jomtien og det var en Ok pris, taget i betragtniong at han kørte i en ny bil og at han kunne tale engelsk. Vi skulle køre i 1 og en halv time - så det var rart at kunne sludre lidt med ham under vejs . Det gik bare derud af og jeg havde glemt alt om at jeg på et tidspunkt havde slået "Data-Roaming" til på min telefon ..... pludselig fik jeg en SMS fra telenor i Danmark og den kan du se på billedet her .

Telenor2Hvad siger man så til dette? ..... Tja - der er jo ikke så meget at sige - det var jo mig selv der havde åbnet for dette og det var også mig selv der havde glemt at lukke for dette igen. Det eneste positive man kan sige i den forbindelse er at jeg tit har tænkt på hvor meget og hvor hurtigt man bruger data i udlandet - og det har jeg da så fundet ud af nu. Det kan man gøre på et par timer. Vi må tage dette som en extra oplevelse  277  .

Nå men efter et enkelt ophold, (tisse-pause), nåede vi til Jomtien til vores hotel og det var jo spændende og se om dette svarede til billederne på internettet. IMG 2735

Men jeg synes ikke at vi havde grund til at være skuffet. Det var et stort hotel med 12 etager - der var 2 swimming-pools. Èn ved jorden og en på 4. sal - så det var alt sammen godt nok.

Så var det lige spændende at komme op og se værelset . Vi skulle bo på tredje sal mod gården, så vi tog elevatoren op til tredje sal og gik til værelse nr. 320.IMG 2703 Det så super godt ud og der var ikke noget at klage over. . Vi flyttede ind med" alle vores kufferter " - Vi har altid èn kuffert til hvèr af os og så en toilettaske + en rygsæk til håndbagage. Sådan vil "Fru Larsen" have det og da jeg ikke har noget med pakningen at gøre - så kan man vel ikke tillade sig at klage over dette . Og hvorfor skulle jeg også det ?

Vi var faktisk rimelig trætte nu efter den lange rejse , så vi fik noget at spise på en restaurant der hed "GARAGE" og den var fin og vi brugte den også senere på ferien . Efter maden gik vi tilbage til hotellet og gik i seng - så at vi kunne være friske til næste dag hvor man godt kan sige, at det først var der at ferien startede.

22 marts2

En ny dag var startet og den er helt ubrugt. Jeg er en mærkelig type, for når jeg har ferie - vil jeg helst være den første der kommer ned til morgenbordet. Ikke fordi jeg er sulten , men fordi jeg elsker at sidde med en kop kaffe og betragte alle de andre der kommer . Jeg har også altid min I-pad og mit kamera og min notes blok med. Så kan jeg sidde og nusse lidt med noget papir-arbejde og smide et par billeder på facebook m.m.

Nu har jeg intet imod kinesere som sådan  413  - men de opfører sig altså ikke som andre "normale mennesker" og googler man dette problem på internettet - vil man også kunne læse, at de fleste klager fra turister i udlandet - omhandler den måde kineserne opfører sig på, de støjer - de råber - de ignorerer lokale skikke og opfører sig som dyr - når de kommer ned til morgenmad. Og dette var heller ikke anderledes her på dette hotel . Men jeg tog det som en oplevelse langt hen ad vejen. Så der var fuld "underholdnig" på fra morgenstunden når kineserne kom ned til morgenmaden.

Jeg måtte også kæmpe for at beholde min plads i restauranten IMG 3462- Hele tiden måtte jeg sige "neeeej" når en kineser satte sig ved mit bord. Jeg havde jo reserveret plads til Lene, som altid kom senere ned til morgenmaden. Jeg sad her stille og roligt med min I-pad og spillede Hay-Day. Jeg ville lige gå op efter en kop kaffe. Da jeg kom tilbage til mit bord var der en kineser der havde sat sin mad på min plads - trods det at min I-pad stod på bordet . Der måtte jeg lige finde" de store bogstaver frem". Men jeg tror egentlig ikke at kineseren fattede at der var noget galt  - så tog jeg hans tallerken fra ham og satte den over på et tomt bord. Men heldigvis var det sådant hver dag, at kineserne kom ned til morgen mad klokken 06.00 og klokken 08.00 blev de alle hentet i busser og så var de væk hele dagen og hvis man ville, så kunne man bare indrette sin dag efter dette.

Lene kom lidt senere ned til morgenmaden og vi sad og hyggede os lidt - jeg spiste altid først når Lene var kommet ned til morgenbordet. Hun undgik kineserne ved at komme efter klokken 08:00 - og jeg tror at dette var bevidst.

IMG 2927Efter morgenmaden gik vik til stranden - nu skulle vi have noget sol på kroppen. Standen lå lige på den anden side af vejen, så det var jo nemt. Stranden var perfekt med fint sand. Der var lige 10 meter hvor der lå nogle små sten i vandet - men gik man enten til venstre eller højre - så kunne man undgå dette og det fandt vi hurtigt ud af - så dette var ikke noget problem. Vi nød så stranden til ved aftenstide - hvor vi lige gik op på hotellet for at gøre os klar til om aftenen.

Om aftenen gik vi til højre ved hotellet og kiggede butikker. Vi kom til et Night marked og vi gik derind og handlede lidt. Dette Night marked havde åbent alle dage fra klokken 17.00 og frem til ved midnats tid. Der var en del at se på her - både madvarer og alt muligt andet "som man næsten ikke kan udværre". IMG 2785

Nå - Vi skulle også finde et sted og spise til aften, så vi kiggede lidt rundt omkring. Vi kom forbi et sted med nogle meget lave priser (se skiltet - man omregner til danske priser ved at fjerne det sidste ciffer og gange det andet ned 2 .... eks 60 bath er lig med 12 d.kr) . Vi gik ind her og satte os. Der kom en ung pige, som ikke kunne ret meget engelsk. Men vi fik udleveret et ret enkelt menukort. Jeg fandt noget der stod "kylling" på, så det kunne vel ikke være helt tosset. Lene fandt en suppe - det var knap så "kryptisk" ..... da vi bestilte drikkevarer, sagde hun at hun ikke havde øl og hun havde heller ikke cola light - men vi kunne gå over til købmanden ved siden af og købe dette - det var ok med hende. Det gjorde vi så. Da jeg fik min mad serveret - viste det sig at det var "kylling indmad" altså var mit kyllinge lever. Det kunne jeg ikke spise og jeg bestilte noget andet. Så maden kan altså også købes for billigt. Vi spiste ikke mere der i løbet af ferien. Jeg tilbød selvfølgelig også at betale for den mad som jeg ikke spiste - men det ville hun ikke have penge for.

