overskrift1

Med på turen var : Lene og Poul

Du kan læse teksten længere nede på siden eller du kan vælge at se billederne først ...  Billederne vi ses i en lille film herunder.

Filmen varer 28 minutter og 45 sekunder   135

Når du klikker på linket herunder , skifter du til YOU-TUBE hvor filmen ligger - husk at vælge stor skærm i nederste højre hjørne af filmen . .

2007 1

Klik her for at se filmen

Du kommer tilbage til siden her ved at bruge pilen til venstre oppe i venstre hjørne på YouTube..

(gider du ikke lyden - så skru ned for den)

God fornøjelse !! 14

Find en kop kaffe inden du starter !!

Egypten december 2019....... Sted : Sham El Sheikh.

Hvert år i december måned plejede Lene og jeg at tage en tur ned til den dansk/tyske grænse og overnatte på hotel tre-fire dage og så besøge Flensburg, for at se noget juleudstilling. Vi havde næsten altid et gavekort eller to til overnatning på hotel, men det havde vi altså så ikke i år. Men et eller andet skulle der jo ske - så jeg "googlede nogle muligheder", og pludselig dukker der et rejsetilbud op med et tilbud om en uge i Egypten - med all inclusive for 3000 kroner pr. person ...... Pyh, det var jo billigere end at tage til grænsen- så denne mulighed blev nærstuderet og inden der var gået 5 minutter havde jeg købt dette tilbud. Vi tilkøbte så visum til Egypten, samt bustransport til hotellet og endte med en pris på 3500,00 kroner pr. person.... altså havde vi en ferie i en uge på Hotel Hilton i Sharm El Sheik, med all inclusive og fly fra København ..... det var billigt tjen penge.

Vi bookede turen med afgang den 6. decembver 2019 og jeg skulle til København ugen før, for at passe børnebørn og hund .... nok mest hund, da børnene jo næsten var voksen. Så ville Lene komme over et par dage før og vi ville så rejse til Egypten derovre fra.

Vi vil her beskrive turen her med billeder og tekst.

God fornøjelse !!

Lad os komme igang

Vi har engang tidligere været i Egypten - det var i år 2008 og efter denne tur sagde jeg til Lene at det gør jeg aldrig mere. Egypterne var nogle forfærdelige folk, der jagtede turisterne på gaden i en sådan grad at det var uhyggeligt at gå på gaden, men et eller andet sagde mig denne gang, at hvis det stadig var sådan, kunne vi jo bare blive på hotellets område, da hotellets område jo næsten lignede en mindre dansk landsby i størrelse. Så vi blev eninge om at tage "JA HATTEN" på og så rejse dertil igen. Vi fik da også flere kommentarer fra venner og bekendte inden afrejsen om Egypten, men inden du læser videre så kig på billedet herunder og vurder hvad du selv er:

positiv

6 december 2018

Så var vi nået frem til datoen den 6. december 2019.

Jeg havde været i København hele ugen før denne dato og havde pløjet alle oplevelser i København igennem og været på "strøget" adskillige gange og var så nu klar til at rejse til Egypten på ferie.

Lene var kommet over til København to dage før vi skulle rejse og vi havde overnattet hos datter og svigersøn, som boede i Vanløse - meget tæt på Metroen.

IMG 1188

Vi stod meget tidligt op (klokken 04:30) og vi gjorde os klar til at forlade huset. Vi gik ned til metroen - en tur på ca. 10 minutter. Vores bil blev stående hos datter og svigersøn, så ville de køre den til et sted , hvor den kunne holde gratis i den uge hvor vi var væk.

Det tog kun 20 minutter med metroen at komme til lufthavnen og vi stoppede lige uden for hal tre, der hvor vi skulle checke ind - så det var jo mega nemt.

Vi fik lige en kop kaffe og et rundstykke i lufthavnen. Vi havde ikke bestilt mad i flyet, og iflg. vores billèt måtte man ikke tage mad med ombord i flyet, så det undlod vi at gøre. Vi fandt dog senere ud af at det var der andre der HAVDE GJORT, så det skulle vi nok bare have gjort thinking.

En time før afgang, gik vi ud til gaten som var C32. Vi er jo rimelig godt kendt i lufthavnen, da vi i skrivende stund har været 25 gange i Thailand + nogle andre lande, så vi gik stille og roligt mod gaten.

