overskrift august 2019

IMG 0239

Med på turen var : Hanne - Kurt - Poul - Lene - Jens - Dorthe

jubilæumVores tur nummer 25 til Thailand

Du kan læse teksten længere nede eller du kan også vælge at se billederne først ...  Billederne vi ses i en lille film herunder.

Filmen varer 1 time 04 minutter og 08 sekunder   135

Når du klikker på linket herunder , skifter du til YOU-TUBE hvor filmen ligger - husk at vælge stor skærm i nederste højre hjørne af filmen . .

2007 1

Klik her for at se filmen

Du kommer tilbage til siden her ved at bruge pilen til venstre oppe i venstre hjørne på YouTube..

(gider du ikke lyden - så skru ned for den)

God fornøjelse !! 14

Find en kop kaffe inden du starter !!

Thailand august 2019...... Sted : Koh Samui

Turen i august 2019 blev til Øèn Koh Samui . Vi rejste jo i " regntiden " og der er nogle steder i Thailand som IKKE ER GODE i regntiden , men der er også nogle steder hvor man er rimelig sikker på godt vejr . Et af de steder er Ø`en Koh Samui og derfor blev dette sted valgt til turen her . Vi oplevede også kun et par regnbyger af kortere varighed i løbet af ferien - så det må vist siges at være perfekt .

Turen her blev vores tur nummer 25 , men det blev dog ikke markeret på nogen måde ... det var jo bare en tur som alle de andre what happend.

Vi havde fået samlet et hold på seks personer og tog afsted med dette hold . Turen var blevet booket i foråret 2019 og vi skulle flyve med SAS -Thai Airways og Bangkok Airways . Vi skulle bo på hotellet der hedder " Samui Laguna Resort " som ligger i byen Lamai . Vi skulle her bo i bungalows tæt på stranden . Dette resort ligger et perfekt sted , da det har stranden til den ene side og byen " Lamai " til den anden side .

Der blev taget 806 billeder som efter redigering er blevet til 465 stk.......0g så er der tilføjet omkring 45 billeder , som er taget af HANNE & KURT FOLMAN der var med på turen ... vi byttede nogle billeder efter hjemkomsten.... det var fint at vi lige kunne dette . Ellers er det jo sjældent at fotografen selv kommer med på billederne 14 .

Du kan læse alt om turen på denne side ....der er en beskrivelse af turen dag for dag .

Notesbook

Min lille notesblok fulgte mig altid på turen og lige herunder kan du læse om vore oplevelser på turen dag for dag. Hvis du hellere kun vil se billederne fra turen - så kommer de her lige før beskrivelsen af turen. Du er selvfølgelig også velkommen til begge dele 1.

13 august

Lene og jeg havde aftalt med Dorthe og Jens at vi skulle mødes i lufthavnen klokken 09:00.

Jeg var lidt betænkelig ved den måde jeg havde fået booket flyene denne gang. Jeg havde de tre flyselskaber ... SAS - THAI og BANGKOK AIRWAYS på tre forskellige bookinger og vi skulle jo gerne have vores bagage afleveret sådan, at det kom hele vejen til Koh Samui. Men det måtte personalet i lufthavnen jo så hjælpe med, derfor ville vi være der i god tid.

thai2019 00025

Lene og jeg kørte hjemmefra 08:15 og var i lufthavnen til den planlagte tid. Jeg smed lige Lene + bagage af ved indgangen til lufthavnen, hvorefter at jeg fandt en P-plads til bilen og fik noteret hvor den holdt, således at jeg kunne finde den igen når vi kom tilbage om 14 dage. Jens og Dorthe var allerede ankommet. Vi fik checket ind, det gik nu helt smertefrit. Personalet hos SAS klarede opgaven med at få kufferterne med, således at de kom hele vejen til Koh Samui. Bare de havde navnet og afgangstid på de forskellige fly - så kunne de sagtens klare dette. Vi kunne kun få vores SAS-billet her og skulle have de andre flybilletter i København.

Vi gik ind i cafeteriaet og fik morgenkaffe og lige en fernet branca, så var ferien i gang.

thai2019 00030

Vi lettede planmæssigt fra Aalborg og landede i København 11:10.

Jeg gik herefter ned i hal 3 hvor jeg fandt Hanne og Kurt. De stod og ventede ved Thai Air`s check in. Vi fik dem checket ind - det tog lidt tid ... personen der sad ved skranken var vist ny i faget, men han fik hjælp af en kollega så gik det. Og så var det vel godt at det ikke var første gang man skulle flyve, for så var man da nok blevet lidt stresset ..... jeg vidste jo hvad der skulle ske .

Vi gik herefter op igennem kontrollen og ind i hal 2 og hvor vi mødte de andre igen.

thai2019 00045

Vi fik lige en kop kaffe og klokken 13 gik vi over til gaten hvor Thai flyet holdt. Vi blev kaldt ud i flyet 13:45 og  da vi skulle sidde bagerst i flyet - blev vi kaldt ud først. Da vi andre var kommet ud i flyet - fandt jeg ud af at Lene ikke var med 15. Hov - jeg gik jo med hendes billet og pas - så kunne hun jo ikke komme igennem kontrollen.

Jeg spurtede ud af flyet igen og tilbage til billetkontrollen - her stod hun og ventede.

Nå - men vi fik hende med også og vi fandt vores pladser i flyet.

Klokken 14:25 lettede vi med Thai Air mod Bangkok.

Der var som altid - fin service om bord med mad og drikkevarer på hele turen.

thai2019 00055

Flyveturen gik fint - der var lidt turbulèns et par steder, men ikke så voldsomt. Jeg var jo lidt nervøs for at det skulle blive voldsomt, da vi jo havde nye personer med på turen og Kurt ikke havde fløjet før - men det gik fint.

Halvvejs på turen sagde Kurt at nu kunne han godt drikke en kop kaffe. Ingen problem sagde jeg og så var jeg lige ude i køkkenet i flyet og så fik vi kaffe. Vi skulle bare stå oppe ved køkkenet og drikke den, da personalet ikke var så glad for at kaffeduften skulle brede sig i flyet, når mange folk sov .... så vi drak vores kaffe deroppe ved køkkenet.

Vi nærmede os Bangkok og morgenmaden kommer rundt i flyet. Lysene bliver tændt i flyet igen og folk vågner op ...... kort tid efter morgenmaden lander vi i Bangkok.

14 augustKlokken er 01:00 - dansk tid - 06:00 Thailandsk tid. Vi er landet i Bangkok og det var en meget fin landing. Stille og roligt landede piloten det kæmpe store fly. De 450 ton blev stille og roligt ført ned fra 10 kilometers højde og sat på jorden - fantastisk synes jeg. Efter landing skulle vi igennem kontrollen .... det var helt vildt den tid som dette kunne tage. Vi stod i en kø der hvor der stod “Bangkok Airways“, da vi skulle videre med dette selskab. Da vi kommer frem til skranklen og det bliver vores tur får fire af os besked på at gå et andet sted hen. Det var kun Hanne og Kurt der havde fået tildelt et sædenummer til de næste fly - så de slap igennem til næste kontrol uden problemer. Vi andre måtte over til en anden skranke, hvor vi skulle have udleveret vores sædenummer til næste fly. Det tog lang tid, personen ved skranken skulle se vores kuffertmærker, som vi jo fik udleveret i København og han kiggede på disse .... nok 10 gange what happendwhat happend... inden han fandt et sæde i flyet til os.