DET VAR SÅ DEN DAG !!

cirkler2

23 martsSå blev det torsdag og efter morgenmaden blev det stranden igen - Der var i dag kommet parasoller og strandstole på stranden igen. Om onsdagen er der ingen strandstole og parasoller. Regeringen har bestemt at denne dag skal være fri af hensyn til turisterne. Og der tror jeg at regeringen tager alvorligt fejl - Turisterne ønsker netop disse faciliteter på stranden. Også i dag var der varmt og lækkert på stranden. Vi havde bestemt hjemmefra, at det skulle være en ferie hvor afslapning kom først - så det gik vi efter. Der er altid mange sælgere på stranden - uansat hvor man er i Thailand og Jomtien er ingen undtagelse. De fleste lader vi bare gå forbi - de vandrer jo frem og tilbage hele tiden. Tilfældigvis kom der lige en sælger med noget mad ved 12-tiden - ja og hvorfor ikke tage frokosten på stranden. IMG 2808

Sælgeren havde forårsruller & rejer med på bakken. 1 bakke kostede 8 d.kr , og så var der 3 stk for 20 d.kr. Jeg købte 3 stk - så det blev en extra billig frokost denne dag - og det smagte nu udmærket . Så det kan godt anbefales.

IMG 2811Om eftermiddagen tog vi bussen (også kaldet - Grisebilen) ind til Pattaya. Det koster 10 bath pr. person at tage med denne bil - og det er 2 d.kr. Så kan du køre lige så langt som du vil. Vi vidste ikke lige hvor vi ville stå af - men vi hoppede af et tilfældigt sted og så spurgte vi om vej til: Central Festival.

Central Festival er et kæmpe varehus med alt muligt og det er ægte varer der sælges i dette varehus - i modsætning til hvad der sælge lige udenfor på gaden. Og du kan købe alt lige fra knappenåle til færdige ferie lejligheder på Maldiverne. Vi brugte en del tid her i dette center - men købte ikke noget. Der gik vel nok to - tre timer her - inden vi gik ud på gaden igen.

Om aftenen spiste vi inde i Pattaya på en restaurant der hed "Kiss". For mad og drikkevarer til 2 personer kom vi af med 333 bath (66 d.kr.) - Det var faktisk en hyggelig restaurant og den er da også kommet med i vores anmeldelser af restauranter her på hjemmesiden.

Nu skulle vi så finde en bil den anden vej tilbage til vores hotel og det skulle vise sig ikke at være så nemt. Vi hoppede på en grisebil som kørte i den retning - som vi mente var den rigtige. Pludselig stoppede chaufføren - kom ud og spurgte hvor vi skulle hen. Vi sagde "Jomtien" - men han kørte ikke længere. Han kunne godt køre os til Jomtien - men så ville han have 200 batt (40 d.kr.) - så vi betalte ham 20 bath (4 d.kr) og hoppede af. Vi prøvede flere muligheder - men det endte med at vi tog en anden grisebil - som vi så betalte 200 bath for - og så kørte han os hjem til hotellet. Man glemmer hurtigt, eller også er man hurtig til at omstille sig til deres priser når man er på ferie. Lene nægtede simpelthen at betale 200 bath for at køre til Jomtien. Når vi tidligere år har været på Koh Samui eller i Phuket - er der ingen taxa`er der kører nogen steder under 200 bath.

Men vi kom tilbage til hotellet og dagen var slut.

cirkler2

24 martsEfter morgenmaden gik vi til stranden hvor vi var indtil kloken 14 30 ca. Vi spiste frokost på en lille "meget" lokal restaurant lige bag ved hotellet..... og det var lidt af en spec. oplevelse. Restauranten serverede kun Thai mad og det eneste IMG 2961menu kort restauranten havde - var et stort billede på væggen - som man så kunne stå og kigge på. Jeg bestilte en øl og den var udsolgt - men ejeren greb lige sin knallert og styrtede til købmanden efter øl og straks efter blev den serveret. Lene spiste noget kokus suppe og jeg fik "fried chicken salad". Vi kom af med 422 bath som svarer til 84 d.kr. for frokosten, incl drikkevarer. Ejeren drev sammen med sin kone denne lille restaurant og i enden af restauranten var der et lille rum, her boede parret privat - men udenfor holdt parkeret en meget flot stor bil .. jo jo, det skal man jo have. IMG 2967

Det ser man faktisk tit i Thailand og man kan da også se at der kører faktisk kun nyere biler i Thailand og 95 % ca. af alle biler kommer fra Japan. Jeg spurgte engang en taxa-chauffør om, hvordan man kunne have råd til så fine biler. Han fortalte at regeringen på et tidspunkt havde gjort det billigt at låne til nye biler og at det var derfor at man så alle disse nye biler på vejene. Og mange thaiere havde faktisk ikke råd til at købe disse biler alligevel, men så blev der sparret andre steder.IMG 2966

På billedet - her til højre, kan man her se hvordan denne lille familie`s bolig så ud - udefra (ovre i hjørnet af restauranten).

Vi kan godt lide at komme på disse små restauranter - her får du jo den "rigtige thai-mad" med de rigtige krydderier i, som godt nok nogen gange kan være lidt stærke - men det kan vi godt li` . Man kan nogen gange være heldige at få en lille sludder med ejerne - hvis de kan engelsk, det er der dog ikke så mange der kan. Vi spiste der nogle gange i løbet af ferien.

Resten af dagen gik med "ingenting" - nogle gange skal man også lige opdateres på hvad der sker i lille Danmark derhjemme, og så sætter man sig hvor der nu er internet og kigger lidt nyheder hjemmefra. Hotellet havde fri Wi-Fi i receptions området, men ville man have internet på sit værelse - måtte man betale for det. Og det var faktisk ret dyrt lige her på hotellet - synes jeg.IMG 3308 Normalt booker vi kun hotel hvor der er fri Wi-Fi, men her var der dog lige en undtagelse.

Hvis man kigger på prisskiltet her til venstre - så kan man se at internet 1 dag koster 350 bath (70 d.kr.) og internet i en uge koster 1000 bath (200 d.kr.) og det er faktisk meget dyrt. Der skal jo 1 forbindelse til hver person, man kan ikke dele èn - man kan i hvertfald ikke være på nettet samtidig med kun 1 forbindelse - men må skiftes.