Vi fløj med JetTime i en Boeing 737-800. Vi kom i luften til tiden og skulle flyve 4 timer og 40 minutter. Piloten fortalte lidt om ruten vi skulle flyve og fortalte også at vi fløj i en højde af 11 kilometer. Omkring vejret i Egypten - sagde piloten at det var fint og at temperaturen klokken 6:00 morgen var 20 grader og ville stige op af dagen - der var let overskyet, så det lød jo alt sammen godt.

Klokken er nu 11:28 og vi er cirka halvvejs. Folk vandrer lidt rundt i flyet og nogle står og snakker sammen. Jeg plejer også at rejse mig og gå en tur i flyet, når vi skal flyve langt og det gjorde jeg selvfølgelig også på denne tur.

Lene syntes at vi skulle have en "Rom og cola". Det plejer vi altid at få, når vi flyver til Thailand. Forskellen er bare at på thai-flyet er den gratis.

Nå - men vi bestiller disse ved drinksvognen som kommer rundt i flyet. Vi betaler 16 euro for to styk, hvilket vel svarer til 120 kroner 2.

Vi lander planmæssigt i Sharm El Sheikh og kommer ind i lufthavnen , hvor folk fra Atlantis Rejser står klar med et visum til os og vi kommer hurtigt igennem sikkerhedskontrollen . Udenfor lufthavnen står en guide - også fra Atlantis Rejser , som fortæller os hvilken bus vi skal med for at komme til vores hotel .

Vi kører fra lufthavnen og guiden jeg omtalte før, tager med bussen ud til vores hotel. Hun byder velkommen til Egypten og kommer med nogle praktiske oplysninger til os og det var egentlig meget rart, så behøver man ikke selv at styrte rundt for at finde ud af dette. Vi kører rundt til tre forskellige hoteller, da gæsterne som var med rejseselskabet skulle bo på forskellige hoteller.

Vi ankommer til vores hotel som er "Hilton Shark Bay". Det er mega stort og ligner nærmest en lille landsby . Hotellet har 629 værelser, spredt ud over området. Der er en ny og en gammel afdeling og de har hver sin reception.

Guiden forlader ikke hotellet før vi alle har fået vores værelse. Vi kommer til at bo i den nye del af hotellet, som ligger et stykke fra den reception hvor vi tjekkede ind, men der kører shuttle bus rundt i området hvert kvarter, så det er ikke slet noget problem.Hilton Sharks Bay2

Hilton Shark Bay

Klokken er efterhånden blevet “sidst på eftermiddagen“ og det begynder at blive mørkt hernede. Vi går lige en tur i området og prøver at finde de “forskellige steder“ ... vi havde fået et kort oppe i receptionen, men det var på egyptisk så det var ikke til megen hjælp - men vi klarede det alligevel, der var billeder på.

Klokken 18:30 gik vi til restauranten ovre i reception 1 - hvor der var aftensmad. Vi havde købt opholdet med "all inclusive", så der var frit valg på alle hylder.

Det var meget fin mad og der var meget at vælge imellem. Tjenerne var friske og de kom hele tiden og spurgte om der var noget vi manglede.

Efter aftensmaden var vi egentlig bare trætte og vi gik tilbage til vores værelse. Da klokken var 20:30, kunne vi ikke klare den længere og gik i seng. Vi sov til 06:30 og var nu udhvilet.

cirkler2

7 december 2018

Jeg gik over til morgenmaden klokken 06:30 og får lige en kop kaffe og derefter sætter jeg mig i receptionen, hvor der er internet. Jeg får lige redigeret et par billeder og læser lidt nyheder hjemmefra. Der var kun internet i receptionerne på hotellet, man kunne dog købe sig til en anden løsning, men internet og telefon er gererelt dårligt i Egypten, så vi besluttede at nøjes med denne løsning der er i receptionen her, men ellers er det sådan at vi altid sørger for at der er Wi-fi på de hoteller vi bruger på vores ferier til udlandet  439.

Klokken 08:00 kommer Lene og vi går så ned til morgenmaden.

IMG 1237

Morgenmads restauranten

Det er en rigtig fin morgenmad og igen er der rigeligt af mad at vælge imellem og der er noget for enhvèr smag.

Da klokken er 09:00 går vi igen til receptionen, da der var info-møde fra Atlantis Rejser. Det blev holdt ovre i den nye bygning og vi bliver kørt derover i shuttle bussen. Denne bus kom vi til at bruge rigtig meget på turen - da den kommer hvert kvarter og kører i alle områder af hotellet - i højsæsonen kører der to busser.