Vi gik herefter tilbage til den første kø igen, men nu var vi jo kommet baggerst i køen igen. Endelig nåede vi igennem det første sted her og ind til næste kontrol. Hanne og Kurt var for længst nået videre og dem måtte vi lige prøve at finde senere. Der stod mega mange mennesker i køen her og der var kun åben for to skranker og tre andre skranker stod ledige. Så åbn da for helvede en skranke mere idiot2.... men der skulle gå lang tid inden dette skete. Lang om længe nåede vi gennem kontrollen, hvor vi havde afleveret fingeraftryk også. Kurt og Hanne stod og ventede på os efter kontrollen ... de slap hurtigt igennem. Vi gik herefter videre til gaten hvor vores næste fly skulle afgå fra.

thai2019 00090

Klokken 8:30 flyver vi videre med Bangkok Airways til Koh Samui ..... på turen over til Koh Samui bliver der lige serveret en sandwich og noget juice samt en kop kaffe. Efter en god halv times tid lander vi på Koh Samui. Vi forlader flyet og bliver kørt ind til terminalen i nogle specielle vogne. Nu var vi spændte på om vores kufferter var med men det var de clapping hands.... Vi finder en taxa og vi kører til vores hotel. Vi ankommer til hotellet og bliver tjekket ind. Pigen i receptionen siger til mig at hun havde tre bungalows på stribe, som hun havde lovet mig, men at de ikke var ens .... og hun havde selv fordelt personerne i disse. De lå helt ned til vandet .... jeg synes at det var underligt at man fik tre forskellige bungalows, når man havde betalt det samme, men sådan var det altså her ..... Vi kunne få vores bungalows næsten med det samme ..... Kurt og Hanne skulle lige vente en times tid ..... men tiden gik hurtigt og vi kunne flytte ind.

Vi var trætte nu og gik til stranden, hvor vi smed os på en solvogn. Ellers blev dagen brugt på at bade i det lækre vand og ellers slappe af. Lene og jeg var lige ovre ved “cykelsmeden“ og spise lidt frokost ved 13 tiden .... (Der ligger et lille spisested lige over for hotellet, hvor konen driver madsted og manden har et cykelværksted ved siden af. Når der er travlt hjælper manden til i restauranten, indimellem at han skruer lidt på en cykel. Derfor døbte vi restauranten "Cykelsmeden").

Vi sov lidt om eftermiddagen  ......

thai2019 00145

Vi fik også lige en øl eller to i løbet af eftermiddagen, man skal jo drikke noget væske  siger de kloge 1 ...

Stranden her er meget fin og vandet er lækkert. Det var stille og roligt uden store bølger. Der kom mange sælgere forbi os på stranden og det tog vi stille og roligt. De hører lige som til på stranden og man kan jo bare afvise dem, hvis ikke man vil se hvad de har med rundt. Ved siden af hotellet var der en lille flod, men der var ikke meget vand i den lige nu og det var lidt underligt ....for det skulle jo være regntid nu. I den smule vand der var der var der nogle leguaner af forskellig størrelse. Èn ad disse ses på billedet herunder.

thai2019 00190

Sidst på eftermiddagen gik vi ud i Tesco (et supermarked) for at handle lidt ind. Det er jo altid rart lige at have en extra øl eller et par kiks til kaffen. Efter besøget hos Tesco tog vi en taxa tilbage til hotellet med vores indkøb og lagde dette ned på værelserne. Derefter gik vi til byen for at finde et sted og spise. Vi havnede på en lille restaurant ved siden af et drinkssted der hedder “cocktails by Pik“. Dette drinks-sted kendte vi fra vores tidligere besøg på Koh Samui.

Vi spiste lækker aftensmad her og jeg fik Kurt lokket ud i lidt stærkt mad, men det var han tilfreds med.

Der kom en sælger forbi med nogle ure og Kurt startede en handel med ham og endte med at købe et “Rolex ur“, som jo selvfølgelig var en kopi. Han kom til at give cirka 200 kroner for det.

Efter aftensmaden gik vi over på drinksstedet og fik et par drinks til ca 14 kroner pr stk, og dem der ikke ville have drinks fik en øl. Vi sluttede dagen her og blev enige om, at vi hellere måtte komme i seng i ordentlig tid og få udhvilet. Vi nåede dog lige en enkelt øl på stranden inden vi gik i seng .....

thai2019 00235

Der var sådan et lækkert vejr og der var stadig 29 grader her ved midnatstid.

15 august

Jeg var tidligt oppe og gik over til morgenmad klokken 06:00, men det viste sig at der først var morgenmad klokken 07:00.

Nåh... men jeg satte mig med min I-pad og redigerede lidt billeder og skrev noget tekst til min hjemmeside. Det er rart nok lige at få nedskrevet nogle højdepunkter fra dagen i går .... ellers kan man kke huske dette, når man senere skal opdatere hjemmesiden efter hjemkomst. Klokken syv kom nogle af de andre og vi startede på morgenmaden. Morgenmaden på hotellet var rimelig enkel, men der var de ting man forventede.

thai2019 00280

Kurt og Hanne kom noget senere, da de var faldet rigtig godt i søvn. Men det kender vi andre udmærket godt - for man bliver rimelig trætte hernede i sådan en varme som der jo er her. Kurt var meget begejstret for den bacon som de havde til morgenmaden ..... så rigeligt med bacon - et spejlæg og en kop kaffe, så var dagen startet godt for ham coffee2.

Efter morgenmaden gik vi til stranden, hvor jeg havde reserveret nogle solvogne fra morgenstunden, inden jeg gik over i restauranten. Vi havde ikke rigtigt nogle planer for dagen i dag. Det er tit at vi ikke laver nogle planer for de første par dage. Folk skal lige have tid til at finde sig til rette på stedet som man er ankommet til .

thai2019 00310

Jens og Kurt var ovre og få noget massage. Der var et sted lige ved hotellet, hvor der var nogle massagepiger. Ved middags tid gik nogle af os over til "cykelsmeden" og fik lidt frokost. Efter frokosten var vi alle tilbage på stranden igen. Og eftermiddagen gik med afslapning og badning ...krydret med en øl eller to ved et lille bord i sandet. Vores små øl-pauser, som der var nogle stykker af i  løbet af dagen, blev hurtigt døbt til at hedde : "BYGGEMØDER"   11 .

Ved aftenstid trak det op til en regnbyge og pludselig kom der et ordentligt tordenbrag og så kom regnen. Det varede dog kun en halv times tid så var det tørvejr igen.

Ved 19-tiden gik vi op i byen og der blev handlet lidt hist og her. Vi fandt et spisested lidt længere oppe i byen og den unge mand, som skulle tage imod vores mad bestillinger, skrev ikke noget ned og påstod at han kunne huske det hele ..... meeen der gik lidt koks i det og han måtte lige ind og spørge igen.

thai2019 00450

Lene spiste fisk og vi andre valgte forskellige ting fra menu-kortet.