Hvis man tager som eksempel at Lene og jeg ville have internet hver i de 14 dage vi var på hotellet - ville  dette regnestykke se således ud : 1000 bath x 2 personer x 2 uger x kurs 0,2 = : 800 ,00 d.kr., og det er dyrt set i forhold til at vi har betalt 2902,00 d.kr. for vores værelse i 14 dage incl. morgenmad. Vi købte dog også hver kun internet i 1 uge - så benyttede vi det frie internet i receptionen den anden uge. Jeg tog en sludder med en pige i receptionen omkring disse priser, men hun kan jo intet gøre og hun fortalte også at det var et firma "udefra" der solgte disse internet løsninger på hotellet. Men det er nok noget hotellet skal tænke over i fremtiden - for mange folk booker hotel efter hvor der er fri Wi-fi .

Om aftenen gik vi en lang tur - ja faktisk 4 km og vi gik til venstre ved hotellet denne gang. Feriens største problem er jo altid: Hvor skal vi spise henne ?

Og det var jo også det vi gik efter nu. Der var også mange restauranter ud ad her - men vi fandt ikke nogle som vi syntes var "hyggelige" og så syntes vi også at priserne var lidt for høje eller også er vi generellt bare nærrige ?

IMG 2715Vi vendte om og gik tilbage ad igen og vi havnede på "GARAGE", som vi spiste på den første aften - da vi ankom , den kunne vi godt lide og maden her var OK .

IMG 2919Efter aftensmaden gik vi til bage til vores hotel igen, vi ville planlægge en "endags-tur", hvor vi hyrede en chauffør med bil til at køre os rundt til forskellige steder, som vi selv havde valgt ud. Jeg havde lavet lidt " jemmearbejde" før turen og valgte nogle steder ud, som vi gerne ville se. Disse skrev jeg ned på en lille lap papir og så sendte vi dette i "udbud".

Vi spurgte selvfølgelig chaufføren som havde kørt os fra lufthavnen og til hotellet den første dag. Han skulle have 1800 bath (360 d.kr.) , men han skulle også komme fra Bangkok og hente os - så han bad os faktisk undersøge hvad det kostede lokalt - og det gjorde vi så. Her fik vi en pris på 1500 bath (300 d.kr.). Nu syner 60 d.kr. i besparelse jo ikke af så meget, men sådan skal man ikke tænke når man er i Thailand. Man skal tænke på - hvad kan jeg få for de 60 d.kr. jeg sparer her og det er jo faktisk nok til 2 personer at spise frokost for. Så det blev sådan - vi hyrede den lokale og det blev så til om mandagen (det var fredag i dag) .

cirkler2

25 martsNu var det så blevet lørdag - allerede ?? - tja tiden går hurtigt !!

Efter morgenmaden snakkede jeg med manden som sad i skranken ude i receptionen og som solgte udflugter og taxa ture.IMG 3009 Ja - vi bringer lige et billed af ham. Han blev lidt en belastning for os. Han sad lige ved udgangen i hotellet og hver gang vi gik forbi ham - råbte han: hallooo my friend og det er jo sjovt første gang - men ikke mange gange om dagen .

Nå - men jeg ville spørge ham om hvad det kostede at komme over til Ø`en Koh Samet. Vi fik en pris på 1300 bath (260 d. kr) pr. person. Om det var billigt eller ej ved jeg ikke - men vi sagde til ham at det ville vi lige tænke over og så gik vi til stranden og blev der om formiddagen.

Da vi gik fra stranden ved middagstid og gik ind på hotellet ..... ja , hvad tror I så der skete ?  Halooo my friend, lød det så fra "vores ven" og hans pris på turen til Koh samet, var nu faldet til 1000 bath (200 d.kr.) pr. person. Altså kunne vi nu spare 120 d. kr. i forhold til hans første tilbud - og som tidligere nævnt, skal man lige tænke over hvor meget andet man så kan få for disse penge i landet og det er jo ikke så lidt. Der stod 2 thaiere fra hotellet ved siden af og de morede sig vældigt over dette. De stod der faktisk kun for at åbne døren for gæsterne, hver gang de skulle ud eller ind - så de var jo så tvunget til at høre på "vores ven" hele tiden. Nå men vi bookede turen til Koh Samet og blev enige om at det skulle så være om onsdagen - for om onsdagen var der jo ingen parasoller og stole på stranden - så det blev den dag.

Senere på dagen tog vi "en grisebil" ind til Pattaya - ja, vi smed 2 d.kr ud hver til en bustur - der var jo langt derind. Vi stod af ved Central Festival og gik igennem varehuset over til den anden side, for at kigge lidt her.

Der var noget "stort" i gang lige uden for varehuset og vi måtte lige kigge nærmere på dette. Det viste sig at det var den årlige kåring af noget som man i Thailand kaldte "Miss Grand". Det så vældig spændende ud og vi blev "hængende" her i ca 1½ time.

Efter dette skulle vi finde vores spise sted for denne aften og vi gik ned af gaden og kiggede.IMG 3435 Jeg foreslog "HOOTERS" som vi gik forbi. Men det faldt ikke lige i god jord hos "Fru Larsen"  464  . Hooters er et amerikansk koncept, hvor der kun serveres amerikanske burgere, det er der jo ikke så meget mærkeligt i. Der hvor Hooters virkelig de skiller sig ud og er anderledes end andre burger restauranter, er at de ansætter kun piger til at betjene kunderne og jo større brystmål disse piger har - jo nemmere har de ved at blive ansat her. Men vi gik altså forbi. På billedet til højre - kunne det godt se ud til at der ikke har været mange ansøgere på det tidspunkt hvor hun var blevet ansat   1  . Der er et enkelt af ansættelses kriterierne der ikke var helt opfyldt.

Vi fandt lidt længere nede af gaden et lille sted hvor vi spiste aftensmad. Jeg fik pizza og Lene fik suppe af en eller anden slags. Det var nu også hyggeligt nok - men ikke et sted som vil komme på vores anbefalings side her på hjemmesiden.

IMG 2988Efter maden gik vi videre og besøgte vi den i Pattaya meget kendte gade: WALKING STREET. Pu ha - her var der godt nok liv i gaden. Højt musik - masser af lys reklame skilte - personer der var en blanding mellem en dame og en mand, dem man kender som "Lady-boys" - politi betjente var der en del af i gaden - og mange barer med flokke af let påklædte damer og det der "var værre" - uden at nævne noget her   15  .

Vi gik stille og roligt ned gennem gaden og kiggede lidt på det hele . Gaden er temmelig lang og vi kom ud i den anden ende .

Her var der så til gengæld ingenting - der holdt et par taxa`er og nogle "grisebiler". Vi måtte bide i det sure æble  422  og tage en Taxa hjem til en pris af 200 bath (40 d.kr.)