IMG 1245

Vi var kun 6 personer til info mødet , da de andre fra Atlantis rejser boede på andre hoteller. Så det blev et hyggeligt info-møde, hvor vi bare sad i nogle “bløde stole“ og sludrede om det hele. Guiden som forøvrigt hedder “Sofie“ var flink til at fortælle om det hele - både om om deres tur program hernede og meget andet og der var ingen pres fra hende - stille og roligt.

Dette info møde varede cirka en time.

IMG 1278

Vi gik herefter til stranden - eller vi tog med bussen derned. Det var en hyggelig strand med ligge-stole i forskellige niveauer - forstået på den måde, at området var opbygget i forskellige niveauer. Ude i vandet var der et koralrev, som var “hegnet inde“ ..... Der havde tidligere været store problemer med at "Russerne" som besøgte hotellet knækkede stykker af korellerne og ville tage disse med hjem og når de så kom til lufthavnen og fandt ud af at dette var strafbart - smed de bare korallerne i skraldespanden i lufthavnen. Men man kunne man bade på begge sider af området med koralrevet.

IMG 1209

Vores "all inclusive armbånd " virkede også nede ved stranden, så det udnyttede vi selvfølgelig med et par drinks i ny og næ.

Klokken 13:00 gik vi til frokost i restauranten ved reception 1 og igen fin mad og rigeligt af dette . Tjeneren fra i aftes genkendte os straks og fandt et bord til os og kom med drikkevarer til os. Han kunne huske hvad vi drak i aftes og kom med samme slags.

Jeg spurgte efter en kop kaffe og hurtigt kom han med en kaffe og han spurgte om jeg skulle have mælk TIL KAFFEN og ikke I KAFFEN og jeg forstod godt hvad han mente, så jeg sagde "ja tak" og han kom med en cognac til kaffen 1.

Fin betjening .....

IMG 1308

Efter frokosten gik vi til poolen lige nedenfor restauranten og blev der til klokken 16 hvor vi ville gå op til vores værelse - men en af de ansatte på hotellet kørte os til vores værelse i en “golfbil“.

Vi tog lige et lille hvil og jeg fik lavet nogle notater til min hjemmeside - faktisk det du sidder og læser lige nu 11 .

Klokken 18:30 gik vi til restauranten ved reception 1 og spiste aftensmad, vi reserverede også lige et bord til dagen efter på den italienske restaurant "IL RUSTICO". Denne restaurant var også med i "all inclusive", men man skulle bestille bord dagen i forvejen. Det var sådan at man i løbet af ugen, man var på ferien her, kunne spise `en gang i denne restaurant.

IMG 1316SOHO SQUARE

Efter aftensmaden gik vi over til Soho Square, som er en lang gade med butikker og restauranter, der ligger 5 minutters gang fra hotellet. Der var pyntet op til jul i hele gaden med masser af lys. Det var et rigtig hyggeligt sted at gå og vi blev der til klokken 22:00 ..... vi købte ikke noget derovre, vi havde fået at vide af guiden fra Atlantis Rejser, at 98 % af alle varerne her var kopi-varer og man skulle være rimelig dygtig for at finde ud af om de sidste 2% var ægte  11.

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

Springvand i takt til musikken i SOHO AQUARE " tryk på pilen "

Vi var tilbage ved vores hotel ved 22:30 tiden og vi havde gået 10,50 kilometer i dag. Men en rigtig fin dag med mange nye indtryk.

cirkler28 december 2018

Jeg stod mega tidligt op og gik over i receptionen. Jeg valgte først den reception som lå tættest på vores værelse - men internettet virkede ikke her, så jeg gik til den anden reception og her lykkes det at komme på nettet.

Jeg sad her til klokken 06:30 og gik så tilbage til den første reception igen, for jeg havde aftalt med Lene at jeg var hèr, når hun kom klokken 08:00. Jeg gik ind til morgenmaden og satte mig med en kop kaffe.

Da jeg havde siddet et lille stykke tid kom tjeneren og spurgte mig om hvorfor jeg havde været så tidligt på stedet her. Jeg fortalte ham at jeg havde brug for internet og derfor kom jeg før alle andre. Han spurgte videre om hvornår jeg var kommet til hotellet og om hvor jeg kom fra. Jeg fortalte ham at jeg var fra Danmark og at vi var kommet for to dage siden, men at vi havde spist i den anden restaurant, da vi ikke vidste at man godt kunne spise her også.