Efter maden gik vi og kiggede lidt på boderne og vi kom også forbi et marked. Kurt fik her handlet en god pris på nogle T-shirts og det endte med en handel.

thai2019 00600

Vi sluttede aftenen på "vores drinkssted" .

16 augustDagen i dag startede som i går og jeg var tidligt fremme ved morgenmaden. Jeg satte mig bare ved et bord i restauranten. Jeg tog hverken kaffe eller noget andet før at klokken blev syv, jeg ville ikke være til ulejlighed for det personale der gik og dækkede borde og stilte an til morgenmaden.

Efter morgenmaden gik vi til stranden, hvor vi nød det gode vejr og det lækre vand og det varede da heller ikke længe inden alle var i vandet.

thai2019 00485

Klokken 12 gik vi ud til vejen for at finde en grisebil. Vi ville tage up til "Jungle Club" for at spise frokost. Vi stod længe og ventede og flere taxa‘er stoppede og spurgte hvor vi skulke hen. Men vi ville ikke have en taxa ... vi ville køre med grisebilen, for at få den oplevelse med. Det endte da også med at der kom èn og det var en pige der kørte den. Jeg forklarede hende at vi ville til jungle Club og hun svarede “yes yes“ og gav os en pris på 700 bath (cirka 149 danske kroner for alle seks personer ). Vi accepterede dette og kørte med hende . Der var et par unge mennesker med bilen også.

Vi kom over til vejen der går op til jungle Club og det plejer at være sådan, at man så bliver sat af her og så skal man selv ringe op til jungle Club og få dem til at hente os i deres 4-hjuls trækker, og det troede jeg også at vi skulle nu, men pigen kørte et stykke ind af vejen og ringede til èn eller anden. Hun bad os blive siddende og vi sad i 20 minutter ..... vi vidste ikke hvorfor ... måske havde hun ringet op til jungle Club.

Efter ca. 2o minutter kom hendes mand i en anden grisebil og han kom over til vores bil og satte sig ind og kørte op af den stejle vej til "Jungle Club". Pigen turde åbenbart ikke køre bilen derop og det forstår man godt når man ser vejen. Men vi kom derop ... det var en “spændende kørsel“ der op ... men det gik fint. Pigen var med i førerhuset også og hun gav os sit telefonnummer og så skulle vi ringe når vi skulle ned igen.

thai2019 00535

Vi spiste frokost oppe ved "Jungle Club" ......

thai2019 00545

"Jungle Club" er et sted der ligger højt oppe i bjergne. Der er en restaurant deroppe og der er nogle bungalows, som man kan leje. Man skal dog være opmærksom på at der kun findes den ene vej op og ned til dette sted og den er stejl og lang, så man skal ikke leje bungalow heroppe, hvis man konstant skal ned til byen og kigge   eye  .

thai2019 00560

"Jungle Club" er et mega flot sted og èr man på Koh Samui, så er det et af de steder MAN ABSOLUT SKAL SE.

Da vi skulle ned igen, ringede vi til taxa pigen og hendes mand kom og hentede os igen og kørte os tilbage til vores hotel i Lamai.

thai2019 00595

Til aften fandt vi et lille pizzeria, hvor de havde en rigtig pizza ovn og her spiste vi. Efter maden gik vi op i byen og handlede lidt . Vi sluttede dagen på "vores drinkssted". 15

17 august

Jeg var tidligt oppe og var oppe ved morgenmaden klokken 05:45.... jeg satte mig ved et bord og redigerede lidt billeder og skrev nogle tekster til hjemmesiden. De andre kom lidt efter lidt .... men dog først ved 7-tiden, som egentlig også var det tidspunkt, hvor der officielt var morgenmad. Jeg havde reserveret seks solvogne på stranden inden jeg gik i restauranten her i morges.

Efter morgenmaden gik vi til stranden, det blæste lidt mere i dag og bølgerne var lidt højere end de var dagen før, men vandet var dejligt. Vi fik vores sædvanlige øl klokken 11 og det blev "måske" til et par stykker mere.

thai2019 00635

En sælger, der solgte hængekøjer, kom hen og snakkede med os. Han fortalte os hele hans livshistorie - og det var ok for os at høre lidt om dette. Han var alene med to børn, da hans kone havde forladt ham - eller han havde faktisk smidt hende ud, da hun drak en del og tog stoffer. Men han skulle tjene nogle penge for at kunne forsørge sine to børn. Han var oprindelig fra Chiang Mai i Nordthailand, men var kommet hertil for at arbejde. Han havde en lille lejlighed , som han betalte 4000 bath for (ca 800 kroner pr. måned) og det kostede ham 8000 bath (ca 1600 kroner) at købe mad m.m. til børnene. Han solgte forskellige souvenirs på stranden og på en almindelig dag solgte han for 500 bath (ca 100 kroner) og på en god dag solgte han for 2000 bath (ca 400 kroner) ..... vi gav han lidt penge og han spurgte om vi ville give ham en øl og det gjorde vi, da vi troede at han så ville gå, men han blev siddende ved os og drak den øl 1 .

Klokken 12:30 gik Lene og jeg over til "cykelsmeden" for at få lidt mad. De andre ville ikke have noget, da vi skulle ind til Chaweng om aftenen.

På vej tilbage kiggede vi lige lidt på mulighederne for at lave en udflugt eller to. Vi tog brochurerne med ned til vores bungalow og ville kigge på dette senere.

Jeg smed mig lige lidt på sengen for at hvile lidt ... men rengøringspigen kom for at ordne værelset og jeg gik så ud og satte mig på terrassen, indtil hun var færdig .

Jeg sov herefter lige en times tid inde i rummet med aircondition .... det var nu rart nok at blive lidt kølet ned.

thai2019 00690

Klokken 18 tog vi ind til Chaweng by for at tilbringe aftenen derinde. Vi spiste inde på Green Bird. Det er en lille restaurant der ligger i en sidegade i Chaweng. Den er ret simpel i opbygning og har billig og god mad. Kurt blev igen lokket ud i stærk mad og denne gang var maden virkelig stærk.

Efter maden gik vi i gaden og der blev handlet lidt. Vi kom op til central festival, hvor vi gik ind og fandt IS-butikken "Swensens" ... her skulle vi have is.

IMG 0255

Kurt fik en is der hedder “Earth crake“ og som indeholdt 8 kugler eller en hel liter is. Han havde påstået at dfen kunne han sagtens spise. Den lille pige på stedet, der tog imod hans ordre udbrød: "Oh big".

IMG 0256

Han spiste det hele. Efter dette tog vi tilbage til hotellet og sluttede dagen med en øl ved stranden.

15  18 august

Klokken 03:30 blev jeg vækket af en frygtelig larm - nogle råbte i nogle højttalere ude på stranden .... jeg kiggede ud. Der skulle være et motionsløb på stranden i dag og vi havde godt nok se at de havde stillet telte og meget mere op på stranden i går, men at de skulle starte op tidligt var vi ikke squ lige blevet klar over  angry  .

Klokken 04:30 gad jeg ikke blive liggende i sengen længere og høre på den larm, så jeg rejste mig og gik op i receptionen, hvor jeg satte mig med min I-pad.