Dagen var slut !!

cirkler2

26 martsSøndagen startede som alle de øvrige dage med morgenmad klokken 06:00 og "underholdning" fra vore kinesiske venner. Efter morgenmaden vandrede vi over vejen til stranden, hvor vi opholdt os til ca. kloken 14:30.IMG 2855 Der kom en kraftig regnbyge med lidt lyn og torden. Så vi trak os tilbage til hotellet. Regnen var dog hurtigt ovre og vi gik ned på gaden, hvor vi tog med "grisebilen" helt til enden af vejen til venstre for hotellet. Vi ville gentlig bare se hvad der skete derude, men fandt hurtigt ud af at der kun var hoteller og lidt dyrere restauranter derude .

Det var iøvrigt dagen hvor sommertiden trådte i kraft hjemme i lille Danmark - men det er jo ikke noget man kender til her i Thailand.

Vi tog "grisebilen" tilbage igen og spiste frokost ved restauranten "GARAGE". Resten af dagen gik med "ingenting" - vi opholdt os på hotellet, hvor vi læste lidt nyheder på vores I-pad - hver især - eller spillede lidt Hay-Day. Det kan godt være at det lyder lidt kedeligt, men det skal der også være plads til.

Om aftenen gik vi op forbi Night Markedet og fandt en hyggelig restaurant hvor vi spise vores aftensmad. Vi sluttede dagen af med en drink på restauranten ved siden af hotellet. IMG 3056Her var der underholdning hver aften med "levende musik". Det var faktisk lidt hyggeligt og man kunne sidde og slappe lidt af her. Drinks`ene var dog lidt dyre her, men også flotte. Billedet her til venste viser Lene`s Drink .... Når billedet er lidt uskarpt - skyldes det ikke at vi har fået for mange drinks - men udelukkende at der var kommet dug på mit kamera 472  ......... Vi var egentlig på jagt efter et sted hvor man kunne slutte dagen - hvis og når vi er flere afsted, men det bliver nok ikke her, medmindre man kan forhandle sig frem til nogle andre priser. Vi plejer jo at "skylle" en to tre drinks ned, når vi er flere afsted og slutter dagen, meeen det er nok lidt for dyrt lige her.

Vi gik tidligt i seng denne dag - da vi jo næste dag havde booket en chauffør til at køre med os hele dagen.

cirkler2

27 marts Nu var dagen så kommet hvor vi skulle på tur. Vi fik hurtigt morgenmaden overstået og vores chauffør skulle komme og hente os klokken 08:00 præcis og det gjorde han også. Det var regnvejr fra morgenstunden - så vi blev enige med ham om, at  vi kørte direkte til Dolphin World først. Her ville vi kun se delfin show`et - her kunne vi sidde under tag mens vi så dette. IMG 3265

Vi var faktisk blevet lovet en "rimelig bil" at køre i - af ham vi bookede turen ved - men det holdt ikke helt stik. Denne bil var gammel og slidt - men pyt nu var han kommet og vi kørte. Vi kørte i 3 kvarter inden vi nåede frem til Dolphin World. Regnen var taget til - men vi skulle sidde under taget på tribunen - så det gjorde ikke noget. Det var meget underholdende at se delfinerne. Utroligt hvad man kan lære sådanne dyr. IMG 3095Det var et rigtig godt show vi her oplevede. Og det varede en times tid, så det nød vi.

Vores chauffør ventede ude i bilen mens vi var inde og se show`et - han havde købt en avis og havde lidt mad med .

Efter Dolphin World kørte vi til "Up and Down" hvor vi skulle opleve et hus som de havde bygget omvendt.  IMG 3120Vi skulle ikke køre ret langt for at komme dertil. Det regnede stadig men vi havde paraply med - så det var ok. Vi gik ind i huset og det var en mærkelig oplevelse - for ud over at huset vendte omvendt - så stod det også skævt.

Man blev fuldstændig ør i hovedet af at gå derinde - men det var en sjov oplevelse. Alle møbler hang jo i loftet og når vi gik ovenpå - ja så gik vi jo faktisk nedenunder. Der var flere bygninger i parken og vi var rundt og se dem alle. For at komme ud af parken igen skulle vi igennem en labyrint lavet med hækplanter. IMG 3151Det var rimelig svært at finde ud og man kunne da godt gå og blive lidt eller meget irriteret over at man ikke nemt kunne gennemskue labyrinten - men med tiden lykkes det og vi kom ud af parken igen.

Derfra kørte vi nogle få minutter og kom til Buddha Mountain. Det var et stor bjerg, hvor på der var tegnet en stor Buddha. IMG 3167Tegningen måler 109 X 70 meter og er lavet ved hjælp at en computer og en laser. Hele figuren er oplyst om natten af kæmpe store projektører. Sikkert et flot syn - men nu var det altså dag da vi var der. Vi har selvfølgelig taget mange flere billeder end dem vi viser her i vore beskrivelser af de forskellige steder - men der må vi henvise til billed-show`et i starten af denne side .

Fra Buddha Mountain - skulle vi faktisk kun et par kilometer videre inden vi kom til Silver lake. Dette var en stor park, hvor der blev dyrket forskellige afgrøder, som blev bearbejdet til madvarer og vine. Der var smagsprøver under vejs i parken. IMG 3201For få penge kunne man komme med en bus som kørte rundt i parken og den holdt med jævne mellemrum - således at man kunne få taget nogle billeder. Vi fandt så ved samme lejlighed ud af at de også laver rødvin i Thailand - Det troede vi faktisk ikke. IMG 3226Desværre var der ikke smagsprøve på dette - men vi kunne jo selvfølgelig da også bare have købt en falske eller to - men det gjorde vi ikke.

Man kunne godt bruge mere tid her i parken - men vi have fået lavet et stramt program og vi skulle videre. Vi kørte til det sidste sted på vores tur og det var Floating Marked. Og hvad skal man sige om dette ? - Ja det var et kunstigt opbygget område med vand og sejlende både som solgte varer. For dem der har prøvet at sejle på floden inde i bangkok - ja så kendes disse både derinde fra .  IMG 3238Men det var meget flot at gå og kigge på - Der var jo også et hav af andre boder i hele dette område og man gik på små broer fra bod til bod. Vi havde aftalt at være i dette område i 2 timer og chaufføren kørte væk i denne periode .... men tiden passede meget godt - dog synes Lene at det var et område som skulle besøges en dag - hvor man ikke skulle andet.

Det var altså så vores sidste besøg på denne tur og det havde været en meget god tur - om det er dygtighed eller held at vi havde valgt nogle ting som lå tæt på hinanden ved jeg ikke - men sådan var det altså bare.