Oh - sagde han “I am not happy now - you have to come here first“ ...... han spurgte om han skulle hente kaffe til mig og det sagde jeg selvfølgelig "ja tak" til . Da han kom med kaffen , sagde jeg “tak“ og han sagde “selv tak“ og smilede . Han spurgte om jeg var forretningsmand og jeg fortalte ham at det havde jeg været. Jeg fortalte ham jeg jeg nu var stoppet. Jeg fortalte ham at jeg var 64 år - det ville han ikke tro på .... han sagde at jeg så yngre ud. Han sagde til mig at jeg kunne på udenfor restauranten og sidde i de “bløde stole “ derude, så ville han komme med kaffe til mig og hjælpe mig med at logge på internettet. Det gjorde jeg så  475  .

Han var ude og spørge om jeg skulle have mere kaffe et par gange - jeg tror at jeg har fået en “ny ven her“ 1. Lene kom klokken 08:00 og vi gik ind i restauranten igen.

IMG 1283

Efter morgenmaden gik vi til poolen ved den første reception. Vejret var fantastisk, 27 grader .

Klokken 10 var vi lige oppe ved guiden i receptionen og bestille en bytur til i dagen efter .

IMG 1351

Tilbage i poolen prøvede jeg at kommer over til poolbaren - jeg er desværre ikke så stabil en svømmer og da jeg fik mig kæmpet derover - var jeg desværre ikke "høj-røvet" nok til at kunne komme op og sidde på barstolen i poolen . På billedet herover er jeg kommet over til baren - men ikke op 1.

Ved 13-tiden gik vi over i reception 2 for at spise frokost. Efter frokosten valgte vi at blive ved den pool der var derovre. Den var ikke opvarmet, men var 24 grader, hvor den anden pool som vi forlod var 27 grader og det var da helt vildt som man kunne mærke de 3 graders forskel, men jeg var da i vandet flere gange.

IMG 1360

Nede ved det første pool havde Lene taget et billede af drinkskortet ved baren og vi havde besluttet at køre hele kortet igennem inden ferien sluttede, så Lene hentede den næste på listen her ved vores nuværende pool. Klokken 16 var det begyndt at blive mørkt og vi gik på værelset og hvilede os lidt inden aftenen.

Klokken 19 gik vi til restauranten EL RUSTICO  som vi bestilte bord ved dagen i forvejen. Der var en "aftenmenu" med i vores "all inclusive" på denne restaurant, og det skulle så være nu. Vi fik en 3-retters menu og et glas cola til, tjeneren forsøgte ihærdigt at sælge os både rødvin og andet godt - men det lykkes ikke og vi holdt os til det vi havde betalt for tjen penge.

Ved siden af os sad nogle gæster fra Ukraine. De bestilte en hel flaske whiskey og den forsvandt hurtigt 115 ... det er åbenbart en tradition der hvor de kommer fra. Og det varede da heller ikke længe inden de begyndte at synge ved dette bord.

Ved 20-tiden gik vi op i receptionen for at bestille en taxa ind til byen. Vi vidste ikke hvor vi ville hen, men havde hørt at der lå en McDonald’s i nærheden af noget shopping og vi sagde til taxa manden, at vi skulle ind til McDonald’s, men han sagde at der var tre af dem i byen. Vi satsede lidt og valgte en af dem - uden at vi om det var den rigtige. Vi forhandlede lidt om prisen, men taxa manden ville helst køre begge veje, altså hente os igen når vi skulle hjem igen . Vi blev enige om en pris på 330 “egyptiske pund“ hvilket svarede til 132 danske kroner for begge veje og det var ok. Vi skulle køre 20 minutter hver vej.

137 Vi startede turen, hold da kæft, hold på hat og briller. Han kørte 120 km/t der hvor man måtte køre 60 km/t og han overhalede både højre og venstre om.

Det, der er underligt ved vejene her i Sham El Scheik er, at der er inden vejkryds og der er ingen lysreguleringer, men til gengæld er der en masse U-vendinger og de bliver flittigt brugt.

Og en anden ting der kendetegner trafikken her i byen er at alle biler, nye som gamle - er fyldt med buler. Det er umuligt at finde en bil der ikke har en bule et eller andet sted eller voldsomme ridser i lakken, men det tror da pokker med den kørsel som præsteres her i byen.