Lidt efter kom Dorthe, hun var også blevet vækket af larmen. Da klokken blev 06:15 kom Kurt. Vi sad og sludrede lidt indtil vi kunne få morgenmad.

Efter morgenmaden gik vi til stranden.

Stranden var perfekt også i dag .... vi nød det pragtfulde vand. Der var lidt top på bølgerne - men gik man lidt ud i vandet, kom man på den anden side af bølgerne og der var vandet roligt.

Jeg var lige oppe i byen og lave en aftale om en køretur til om mandagen. Vi ville køre Ø ’en rundt og se nogle seværdigheder. Turen skulle tage 5-6 timer og jeg fik en pris på 2000 bath (ca. 400 d.kr) for hele turen og det var OK.

thai2019 00785

Til frokost ville vi (Hanne og Kurt - Lene og jeg) gå op til en lille restaurant der hedder “ Harry’s “, men den var lukket i dag. Så vi havnede på modsatte side af vejen - hvor vi lige spiste en let frokost.

Herefter var vi ved stranden hele eftermiddagen.

Klokken 19 mødtes vi og gik til et marked, som der hver søndag er i Lamai by. Hele gaden er spærret af og der er boder “overalt“.

Vi gik en times tid på markedet og der var meget at se på .

thai2019 00885

Jeg havde i flere år tænkt på at skulle smage insekter og det blev der så mulighed for her i aften. Jeg købte nogle græshopperne og spiste dem. Hanne smagte dem også   14 . Så kunne vi "vinge" denne oplevelse af på "to do-listen".

Senere gik vi til restauranten “Vok“ hvor vi spiste aftensmad. Vi gik derefter til McDonald’s, hvor vi fik is-dessert og vi sluttede aftenen med en drink på vores lokale drinkssted.

18 augustJeg er gået til morgenmad allerede klokken 05:30 .... jeg kunne ikke sove længere. Jeg brugte tiden til at redigere nogle billeder og opdaterede vores rejsegruppe på facebook. Inden vi rejse hjemmefra, havde jeg lavet et gruppe på Facebook, hvor vi hver dag kunne sende billeder hjem. Der var 62 følgere i denne gruppe og jeg sørgede altid for at gruppen var opdateret, således at dem derhjemme kunne se disse billeder om morgenen - altså de billeder fra dagen før. Når jeg sad her klokken 05:00 - Thai tid - så sov de sikkert trygt derhjemme, da klokken i Danmark var omkring midnat nu.

Personalet var i fuld gang med at dække borde og lave morgenmad. Det var det samme personale der var her hver dag.

thai2019 00900

Solen kiggede frem ude i det fjerne og det så flot ud .... i dag skulle vi på køretur Ø`en rundt. Jens og Dorthe ville gerne blive ved stranden, så det blev Hanne og Kurt samt Lene og jeg der tog på tur.

Vi blev hentet af vores bookede taxa klokken 08:30 og vi startede på en tur som skulle tage 5-6 timer. Jeg snakkede lige kort med taxa-manden om hvilen rute vi kørte .

IMG 0290

Straks derefter kørte vi ud til de to sten - Grandfather`s rock og Grandmothers Rock , hvor vi var cirka et kvarters tid .... Det er Grandfarther`s rock der er på billedet herover, og det fremgår vel tydeligt 17 .

Historien for dette sted er : To unge forelskede personer endte deres dage her i en voldsom storm ude på vandet. Naturen har så igennem mange hundrede år formet disse to klipper til ære for disse to personer.

thai2019 00925

og herover ses Grandmothers Rock 17 .

Kurt og Hanne fik lige handlet lidt glasfigurer i en bod derude .

Jeg havde en adresse med på en bar, som skulle ligge herude. Den var ejet af en dansker og en thai pige. Men vi kunne ikke finde den og vi spurgte vores taxa mand, men han kendte den ikke ...så det opgav vi. Det måtte vi lige undersøge nærmere på et andet tidspunkt.

thai2019 00950

Vi kørte videre til næste sted, hvor der var en kæmpe figur med navnet “Guan Yu Shrine“. Vi gik op og så dette sted, det var noget nyt, så der var lidt at se på her.

Historien: Den nye Guan Yu-helligdom skulle være være et møde og omdrejningspunkt for det kinesiske samfund på Koh Samui og være en populær destination for det stadigt stigende antal kinesiske turister som kommer til Ø`en. Helligdommen kan bruges på mange måder, såsom bryllupsceremonier, der giver brudeparret, familier og venner mulighed for at vise deres respekt for Guan Yu, som i et ægteskab symboliserer loyalitet og ærlighed.

thai2019 01010

Derefter kørte vi videre til “mummified Monk“ som var et tempel med en munk, der havde været død i mange år.

I denne enestående kiste omgivet af stearinlys, røgelse og frugttilbud - udstilles kroppen af Koh Samui`s mest berømte munk, Loung Podaeng.

For mange vesterlændinge kan dette være et ubehageligt syn, men for det Thailandske folk er munkens legeme der for at blive tilbedt, og døden ses som en mulighed for at blive genfødt i et ny og meget bedre liv. Den mumificerede krop af Loung Podaeng holdes i en glaskiste i templet Wat Khunaram Tempel, som blev specielt bygget til dette formål.

Historien: Loung Podaeng blev født i 1894 på Koh  Samui. Da han var omkring 20 år gammel blev han munk, som det er meget almindeligt for unge drenge i Thailand. Efter at have tilbragt en periode som munk, forvandlede han sig og giftede sig og startede familie. Da han var blevet 50 år og efter at hans børn var vokset op, besluttede Loung Podaeng at vende tilbage til templet og dedikere resten af sit liv til buddhismen. Han fik navnet Phra Kru Samathakitthun - efter at han vendte tilbage til templet.

Efter at have tilbragt en del tid i Bangkok, hvor han studerede meditationsteknikker og buddhistiske skrifter, vendte han tilbage til Koh Saui og brugte lidt tid i en hule for at meditere. Derefter vendte han tilbage til Wat Khunarem tempel, hvor han blev abbed.

Loung Podaeng udmærkede sig i meditationsfærdigheder og var en fremragende lærer og havde mange tilhængere. Da han blev 79 år gammel siges det at Loung Podaeng forudsagde sin egen død. Han instruerede sine tilhængere i , at hvis hans krop ville forfalde, ønskede han at bleve kremeret.

Hvis kroppen ikke ville nedbrydes, ville han have sin krop bevaret i en glaskiste i templet, for at tjene som inspiration for fremtidige generationer at følge Buddhas lære.

Det menes at den sidste uge af Loung Podaeng liv, spiste han ikke, han drak ikke og han talte ikke til nogen, mens han mediterede. Han døde i 1973 i en alder af 79 år, mens han mediterede.

Normalt vil en krop nedbrydes meget hurtigt i et varmt og fugtigt klima, som der jo er på Koh Samui.

I dag - så mange år efter hans død, er den berømte munks krop imidlertid bemærkelsesværdigt godt bevaret. Et mirakel mener nogle, andre mener at et lille indtag af mad og lavt stofskifte, forårsaget af nedsat oxygenbehov på grund af Loung Podaengs meditationsteknik, kan være forklaringen på at kroppen er så godt bevaret.