Vi kørte tilbage til hotellet - men nu var vi også mega trætte og vi valgte lige at tage en "morfar" på værelset inden vi skulle ud om aftenen - og det var dejligt "skulle jeg hilse og sige".

Efter vores hvil gik vi til venstre ved hotellet. IMG 3267Lene havde set en syerske et eller andet sted og mine badebukser var gået op i syningen. Så det kunne vi måske få ordnet der. Vi gik et stykke vej og fandt hende. Jeg fik herefter mine bukser syet og betalte 40 bath (8 d.kr.)... så var hun glad og det var jeg faktisk også   451   .

Til aften kunne jeg sgu godt tænke mig en ordentlig pizza og vi fandt et pizzaria og de skrev endda på skiltet at det var et Italiensk Pizzaria - meeen den pizza jeg fik serveret, var nu ikke noget at skrive hjem om.

Efter aftensmaden som også blev noget sent - gik vi tilbage til hotellet. Det havde været en lang dag - men også en god dag, hvor vi havde oplevet meget .

Dagen slutter her.

cirkler2

28 martsMorgenmad klokken 6:00 for mig - som var morgenfrisk. Kineserne var også mødt ind og der var lidt extra underholdning her til morgen (nu håber jeg ikke at vi har nogle læsere fra Kina) .... De kommer jo altid med en vis fart de der kinesere og èn af dem styrter hen til gryden med supper og hvad der sker, når jeg ikke at registrere - men låget fra gryden falder på gulvet og giver et ordentlig brag da det rammer gulvet. En anden kineser styrter mod glasdøren ud til terrassen. Døren når ikke at åbne sig og kineseren løber panden ind i døren. Sådan - så er dagen ligesom i gang.

Når kineserne havde forladt hotellet klokken 08:00 - når altså busserne havde hentet dem - så blev der spillet dæmpet musik i morgenmads restauranten - men musikken kom først efter at kineserne var rejst - måske hotellet havde erfaret, at der alligevel ikke var nogen der kunne høre musikken når de var der.

Vejrudsigten i dag sagde 30 grader og inden regn. Temperaturen klokken 07:30 var allerede 29 grader, så det tegnede godt .

Vi gik til stranden, hvor vi var til klokken 14.00 ca. IMG 2932Vi havde de samme pladser hver dag på stranden og ham der lejede papasoller og strandstole ud kom da også hen til os - så snart han fik øje på os. Stranden var delt op i sektioner og der der mange der lejede disse parasoler og stole ud og de havde hver sin farve på deres parasoller - således at man kunne se hvor grænsen gik. Men som sagt - vi var samme sted hver dag.

Der var også mange sælgere på stranden idag og hver dag kom der èn som gik med noget der lignede en stor blå værktøjskasse og kan sagde hele tiden: lækker - lækker. Nu måtte jeg altså se hvad han havde i sin blå kasse og jeg kontaktede ham. IMG 2954Han kom hen til mig og åbnede sin kasse og sagde lækker - lækker. Det viste sig så at være kager og donuts ....... De så faktisk lækre ud - så måske havde han ret. Jeg måtte prøve og købte et par donuts af ham. De var faktisk rigtig gode. De havde lige den rigtige konsistèns og det var guf. Heldigvis kunne jeg købe et kop kaffe på stranden - IMG 3269så det blev en god dag. Men nu havde jeg ham så også på besøg hver dag herefer - men heldigvis forstod han nok når man sagde nej.

Ikke fordi jeg ikke kunne spise 2 stk og drikke en kop kaffe - men nu havde jeg jo lige fået syet `et par bukser der var revnet og jeg skulle jo nødig blive stamkunde ved syersken.

Om eftermiddagen ville vi ind til Pattaya og besøge Pattaya Night Bazaar  - så vi tog en "grise bil" derind ved 16-tiden. Vi handlede lidt på Night Bazaaren . IMG 2837Det specielle ved denne Night Bazaar var at de ikke handlede med madvarer - og det synes vi egentlig var rart.

Vi spiste aftensmad på restauranten "Kiss". Nu skulle vi finde ud af at komme hjem igen. Vi hoppede på en "grisebil" som vi mente kørte i den rigtige retning og vi kørte et stykke tid. Pludselig kommer chaufføren ud og spørger hvor vi skulle hen og vi svarer: Jomtien. Oh no no siger han - det var helt i den modsatte retning. Vi betaler og hopper af. Vi finder en anden bil og kører så den modsatte vej . Vi får på bilen kontakt med en Thai-pige, som også skulle til Jomtien og hun ville gerne have os på slæb. Vi kører med "grisebilen" helt ned til Walking Street - der betaler vi og hopper af igen. Vi går så med Thai-pigen og hendes russiske ven op ad gaden og ved den første vej der gik til højre - holdt der en del "grise biler" og hun fortalte at vi skulle tage èn af dem. Det gjorde vi så og vi kom hjem til hotellet. Nu havde vi også efterhånden set det halve af Pattaya fra ladet af en "grisebil" og havde brugt 12 d.kr . i alt på disse taxa `er .  Det morede vi os da lidt over - men nu kendte vi bus-systemet.

Dagen slutter her .

cirkler2

29 martsSå blev det onsdag og det var den dag hvor vi havde bestilt tur med speedbåd over til Koh Samet. Og den tur havde jeg glædet mig til. Vi var tidligt nede og få morgenmad, for vi blev hentet ved hotellet klokken 07:45. Vores "gode ven" som havde solgt os turen - syntes at det var en god ide at bruge onsdagen på denne tur - for om onsdagen var der ingen parasoller og strandstole på stranden, og det var jo egentlig pænt af ham at tænke sådan. IMG 3295

Vi blev hentet til den aftalte tid og solen skinnede og vejret var fint - så det kunne ikke blive ret meget bedre. Vi skulle køre i 2 timer inden vi kom til speedbåden og vores chauffør kørte som om at han havde stjålet det hele. Alle de andre i bilen var russere - så det var ikke meget vi snakkede sammen. Da vi havde kørt i næsten 2 timer begyndte det at regne og regnen tog til og til sidst regnede det så meget at bilerne ikke kunne køre. De kunne simpelthen ikke se noget. Busser og andre biler holdt stille med katastrofe blink tændt. IMG 3306Og vi holdt der selvfølglig også. Vi holdt der temmelig længe mens regnen bare piskede ned og det lynede og tordnede også - træerne lå næsten hen ad jorden, da det også var blæst op.