Nå men vi kom frem til en McDonald’s, men den lå ret ensomt og der var ingen butikker i nærheden. Vi fik fortalt chaufføren at det nok ikke var den ..... vi sagde ordene: shopping - shopping et par gange og chaufføren ringede til en bekendt og efter kort tid kørte han os til en kæmpe shopping gade, hvor der var butikker lige så langt "øjet rækkede" . Vi blev sat af her og taxa manden gik med over til en lille butik som han kendte, han snakkede lidt med indehaveren og vi fik besked på, at når vi ville hjem igen, skulle vi gå til butikken her, så ville indehaveren ringe efter taxa manden.

Vi gik så ud i shopping gaden og der fik vi set rigtig mange boder, men vi købte ingenting .... eller næsten ingen ting, Lene købte et par mango frugter.

IMG 1376

Vi fandt et hyggeligt sted, hvor jeg lige fik en kop kaffe og Lene en pina colada. Klokken 22:30 gik vi tilbage til udgangspunktet og vi bad den føromtalte butiksindehaver ringe efter vores taxa og det gjorde han straks. Det varede dog et stykke tid inden taxa’en kom og han undskyldte også dette da han kom.

Vi var tilbage ved hotellet klokken 23:30 og gik i seng. Vi havde denne dag gået i alt 9 km. Igen en dag med mange nye indtryk.cirkler2 9 december 2018Jeg var nede ved morgenmaden klokken 06:30 - men satte lige lige udenfor og kiggede lidt nyheder på min I-pad - internettet fungerede fint i dag. Klokken 7 gik ind i restauranten og satte mig med en kop kaffe og ventede på Lene.

Vi ville her i formiddag gå til den opvarmede pool og blive der indtil frokost. I eftermiddag skulle vi på tur. Vi havde bestilt en by-rundtur og det glædede vi os til. Det er altid spændende at se lidt mere end bare lige hotellet.

IMG 1209

Ved morgenmaden sad jeg og kiggede og observerede at nogle havde “gult armbånd“ på og vi havde “blåt armbånd" på . Jeg spurgte tjeneren og han forklarede at dem der havde gult armbånd på, ikke kunne købe drikkevarer med alkohol i baren. Det var også mest børn der havde gult på, men dog også enkelte voksne, de var sikkert muslimer og drak ikke alkohol 352.

Efter morgenmaden gik vi til poolen nede ved reception 1 og var der til frokost-tid, hvor vi også spiste frokost ved reception 1. Efter frokosten tjekkede jeg lige mail og der var en mail om at vores byrundtur var aflyst p.g.a manglende tilslutning ... så nu må vi finde en anden plan for aftenen .....

Vi besluttede at tage ind til "Old Town", som er en handelsgade inde i centrum af Sharm El Sheikh. Vi ville bestille en taxa ovre i receptionen.

Ovre i receptionen skulle vi forhandle prisen på taxaen - de lagde ud med at forlange 400 egyptiske dollar for turen indtil byen og hjem igen. Jeg vidste ikke lige hvad prisen skulle være - der sad nogle danskere i receptionen, som jeg vidste havde været hernede før og jeg spurgte dem. De sagde 300 egyptiske pund (120 d.kr.) for begge veje og det tilbød jeg taxamanden og det accepterede han straks.

366.....Vi kørte herefter ind mod byen og i dag nåede vi på et tidspunkt 140 km/t, selv om der var skilte i vejsiden hvorpå der stod 80 km/t.

Vi blev sat af inde ved den gamle by og der var mega mange butikker her og der var flot. Taxamanden havde aftalt med en butiksindehaver at han skulle ringe efter vores taxa, når vi ville hjem igen.

Vi spiste på en egyptisk restaurant og her prøvede de også at sælge os noget helt andet end det vi ville have - men fik da vores vilje tilsidst og spiste noget kylling med salat til.

Midt på aftenen gik vi ind på en cafe og fik en kop kaffe. Der var et toilet inde i en baggård og jeg var ude på toilettet. Jeg skulle betale for at bruge dette og manden der sad ved toilettet sagde, at det kostede 1 dollar. Jeg sagde at jeg ikke havde dollar med og gav ham en "20-egyptisk pund seddel" og gik ind på toilettet. Da jeg var færdig gik jeg hurtigt ud til cafeen igen - hvor Lene sad. Manden fra toilettet kom løbende ud og råbte efter mig . Jeg stoppede op og spurgte om hvad der var galt. Han gav mig en "5-egyptisk pund seddel "og sagde at jeg havde givet ham for meget for at bruge toilettet. Hvad siger man så ? .... ville dette også være sket hvis det havde været i Danmark  thinking ? ..... det var 2 danske kroner jeg skulle have tilbage.