Fordi øjnene er tørret ind, hvilket jo er et uhyggeligt syn, så har den mumificerede krop fået solbriller på.

thai2019 01005

... kvinderne fik lige et tørklæde over skuldrene, da de ikke måtte have synlige skuldre ... vi blev velsignet at en munk der sad ved indgangen. Han bad en bøn for hver af os og sprøjtede noget vand på os. Vi fik en lille hvid snor omkring håndleddet. Vi lagde 100 bath i donation til ham for dette. Vi var her en halv times tid inden vi kørte videre til waterfall 1.  Her var der også elefant ridning - men vi støtter ikke den slags længere, efter at vi har set hvordan man behandler disse elefanter. Vi gik lige kort forbi elefanterne og fodrede dem med nogle majs, som man kunne købe på stedet. Derefter gik vi op til vandfaldet hvor vi tog en del billeder  Der var ikke så meget vand i dette vandfald ... det har jeg nu aldrig set hernede. Hvis ikke der skulle være vand i vandfaldene i regntiden - hvornår skulle der så ?

IMG 0396

På vej ned til vores taxa igen stoppede vi lige op ved et af de spisesteder, som der lå på stedet. Her fik vi lige en øl/cola .... efter dette kørte vi videre til Waterfall 2. Ved Watrerfall 2 var der rigtig meget at se på. Der var den del dyreshows og vi købte billet til tre af disse.

thai2019 01100

Vi startede med at se et elefantshow. Det var nu meget underholdende. Efter dette så vi lidt med en abekat, det var knap så underholdende. Det tredje show vi så - var med krokodiller. Utroligt som man leger med livet her.

thai2019 01150

En ung mand satte sit hoved ind i gabet på krokodillen. Efter disse shows skulle vi op til vandfaldet. Vi valgte at blive kørt op til dette og vi kørte ad nogle meget hullede og ujævne veje. Efter dette skulle vi gå ind igennem noget jungle med smalle stier og høje trappetrin.

På vejen op mødte vi nogle turister, som var på vej ned. Vi spurgte dem om hvor langt længere vi skulle. De svarede at vi var tæt på, men at der var 50 minutters gang op til det højeste vandfald. Vi svarede dem at vi så ville nøjes med det ene vandfald   1  .... det havde de også gjort.

Vi kom til vandfaldet og tog nogle billeder her. Der var en flot natur i området her ... men ikke ret meget vand i vandfaldet .... vi gik ned igen af samme vej som vi gik op og blev igen kørt det sidste stykke ned til startstedet.

thai2019 01235

Vi fortsatte turen til Big Buddha hvor vi lige gik op til Buddha‘en og kiggede ud over havet bag denne. Vores tid med taxa’ en var ved at være brugt og vi ville også gerne lige forbi “ICE-bar“ i Chaweng .... så vi aftalte at betale lidt mere til taxa-manden for dette.

Da vi kom til ICE-Bar var den under ombygning og vi fortsatte derfor tilbage til hotellet  Vi betalte 2500 bath for de 6 timer - som det nu var blevet til. Det svarer til 500 danske kroner og det var vi meget tilfreds med.

Da vi kom tilbage til hotellet mødtes vi igen med Dorthe og Jens.

Klokken 19 gik vi ud i byen for at spise og vi spiste igen på “pizza del sol“ et sted hvor vi tidligere på ugen havde spist. Efter maden gik Jens og Dorthe tilbage til hotellet, da Jens havde lidt problemer med foden. Vi andre gik en lang tur i nogle små gader i byen. Vi var tilbage ved hotellet ved 21:30 tiden og vi satte os på stranden med lidt drikkevarer. Der var stadig 30 grader. Dagen sluttede her.

1520 august

Jeg var oppe i morgenmads restauranten klokken 05:30. Jeg havde problemer med at oplade min i-pad og min telefon var heller ikke opladet. Jeg tog en lader med op i restauranten og ville lade min telefon der .... jeg prøvede forskellige stikkontakter i restauranten og da jeg kom til nummer 6 var der gevinst 128.

Jeg satte mig på en stol ved siden af denne stik-kontakt og oploadede de billeder til Facebook, som jeg havde gjort klar til dette. Klokken 07:00 kom Jens og senere de andre. Efter morgenmaden gik vi til stranden. Jeg havde reserveret solvogne - inden jeg gik til restauranten tidligt i morges. Vi lå herefter ved stranden og der blev badet meget.

Klokken 10 ville jeg tage ind til Chaweng for at få skiftet batteri i min I-pad. Jeg tog en grisebil ind til Central Festival og fandt en butik her der kunne gøre dette. De sagde at dette ville tage en uge  6 .... jeg rystede på hovedet og gik videre. Jeg fandt en anden butik, som reklamerede med at de reparerede mobiltelefoner og I-pads, men den var lukket i dag. Jeg gik så ud i gaden, men kom ud på bagsiden af centret og var lidt i tvivl om hvor jeg var. Jeg begyndte at gå ned af gaden og gik meget længe.

thai2019 01380

Jeg kom forbi et sted hvor de solgte ture. Jeg gik ind og bookede en elefant-tur til Kurt og Hanne samt Lene og mig. Pigen her sagde at hun ville give mig en speciel pris og hun endte med at give mig en pris på 2500 bath og jeg sagde så senere til hende at vi var 4 personer der skulle afsted. Hun gav mig så en pris på 2400 bath (cirka 480 kroner) det accepterede jeg og købte denne tur. Jeg fortsatte så min leden efter en butik der kunne klare min i-pad, men fandt ikke nogen. Jeg svedte helt vildt ... temperaturen var over 30 grader og solen stod lige over mig, så der var ingen skygge nogen steder .... jeg kom forbi en McDonald’s og gik derind bare for at komme ind i aircondition .... jeg spiste lige lidt frokost her, når jeg nu var her. Efter dette ville jeg gå ud på gaden og fange en grisebil, som kunne køre mig tilbage til hotellet, men alle biler jeg stoppede sagde “nej“ når jeg nævnte navnet på mit hotel ?? .... jeg fandt så ud af at jeg stod i en ènsrettet gade og alle bilerne kørte den modsatte vej .... altså skulle jeg den anden vej.

Jeg gik så ned for enden af denne gade og fandt en grisebil her som kørte mig tilbage til hotellet .

thai2019 01305

Da jeg kom ned på stranden igen sad de andre der og spiste frokost .... efter frokosten lå vi ved stranden indtil sidst på eftermiddagen.

Vi mødtes igen klokken 19 og gik ud i byen for at spise aftensmad.

Vi spiste på restauranten “Big wave“ som ligger ved markedet og vi fik fin mad. Efter maden blev der handlet lidt hist og her ... vi sluttede dagen da vi kom tilbage til hotellet .

21 august

Jeg var oppe klokken 05:00 og gik over i restauranten  Jeg vidste godt at jeg var i meget god tid derovre ... men jeg kunne ikke sove.

I dag skulle vi ud og besøge nogle elefanter ..... vi ville blive afhentet ved hotellet klokken 07:15. Jeg aftalte med pigen i morgenmads-restauranten at vi kunne spise morgenmad klokken 06:30 - inden vi blev afhentet.

Med på turen i dag skulle Lene + mig samt Hanne + Kurt. Dorthe og Jens blev tilbage på stranden.