Russerne i bilen snakkede sammen og råbte en del - vi (Lene og jeg) fattede ikke en brik af hvad de sagde. Jeg sagde til Lene at de russere skulle squ ikke bestemme om vi skulle sejle - en russisk pige som kunne lidt engelsk spurgte mig om jeg ville ud og sejle ...... selvfølgelig sagde jeg, det var jo kun vand der kom ned og det var også vand vi skulle sejle på. Meeen så kom jeg til at kigge på Lene og så kunne jeg godt fornemme at hun skulle ikke ud med nogen båd i dette vejr.

Russerne diskuterede videre indbyrdes og pludselig starte chaufføren bilen igen og kørte hjem af. Vi forstod intet - Lene og jeg, og buschaufføren fortalte os ingen ting. Nå men var der 2 timers kørsel derud - så var der nok også dette den anden vej - altså havde vi så siddet i en bil i 4 timer - uden at få noget ud af det.

Da vi kom tilbage til hotellet igen - kom ham der havde solgt os turen ud og sagde til os at vi bare kunne tage med på turen dagen efter. Det sagde jeg nej til - for ville det samme ske igen - så havde vi siddet i en bil i 8 timer og så meget ferie havde vi heller ikke. Jeg forlangte at få mine penge tilbage - men det var han ikke meget for - men efter nogen diskusion, hvor jeg hævede stemmen lidt - fik jeg vores penge retur igen.

Hvad skulle vi nu finde på - klokken var jo kun omkring klokken 12:00 og regnen var stoppet og solen var kommet frem igen. Vi tog lige et lille hvil på værelset, vi havde jo været tidligt oppe. Efter dette hvil gik vi ned til poolen. IMG 3482Det var egentlig et dejligt pool område der var til hotellet - men ofte bruger man jo ikke poolen, da vandet i havet faktisk er varmere end det der er i polen. Men vi blev der resten af dagen.

Om aftenen ville vi tage en "grisebil" op til restauranten "Surf Kitchen". Denne restaurant er rigtig fin og de serverer god mad her.  IMG 3323

Lene fik noget japansk fisk og jeg fik en snitzel .........

Efter maden gik vi til night markedet i byen og handlede lidt inden vi gik til bage til hotellets restaurant hvor Lene fik en drink og jeg en kop kaffe .

Dagen slutter her...

cirkler2

30 martsPu ha - nu var det allerede blevet torsdag - hvor tiden dog går hurtigt når man er på ferie. Når man starter på ferien - synes man at der er lang tid til at den slutter, nå - men det må jo være fordi at man har det godt nok !!

Dagen i dag startede ikke anderledes end de øvrige dage - efter morgenmaden gik vi til stranden. Vi mødte nogle andre danskere i dag - de kom fra Lolland og fra Fyn. Vi hyggede os sammen med dem på stranden hele formiddagen.

Om eftermiddagen ville vi finde ne restaurant som vi havde fået anbefalet . Den hed  "Cabbage & Condoms" - oversat betyder det vel noget i retning af : kål og kondomer 393........ Det var egentlig vores mening af reservere et bord til om aftenen på denne restaurant, men lad os nu se hvordan det kommer til at gå. Jeg havde kigget på et kort og var egentlig af den overvisning at den lå ikke så langt væk - nærmest lige omkring hjørnet. Så vi begav os ud for at finde denne . IMG 2969Vi tog med "grise bilen" ned til enden af gaden - så mente jeg at vi bare skulle 2 gader hen og derefter følge nummer 2 gade til venstre - så det var det vi gik efter. Men jeg kunne efterhånden godt se at jeg nok ikke havde ret i det . Vi fortsatte turen derud af og tænkte at den da måtte komme. Til sidst spurgte vi en taxa chafffør som sad på fortovet og han sagde at der var 8 kilometer derud og at han skulle have 300 bath for at køre os derud. Det mente Lene var helt vildt og at det skulle vi ikke ud i - så hellere gå tilbage til hotellet igen. Jeg snakkede så med en anden taxa chauffør som sad på den anden anden side af vejen og han sagde 200 bath (40 d.kr.) - Det blev vi så enige om at gøre, det var også begyndt at regne lidt nu. Vi ankom kort tid efter til stedet og gik inden for og kiggede .  IMG 3357

Og restauranten levede op til sit navn - alle bordene havde disse dekorationer af kondomer under en glasplade og der var flere sjove ting udstillet derude.IMG 3355

Nu regnede det lidt mere og derfor blev vi enige om at vi også kunne tage frokosten derude - nu var vi jo kommet helt derud - så lad os udnytte dette. Vi var derude et stykke tid - der var flere ting at kigge på derude.

Vi tog en taxa tilbage til hotellet. Ham betalte vi også 200 bath - så det er lidt svært et gennemskue det taxa marked i Jomtien.

Vi blev i byen resten af dagen og fordrev tiden på markedet i byen og på hotellet. Man behøver jo ikke at have alt planlagt ned til mindste detalje ..... Der blev også spillet lidt Hay Day på vores I-pads.

Dagen slutter her.....

cirkler2

31 martsOgså i dag blev det stranden om formiddagen - vi indrømmer gerne at vi bruger meget tid på stranden, det er en del af det som vi kalder ferie og noget vi værdsætter. Der skal nok være nogle læsere her der tænker: hold da kæft så kedelig at være, men sådan er det !!

Til frokost ville det ikke være tosset med et stykke smørebrød på rigtig rugbrød og så en kold øl. Måske vi kunne finde en dansk restaurant. Vi spurgte i receptionen (ham der står og åbner og lukker døren for os - når vi går ud og ind af hotellet). Han kiggede i deres lokale telefonbog "ja ja , den findes også i Thailand" ...... han nævnte en restaurant der hed "Captains corner" og vi fik navnet skrevet ned på en lille lap papir, og så startede jagten på vores middagsmad.

Vi gik ud til vejen og stoppede en "grisebil" , vi viste sedlen til chaufføren og han sagde at den vidste han godt hvor lå. Vi hoppede på bussen og kørte med. Vi kom helt ind til Pattaya og lige efter Central Festival stoppede han og chaufføren samt konen (som var med i bilen) - sad længe og kiggede på sedlen, som vi havde givet dem. Vi kunne se at de nu søgte på deres telefon via GPS. IMG 3441Der blev skrevet noget mere på vores lille lap. Ja - I troede nok at det var mig der har skrevet adressen på Thai - meeen det er det ikke    74   .