Efter morgenmaden gik vi til receptionen og vores taxa var allerede var kommet. Vi kørte straks fra hotellet. Jeg skulle lige udfylde nogle papirer på dem der skulle med på turen af hensyn til noget forsikring ... det klarede jeg lige inden vi kørte. Vi samlede andre personer op undervejs ud til elefant reservatet.

Da vi ankom til reservatet fik vi lige en kop kaffe og lidt orientering om hvad der skulke ske derude.

thai2019 01440

Herefter gik vi i gang med at lave noget mad til elefanterne. Vi fodrede elefanterne med denne mad og fik også udleveret en spand fyldt med vandmeloner og bananer. Vi fodrede elefanterne med dette og der gik noget tid ned det. Vi skulle jo også have taget nogle billeder.

Herefter blev vi lige indkaldt til informationen igen og vi kunne lige drikke lidt vand. Nu skulle elefanterne bade i mudder og dem der ville være med til dette, klædte om til badetøj.

thai2019 01545

Lene var selvfølgelig med til det. Efter mudderbadet kom elefanterne over i en swimmingpool, hvor man kunne vaske dem med en svamp, samt få taget nogle billeder.

thai2019 01530

Efter at dette var overstået gik vi igen op til bordene ved informationen hvor der blev serveret noget thai mad. Det var rigtig lækkert og vi spiste rigeligt af dette 26 ...  herefter gik turen tilbage til hotellet, hvor vi igen mødtes med Jens og Dorthe. Det var en rigtig fin tur og vi fik taget nogle gode billeder derude.

Vi badede en del om eftermiddagen da det var mega varmt, men vandet var lækkert.

Klokken 17 gik vi til Tesco for at handle lidt ...

thai2019 01985

Jeg havde taget min I-pad med for at prøve at finde et sted her, hvor jeg kunne få skiftet batteriet i denne.

Det var også en lille butik i centret hvor de kunne klare dette, men de skulle beholde den 1 dag extra, da de ikke havde batteriet hjemme. Det accepterede jeg og accepterede også prisen som var 1500 bath (300 kroner).

Vi gik tilbage til hotellet igen med de varer der var blevet indkøbt .

Vi spiste herefter på en restaurant der lå tæt på hotellet .... det var rigtig god mad de lavede her.

Efter maden var der nogle på holdet der gerne ville have en soft-ICE og vi gik op til butikken, som vi havde været i aftenen før.

Efter dette blev der handlet lidt på vej tilbage til hotellet hvor vi sluttede aftenen med en øl/cola på stranden.

22 august

Jeg var i restauranten klokken 05:30 og jeg satte mig ved et bord hvor jeg redigerede lidt billeder fra elefant turen i går. Min I-pad var jo til reparation, så jeg brugte min telefon og det gik også fint nok.

Efter morgenmaden gik vi til stranden og nød det gode vejr og lækre vand.

Vi spiste også vores frokost på stranden i dag ... det var nu ganske udmærket mad de lavede her.

Klokken 16 var Lene og jeg lige ovre ved Tesco .... vi skulle hente min I-pad  som var til reparation ... det viste sig at et lade-print-kort også var defekt ... så de beholdt den igen en dag extra, men ville lave dette til samme pris som det kostede at skifte batteri .... altså 300 kroner for det hele.

Vi aftalte at jeg skulle komme igen næste dag - de tilbød mig at levere den på vores hotel, men jeg ville helst selv hente den, så at jeg lige kunne tjekke den ....inden jeg betalte for reperatiionen.

Vi gik tilbage til hotellet og vi kørte allesammen ind til Chaweng . Hanne ville gerne have et “Rolex ur“ .... så vi tog derind i god tid.

thai2019 01780

Vi spiste til aften et sted hvor vi kunne sidde ude under åben himmel. Flyene der skulle lande på øen kom lige henover hustagene her hvor vi sad  og det var en speciel oplevelse. Efter aftensmaden fik Hanne handlet ur og hun pressede sælgeren helt i knæ. Han forlangte 850 bath men Hanne fik det til 500 bath 11 .

thai2019 01805

Vi gik videre kom gik ind og så et show med lady-Boys... det var faktisk ret underholdende, selv om de spillede vildt højt. Efter dette show gik vi en længere tur i gaden ... vi endte på Swensens is-bar, hvor vi lige fik en is-dessert dog ikke så stor som ved sidste besøg her.

Vi tog en taxa tilbage til hotellet og sluttede dagen på stranden, hvor vi lige nød en øl/cola . Klokken var tæt på midnat.

23 august

Jeg sidder i restauranten - klokken er 05:45 .... jeg redigerer nogle billeder fra i går .. en af pigerne, som er ved at gøre klar til morgenmad, kommer med kaffe til mig .. dejligt 5 ... jeg er altid den første som kommer til morgenmaden og den sidste i vores selskab der går igen 11 .... sådan vil det nok også blive ved med at være. Jeg er vild med bare at sidde og kigge på alle de typer mennesker der kommer og går ... jeg spiser ikke morgenmad før de øvrige fra vores selskab er kommet.

Efter morgenmaden går vi til stranden ... jeg reserverede nogle solvogne til os inden jeg gik i restauranten her til morgen.

Det var mega varmt - også i dag, fristes man til at sige 6, var i dag 34 grader ....

Lene og Kurt går til massagepigerne her i formiddag og ellers bades der i det fantastiske vand .

thai2019 01745

Klokken 12 går jeg op til Tesco for at hente min I-pad. Den havde jeg afleveret til reparation, eller den skulle have et nyt batteri i. Jeg havde fået en pris på 1500 bath, hvilket svarer til 300 kroner. Det viste sig dog også at lade-printet var defekt og det ender med at jeg får nyt batteri i - udskiftet lade-print og en helt ny skærm på ... stadig til en pris af 1500 bath (300 kroner) .... hvordan dette kan lade sig gøre ved jeg ikke ... men jeg brokkede mig ikke over det smilet2.

Til aften tager Hanne og Kurt samt Lene og jeg over til Fisherman’s marked ved “bop but“ ... Vi tager en taxa derover. Jens og Dorthe ville blive tilbage på stranden og gå ud og spise på en restaurant der lå et stykke ude af stranden.

Tilbage på Fisherman’s marked er der kommet gang i noget handel. Kurt og Hanne køber en træ-elefant og der bliver handlet lidt om denne.

thai2019 01955

Vi spiser til aften på en restaurant der ligger helt ned til vandet. Det var dog nu blevet mørkt, som det jo bliver ved 19-tiden. Men vi kunne høre vandet skvulpe og der var lys på stranden, hvor sælgerne var flittige og kontaktede folk som sad og spiste. Ude i det fjerne kunne man se flyvemaskiner lande og lette fra lufthavnen, som kun lå fem kilometer væk.

Vi er på markedet til ved 22:30 tiden, hvor vi tog en taxa tilbage til hotellet.

Vi slutter dagen med en øl/cola på stranden ved vores bungalow.

24 august

Jeg var ovre i restauranten klokken 05:15 .. jeg havde lige været forbi stranden og smide håndklæder ud på seks solvogne. Det gjorde jeg altid om morgenen, hvis ikke vi skulle på tur.