Pludselig kommer konen ud af bilen og siger til os at nu vidste de hvor det var og at de skulle have 200 bath for at køre os derhen. Det accepterer vi og de kører videre. Vi kører så tilbage mod Jomtien igen og pludselig stopper de igen. IMG 3419De fortæller os at de ikke kan finde det  466  - vi betaler dem 200 bath (40 d.kr.) og hopper af bussen. Konen vinker smilende tl os (se billedet her til venstre) .... vi tager dette som en extra oplevelse og kigger os nu om efter en "rigtig" taxa for at komme videre. Og hurtigt kommer der en af de gule taxa`er og vi stopper ham. Vi viser ham sedlen og han siger at den kender han godt. Så siger han til mig at nu kører han og så skulle jeg lige kigge efter når vi var fremme .

Øh var det ikke ham der skulle vise vej - nå men vi kører ...... pludselig ser jeg et skilt ved et hotel hvor der står "Captains Corner" ...... jeg råber "STOP" ..... vi betaler endnu engang 200 bath og hopper ud. Men da vi kigger nøje efter - ja så hed stedet godt nok "Captains Corner" - men der var nu ikke meget dansk i nærheden at dette sted - det var et hotel  .... ØV ØV . Nu kan jeg godt se på Lene, at nu er det ikke sjovt længere. Vi gik lidt ned ad gaden og snakkede om hvad vi nu skulle finde på. Vi vidste ikke hvor vi var. IMG 3423Jeg foreslår at vi hopper på den næste "grisebil" og kører ind til Central Festival for at spise der og det gør vi så.

Efter frokosten gik vi ned af gaden mod Walking street og vi kiggede på boder m.m. - samtidig med at jeg lige fik taget bogle billeder inde ved stranden i Pattaya. Vi kom så helt derned hvor "grisebilerne" holder og venter på folk der skal til Jomtien. Vi hoppede på en af disse biler og kørte tilbage til hotellet.

Da vi kom op på værelset tager jeg min I-pad og går ind på facebook på den side der hedder : Spørg en dansker som bor i Thailand. Jeg spørger her , om der er nogen der ved hvor der ligger en dansk restaurant i nærheden af Jomtien. Det vælter hurtigt ind med forslag og det viser sig at der ligger dansk restaurant ca. 2 kilometer fra vores hotel. Ja der var faktisk flere og de lå alle i samme gade, så der var stadig håb.

Om aftenen gik vi så efter at finde gaden med de danske restauranter og det skulle da heller ikke vare længe inden vi fandt denne. Vi gik ned i gaden og den første vi kom til, var en restaurant/bar med navn "bryghuset". Men sådan lige en hutig vurdering - så var det mere sådan en "tøse bar" med letpåklædte damer og "sultne mænd" - så den gik vi forbi . Der kom så èn der hed "Hønse huset" - men det var af samme slags - men helt nede i enden af gaden IMG 3535, lå der noget der hed "DANMARK HOTEL"  Yes Yes - det så rigtigt ud. Tja - hvad skal jeg sige ..... bygningen udefra så pæn ud - men når man kom tættere på og gik ind - kunne man hurtigt se at det hele så lidt slidt ud, og det var udelukkende Thai-personale der var der. Men vi satte os ved et bord og bad om Menu-kortet (det danske) , de havde nemlig 2 stk - der var også et med Thai-food. Vi kiggede i de danske og det var lige det vi søgte. De havde 3 stk håndmadder til 200 bath og de så fine ud på billedet. Vi blev hurtigt enige om at dem ville vi satse på - så det bestilte vi. Nu var det så spændende hvad der kom. IMG 3449Men som det fremgår af billeder her til højre - så var det "dansk kvallitet" og det smagte lige som det skulle.

Så blev det alligevel en god dag 😀)

Man kunne tydeligt se på Lene at det var lige hvad hun manglede !!

Dagen slutter her !!

cirkler2

1 aprilKlokken er 06:00 og jeg er igang med morgenmaden - eller mere korrekt - jeg er kommet til morgenbordet og sidder med min I-pad, mit kamera og "dagens kontorarbejde er i gang".

Det er desværre nu den anden sidste dag af vores ferie - nu gik det lige så godt   65  .

Personalet på hotellet har fået nye uniformer IMG 3467og jeg spurgte selvfølge hvorfor de havde dette og fik svaret at de var på grud af "SONGKRAN".

"SONGKRAN" er det thailandske nytår og fejres overalt i Thailand mellem den 13. og den 15. april - men i Jomtien fortsætter man endnu flere dage! Den store vej " Strandvejen" og alle tilstødende veje lukkes for trafik, man sprøjter vand på hinanden med vandpistoler og tusindvis af mennesker deltager, alle bliver bare våde .

Arkiv Foto

songkran

Jeg har fundet dette billede for lige at illustrere hvad det er vi snakker om her - desværre kan vi jo ikke deltage i dette, da vi jo rejser hjem inden. Men dette er altså forklaringen på at de nu her 1. april var skiftet til nye uniformer.

Jeg snakkede her til morgen med "russeren" fra turen til Koh Samet, som jo blev aflyst p.g.a. regnvejret. Hun fortalte at de havde taget turen dagen efter og at det havde været en fantastisk tur. Vandet ovre ved Koh Samet var helt krystal klart og der var helt hvidt strandsand. Så det må vi prøve næste gang vi kommer hertil .

Efter morgenmaden gik vi til stranden og var der et par timer . Men desværre så det ud til regn og alle parasoller blev klappet ned og regnen kom også - men det var kortvarigt og solen kom hurtigt igen.

IMG 3474Vi spiste frokost på Restaurant "Khun Wut" .... Vi så forleden aften hvor lækre deres pizza `er så ud - så det måtte vi prøve. Og man må siges at den levede op til forventningerne .... en meget tynd og sprød bund og masser af fyld -  "så kører det   428   " .

Efter frokosten gik vi tilbage til hotellet og gik til poolen . Det var faktisk et rigtig godt pool område hotellet havde . IMG 3482Så der opholdt vi os resten af dagen og det var lækkert . Vi flød bare ud på drømmesengene og nød solens stråler , som der jo er så rigeligt af i Thailand . Der er også en pool-bar ved poolen og så går hotellets udendørs restaurant helt hen til pool området - så der er mange muligheder her.

Den sidste aften i Jomtien nærmer sig og vi skulle selvfølgelig lige markere dette på en eller anden måde . Jeg vil squ have en wienersnitzel sagde jeg og Lene ville også gerne have en eller anden form for dansk mad - så vi havnede på den " danske restaurant " . IMG 3490

Og som det fremgår af billedet - så var der vist ikke noget at klage over her . Og ja - der var selvfølgelig kartofler - sovs og syltetøj til .