Allerede klokken 06:00 kommer en pige med kaffe til mig - jeg var blevet “en kendt person“ i restauranten her om morgenen. Jeg sad altid stille og roligt og passede mig selv - mens personalet i restauranten gjorde klar til morgenmaden.

Her klokken 06:47 begyndte det at regne lidt ..... vi havde ellers lavet lidt sjov med at vi skulle klage hernede ... vi var rejst hertil i regntiden og indtil i går var der ikke kommet noget regn 39 39.

Jeg løb ned for at sikre vores håndklæder, men det var for sent 38 .... jeg vippede madrasserne ned over håndklæderne og prøvede på denne måde at beskytte dem mod regnen.

Men regnbygen varer kun få minutter og derefter kom solen op. De andre fra vores hold kommer til morgenmad ... sådan lidt efter lidt.

Efter morgenmaden går vi til stranden og vejret er rigtig fint nu. Kurt - Hanne - Lene og mig havde snakket om at vi skulle have nyt cover til vores I-pad. Vi havde jagtet disse hernede i et stykke tid, men havde indtil videre ikke fundet de rigtige. Vi havde set nogle henne i Tesco, så vi besluttede at gå til Tesco inden det blev alt for varmt.

Vi var henne i Tesco da de åbnede klokken 09:00.

Den første butik vi gik til havde ikke så stort et udvalg og vi spurgte pigen i butikken om hun havde flere og hun svarede - som de nogen gange gør hernede : “no have“ .... vi gik så over til en anden butik, som lå tæt på og pigen her hev adskillige covers ned fra hylderne. Nu fandt vi nogle modeller som vi kunne bruge. Jeg ville gerne have haft et i “sort“ og spurgte hende om hun havde et i “sort“ .... hun løb så over i den butik vi lige havde forladt og spurgte hende derovre om hun havde et i “sort“ ..... det havde hun ikke. Men sjovt nok så kunne vi have endt ud med at købe et cover fra den butik som havde sagt at hun ingen havde ... men bare have købt dette i nabo-butikken .... men sådan arbejder de sammen hernede.

Vi brugte vores sædvanlige tricks .... vi spurgte om prisen på èt cover og fik en pris på 690 bath 😊 (138 kr.) og derefter sagde vi så at vi skulle have 3 stk og fik så en pris på 600 bath pr. stk (120 kr.) .

thai2019 01980

På vej ud af Tesco kom vi forbi et sted hvor de solgte soft-ICE og vi måtte da lige smage dette .... så vi lavede lige et lille ophold her.

Vi gik tilbage til stranden og klokken var efterhånden blevet lidt over 11 .... og vi hoppede i vandet for at blive kølet lidt ned .

thai2019 02000

Om eftermiddagen fik jeg ordnet mine fødder (høvlet) og der var to piger på denne opgave ... men så går det jo tit sådan, at får man også klippet negle på fødder og hænder og man skal selv sige stop ... for de bliver ved med at finde på nye ting... den ene pige var i gang med at give mig massage på mine fødder .... men jeg sagde stop her .... jeg betalte 990 bath for det hele (ca 198 kr.).

thai2019 02055

Til aften ville vi spise på en restautant der lå et stykke vej ud af stranden og vi mødtes klokken 18:30 og gik langs vandet derud. Det var en hyggelig restaurant og der var god mad .... vi sad og hyggede os mens vi kunne høre vandet bag os ...

Efter maden gik vi ind igennem byen tilbage til vores hotel. Vi kom forbi en “østrigsk bar/restautrant “ og var lige inde og få en is-dessert her.

Vi sluttede aftenen på stranden hvor vi nød en kold øl/cola. Temperaturen var stadig 30 grader.

25 august

Jeg er ankommet til morgenmadsrestauranten og klokken er 05:30 .... det havde regnet i nat og klokken 03:30 var jeg lige ude på terrassen og få vores håndklæder lagt lidt tilbage, så at de ikke blev våde.

Mens jeg sidder i restauranten kommer der pludselig en kraftig vind der gør, at mange af kopperne på de yderste borde - blæser af bordet og går i stykker ..... personalet kommer hurtigt til og udbedrer skaderne.

Jeg har nu fået lagt billeder fra dagen i går op i vores “facebook-gruppe“ og er nu klar til morgenmad ... klokken er nu 06:48.... og morgenmaden er klar.

thai2019 02125

Efter morgenmaden gik vi til stranden ... massagepigerne strømmede til og Kurt fik høvlet hæle og klippet negle. Hanne fik samme tur også.

Pludselig blev det regnvejr og vi satte os over på vores terrasse og ventede på tørvejr .

Klokken 12:30 gik vi over til "Cykelsmeden" og spiste frokost .

thai2019 02160

Efter frokosten gik de andre tilbage til stranden og jeg tog en taxa ud for at finde en bar med navnet "Thai bar.dk". Den skulle delvis være ejet af en dansker, som kom fra min hjemegn (Hjørring) .

Jeg traf dog kun datteren derude og tog et par billeder. Jeg havde før rejsen til Thailand snakket med moderen til ejeren her og hun syntes at vi skulle besøge hendes søn, når vi nu var i området.

Jeg tog tilbage til hotellet igen og fik lige booket en taxa til at køre os til lufthavnen i morgen.

Klokken 17:30 går vi til et lokalt marked. Vi aftaler at mødes klokken 20 oppe i byen på en restaurant med navnet “Wok“.

Vi traver markedet igennem på kryds og tværs ... der er meget at se på her og der bliver også handlet lidt undervejs.

Klokken 20 er vi alle ankommet til den aftalte restaurant og vi spiser aftensmad sammen ....

thai2019 02330

Efter aftensmaden tager vi lige desserten på McDonald’s ... og det blev is. Vi fortsætter ned af gaden og er lige inde på vores “stam drinkssted" og få den sidste drink på denne tur .

Vi slutter dagen på stranden ved vores bungalows ... hvor vi lige får en "godnat pils".

15  26 august

Jeg sidder her i morgenmads restauranten og redigerer billederne fra i går. I dag skal vi rejse hjem og der skulle være styr på alt i forbindelse med dette. Vi skulle forlade hotellet klokken 17, men inden skal vi lige tjekke ud af hotellet, så vi har aftalt at mødes oppe i receptionen klokken 16:30.

Efter morgenmaden går vi til stranden, hvor vi vil tilbringer dagen. Vi har jo vores bungalow helt frem til vi skal forlade hotellet, så der er ingen grund til stress. Lene havde pakket kufferterne inden hun kom over til morgenmaden, der var kun lige nogle få ting tilbage der ikke kunne komme i kufferterne før vi skulle rejse.

Ved 13-tiden går Lene og jeg over til “Cykelsmeden“ og spiser lidt frokost. De andre vælger at spise i restauranten ved stranden.

Alle tager en lille lur på værelserne efter frokosten og klokken 16:30 mødtes vi alle i receptionen. Vi tjekkede hurtigt ud af hotellet ... det gik hurtigt.

thai2019 02425

Vi have lejet en af hotellets biler til at køre os til lufthavnen og den holdt allerede klar. Vi fik vores kufferter læsset ind i bilen og klokken 17 forlader vi hotellet. Udover chaufføren, var der også en pige fra hotellet med i bilen til lufthavnen. Hvorfor hun var med vej jeg ikke, min første tanke var at hun nok ville hjælpe med at tjekke ind på vores fly.

Da vi ankom til lufthavnen fik vi vores kufferter ud af bilen og begge personer fra hotellet sagde “pænt farvel“ til os - altså skulle hun ikke hjælpe os. Jeg gav dem 100 bath hver i drikkepenge og de takkede og kørte hurtig fra lufthavnen igen.

Vi gik ind i lufthavnen og kom efter kort ventetid hen til skranken, hvor vi skulle have udleveret vores billetter.

Der sad en “meget ung pige“ ved skranken hos Bangkok Airways og hun så lidt usikker ud. Jeg valgte at tjekke Hanne og Kurt ind først, da de jo ikke skulle rejse længere end til København. Vi andre skulle til Aalborg. Det tog mega lang tid for den unge pige ved skranken at ordne dette. Vi skulle jo være sikre på at vores kufferter kom de rigtige steder hen. Hun kiggede på skærmen - hun kiggede på passene - hun kiggede på os .... det gjorde hun flere gange og virkede meget usikker. Hun viste mig forskellige papirer med hvad vi måtte have med i kufferterne, men nu havde jeg jo gjort turen 24 gange før, så det vidste jeg jo alt om. Til sidst skulle jeg skrive under på at vi ikke havde nogen lightere eller powerbanks i kufferterne. Det fik jeg hurtigt overstået og langt om længe fik vi Hanne og Kurt igennem og jeg bad dem vente ovre bagved indtil at vi var kommet igennem.... jeg kunne godt fornemme på det hele at det ville tage laaaang tid og det gjorde det også. Vi stod ved denne skranke godt en halv time inden vi alle var igennem ... Py ha 97 .

Efter dette skulle vi så over til Gate 7 og vi skulle gå ca. 10 minutter for at komme derover .

Efter ankomst til Gate 7, satte vi os og ventede på at tiden skulle gå . Der var gratis kaffe - juice og lidt små sandwich, så det benyttede vi os lige af.

Over højttaleren i lufthavnen blev der kaldt en bestemt person flere gange og flere gange blev der sagt “final Call“ ..... tiden hvor vi skulle ud til flyet blev overskredet og en gang mere kaldte de den før nævnte person igen. Pludselig kommer der en person løbende op til udgangen til flyet og han kommer hurtigt igennem og ud til det ventende fly ....  men han havde forsinket det hele nu 214 .....

Det bliver vores tur og vi bliver kaldt ud. Vi kommer igennem billetkontrollen og kommer ud og sidde på en af de der specielle vogne, som de bruger i lufthavnen på Koh Samui. Vi kører lidt væk og chaufføren parkerer vognen og sætter sig i venteposition ....  vi sidder nu der “midt på pladsen hvor flyene lander og letter “ ... en speciel oplevelse ... men ok , så oplever vi også dette .

Efter at have ventet i cirka 20 minutter kører vi ud til vores fly og kort tid efter letter vi ... med nogen forsinkelse .

En time efter ... cirka , lander vi i Bangkok. Vi kommer ind i lufthavnen et andet sted end vi plejer og kan ikke lige se hvor vi er. Jeg spørger ved en informations skranke om hvor vores næste fly flyver fra. Jeg får besked på at det er ved Gate A3. Vi går et langt stykke vej i lufthavnen og kommer til gaten som er mærket med A1-2-3 osv. Det ligner stadig ikke noget vi kender og vi ser et skilt hvorpå der står “shopping“ og det er yderlige en etage op.

IMG 0547

Vi går derop og pludselig er vi der hvor vi kender det hele og føler os hjemme🤪. Vi vil finde en plads hos Starbucks og sætter os der, men inden er vi lige forbi Burgerking, hvor vi får lidt mad. Derefter sætter vi os ved Starbucks og lader dette blive vores base.

Så kan man gå ud og kigge lidt på butikkerne og komme tilbage til dette punk. Og butikker er der rigeligt af, men det er dyre varer de har i disse butikker . Vi aftale at alle skulle være tilbage ved Starbucks klokken 24.

thai2019 02455

Jeg får lige monteret støttestrømper inden jeg går ud i flyet - godt at jeg er gift med en hjemmehjælper 1.

27 august

Klokken er 24:00 og alle er kommet tilbage til Starbucks. Kurt havde lige været forbi butikken med Rolex ure  ..... og fandt her ud af at urene som de solgte her var noget dyrere end dem de solgte til 200 kroner på markederne på Koh Samui. Han så et ur til 106.000 kroner ... så han nøjedes med at kigge og var glad for sin indkøbte kopi af et Rolex ur.

Klokken 00:20 går vi ud til gate A3 hvor vores næste fly holder parkeret. Og klokken 00:40 kommer vi ombord i dette. Vi sidder på samme pladser som dengang vi fløj herned.

Efter kort tid i luften kommer der mad og drikkevarer rundt. Efter maden prøver alle at få sovet lidt.

Jeg fik selv sover cirka 3 timer og bruger derefter lidt tid på at skrive noget tekst på min I-pad. Tekst som jeg skulle bruge til min hjemmeside ... ja ... det er faktisk den tekst som du sidder og læser lige nu.

Der kommer lige lidt juice rundt i flyet og jeg tager er glas af dette . De andre “på vores hold“ sover stadig .

Jeg kigger op på skærmen foran mig i stolen og kan se at der stadig er 4 timer og 20 minutter til landing i København. Vi skal have noget morgenmad på et tidspunkt inden vi når København .

Jeg spiller lige lidt “ordguf“ på min I-pad 172 .... tiden skal jo gå med et eller andet .

Bag ved mig er der en der snorker lidt højlydt sleep....

Jeg prøver også lige at gøre lidt status på turen, som jo snart slutter nu ... og endnu engang tror jeg at vi kan “vinge turen af“ og sige at den blev afviklet som jeg havde ønsket. Der var tid til afslapning på turen og der var nogle oplevelser koblet på. Så vil jeg helst have det ... det var så tur nummer 25.

En - måske lidt sjov ting - jeg har været ihærdig med at fortælle alle de andre på holdet, at det var vigtigt at deres pas ikke havde en udløbsdato på under et halvt år efter at de ville være kommet hjem. Det er et krav da man skal være sikker på at man kan komme hjem i tilfælde af at man bliver indlagt på hospital i Thailand eller på anden måde bliver forhindret i at rejse hjem til tiden. Da vi sidder i lufthavnen i Bangkok ser faktisk jeg at mit pas faktisk udløber om 5 måneder ...  nåh men det må vi lige have styr på inden næste tur.

Da der var 1½ time til landing  kom der morgenmad rundt i flyet og efter morgenmaden var der cirka 45 minutter inden vi skulle lande i København. Vi lander planmæssigt i København og vi siger farvel til Sjællænderne. Vi går videre til flyet der skal flyve os til Aalborg . Klokken 9:15 letter SAS-flyet mod Aalborg hvor vi lander 40 minttter senere.

thai2019 02515

Vi får vores kufferter udleveret og tur nummer 25 slutter her .

Siden sidst opdateret januar 2023

mail2

mail@poullarsen.net

Vi sælger ikke rejser

og vi laver ikke rejseforslag .