Vi sad lidt længe over maden fordi der bare var dejligt stille i gaden her og stilheden blev kun afbrudt når en bus med kinesere skulle ind til hotellet som lå helt sidst i gaden.

Dagen slutter her !!

cirkler2

2 aprilIgen i dag var jeg første mand ved morgenbordet - Nu sad jeg bare og "glædede mig til at kineserne kom 😀 " - nej spøg til side . Det var sidste dag i Jomtien for denne gang. Klokken 17:00 starter turen hjem.

Efter morgenmaden var det til til at begynde at pakke sammen. IMG 3512Vi pakkede kufferterne og tjekkede ud fra hotellet klokken 12:00 og nu var vi hjemløse indtil videre. Vi spiste frokost på den danske ...... Vi tog en "grisebil" derop ..... nu skulle vi jo nødig komme til at svede - når vi ikke kunne komme i bad igen efter at have tjekket ud fra hotellet.

Lene spiste sine kære rugbrødsmadder og jeg valgte en fiskefillet med fritterIMG 3538

Og som tidligere var der rigeligt på tallerkenen - jeg har squ aldrig set så stor en fiskefillet .... Og det var en sjov måde tingene var på. De havde mega store portioner og kun små øl - det burde måske have været omvendt.

Vi satte os i receptionen på hotellet med hver vores I-pad. Der var fri Wi-Fi i receptionen. Vi faldt i snak med nogle andre danskere som også sad og ventede på at komme hjem - de skulle flyve med Thai og vi skulle flyve med Turkisch Airline. Vi snakkede lidt om priser på flybilletter . Jeg fortalte dem at vi havde fået billetter med Turkisvh Airline til 3100,00 d.kr. tur/retur Bangkok. Han sagde at han kun havde givet 2000,00 for det samme hos Thai Air ????  Hvis dette var rigtigt (hvilket jeg må tro) så var det mega billigt . Han havde så giver 6500 d.kr. for hotellet - hvor vi har givet 2902,00 d.kr. - så måske går det jo så lige op i den sidste ende :-) .

IMG 3541Vi blev hentet klokken 17:00 af en bil der mest af alt lignede en privat bil. En gammel Toyota Corolla og som blev kørt af en person , som ikke kunne "2 ord engelsk". Så det var hyggeligt at skulle køre 2 timer med ham. Han kørte som "død og helvede" og havde sådan nogle mærkelig trækninger hvert 10. sekund hele vejen . På et tidspunkt sad han og kiggede ned i bunden af bilen og pludselig stoppede ham der kørte foran os . Nu går det galt , tænkte jeg , og vi bremsede så det røg op fra dækkene.

forsikringOg her kom jeg pludselig til at tænke på forsikring. Hvad var der sket hvis ikke han havde nået at bremse - hvordan var vi stillet forsikringsmæssigt. Ville vi blive smidt af ude på motorvejen og selv skulle sørge for at komme videre og hvad nu hvis vi var kommet alvorligt til skade ??

Det spørgsmål blev ved med at køre rundt i hovedet på mig og når jeg kom hjem ville jeg undersøge dette .

Jeg brugte "en livlinie på dette" 😀) .... "jeg skrev til facebook gruppen - spørg en dansker der bor i Thailand". nummerplade Og her fik jeg, som altid et hurtigt svar. Som udgandspunkt kan man gå ud fra at bilen du kører med skal have enten gule eller grønne nummerplade - der betyder forsikringer er ok, og godkendt til kommerciel brug . Så lad dette være en "ledetråd".

Vi skal lige tilbage til virkeligheden igen. Der var mega meget trafik i Pattaya da vi skulle køre til Lufthavnen og vores kære chauffør blev presset lidt. Vi kunne også lige så godt have forladt hotellet noget før. Om vi skulle sidde i Lufthavnen og vente eller om vi skulle sidde på hotellet og vente - var jo ligemeget, så det husker vi lige næste gang. Vi nåede dog Lufthavnen sådan ca. 2 timer før vi skulle flyve - men alt det postyr med at tjekke ind i lufthavne - kan tage meget lang tid - alt for meget iflg. min mening. Jeg ved ikke hvor mange gange man skal vise sit pas når man skal tjekke ind - men det er ikke få gange. Jeg synes jo bare at når man har vist sit pas ved den første skranke man kommer til - så burde de efterfølgende skranker vide at passet er tjekket allerede. Jeg ved godt at det er for min egen skyld meeen 😂) .... det er det samme som når man bliver kropsvisiteret ved indgang til flyet - så behøver de jo ikke gøre det samme igen når man forlader flyet - de sælger jo ikke våben i flyet.

Vi fløj klokken 21:40 og landede i Istanbul klokken 04:00 (lokal tid) - i flyet blev der serveret 2 x mad undervejs. Først lige efter start - varm mad og lige før landing i Istanbul blev der serveret morgenmad.

IMG 3553 Vi havde 3 timer til rådighed i Istanbul og vi fant et bord i en cafe hvor der var fri Wi-Fi og vi satte os der. Det varede dog ikke længe inden der kom en person og fortalte os at vi skulle købe noget hvis vi ville sidde der. Nu havde vi ikke lige nogen "tyrker-penge" med, men vi fandt dog ud af at bruge visa-kort og fik købt en kop kaffe, så kunne vi blive siddende .

Klokken 05:30 (lokal tid) gik vi til gaten .......IMG 3542 Vi oplevede så igen her at alle de folk der havde købt Thai Air billetter, at de også kom med Turkish Airline. Hvilket også fremgik at skiltene i Lufthavnen.  På disse skilte (som ses her til højre) stod der både Thai Air og Turkisch Airline ved samme indtjekning .

I flyet til København nåede vi så lige at få morgenmad èn gang til. Vi landede i Kastrup klokken 09:40 og efter at vi havde fået udleveret vores bagage - bliv vi hentet af vores søn (Glenn) som kom med vores egen bil - den havde stået "et andet sted i København - mens vi var væk).IMG 3566 Nu skulle vi så "bare køre hjem til Jylland". Vi var hjemme på bopælen ved 17 tiden denne dag og ferien slutter her. Det havde været en god ferie - vi havde ikke foretaget os så meget - men vi havde slappet af og det var det at vi havde behov for .

Vi er så nu ved at "stable penge" til næste tur .

471

Tak fordi du kiggede med

Siden sidst redigeret januar 2023

Siden her er pænt besøgt - men vi vil gerne ud til mange flere læsere . Du kan hjælpe os med dette ved at give os et " synes godt om " eller " del " ...... Klik lige herunder .

På forhånd tak

mail2

mail@poullarsen.net

Vi sælger ikke rejser

og vi laver ikke rejseforslag .