Vi gik inde i byen til klokken 22 og blev hentet af vores taxamand igen. Da vi kom tilbage til hotellet igen, ville vi lige sætte os i receptionen og kigge lidt nyheder og facebook - men internettet virkede ikke - så vi tog med bussen op til vores værelse.cirkler210 december 2018

Jeg var nede ved morgenmaden klokken 05:30, men der var ikke åbent på det tidspunkt i restauranten, så jeg satte mig udenfor med min I-pad. Da jeg lidt senere kom ind i restauranten, satte jeg mig ved samme bord dom jeg plejede og straks kom “min ven“ med kaffe og juice til mig. Han spurgte om hvorfor vi ikke havde været der igår til frokost og aften .... jeg forklarede ham at vi spiste frokosten i den anden restaurant og at vi spiste til aften inde i byen. Utroligt at de kan huske dette og også holder øje med om folk kommer i deres restaurant.

Der er mange gæster i "sort jakkesæt" i restauranten her til morgen. Der er en stor konference i et center tæt på hotellet og mange af gæsterne til dette - bor her på Hilton hotellet. Der er også en hel del politi omkring hotellet i perioder. Men sådan er det jo, det skal man ikke klage over, så passer de vel også på vi andre 1.

Efter morgenmaden gik vi til poolen nede ved reception 1, som er det skønneste pool-områder - af dem der er på hotellet.

Ved middagstid ville vi lige tage bussen op til reception 2 for at spise frokost .

IMG 1452

Kort tid efter at bussen satte i gang faldt Lene om i bussen og mistede bevidstheden i kort tid. Bussen holdt omgående ind til siden og der blev tilkaldt en læge. Hotellet havde selv en læge ansat og vi kom så op i lægens klinik og der blev målt blodtryk m.m. ... Lene fik drop med noget væske af en slags og fik også en indsprøjtning. Hun fik det straks bedre og efter en god times tid i klinikken kunne vi fortsætte ferien. Men det helt store apparat bliver jo sat i gang i sådan et tilfælde. Vi havde kontakt til SOS-international og de stillede videre til det selskab som vi har rejseforsikring igennem .... i dette tilfælde Mastercard. Men de var nu meget professionelle og de sendte os en sms med et sagsnummer som vi gav videre til lægen og sagde at vi bare skulle fortsætte ferien, så ville de klare resten.

Vi blev kørt op til værelset af en fra receptionen og Lene fik hvilet lidt. Vi fortalte ikke nogen derhjemme - udover vores børn - om denne oplevelse, vi havde jo 100 % styr på dette. Men skulle der være en læser her der ikke mener at det er nødvendigt med en rejseforsikring ... så vil vi godt lige nævne at det må man for guds skyld aldrig undlade at tegne .... det koster "kassen" når sådan noget sker.

Til aften spiste vi i reception 2 nærmest vores værelse og temaet i restauranten i aften var arabisk. Så det var spændende mad , men god mad.

Efter maden gik vi over til “Soho Square“ hvor vi gik og kiggede lidt på butikkerne og ellers tog det roligt.

IMG 1486

Vi fik en kop kaffe på en cafè inden vi gik tilbage til hotellet. Vi satte os lige i receptionen og loggede på internettet og kiggede lidt nyheder hjemmefra.

Pludselig kom bussen som kørte op til vores værelse og vi tog med denne.cirkler2

11 december 2018En ny dag er startet og jeg sidder ved morgenmaden - jeg er alene i restauranten - udover tjenerne selvfølgelig 1 - de spiller julemusik i højttalerne, måske lige højt nok efter min mening .... men sådan er det jo hernede ...

Og hvad skal der så ske i dag ?

Nu må vi lige se hvordan Lene har det i dag efter hendes kollaps i går ... men ellers er planen at vi er ved poolen her i formiddag og lidt af eftermiddagen. I aften vil vi tage ind til "Old Town" og kigge ... vi planlægger at spise derinde. Lene skal dog lige til tjek hos lægen på hotellet klokken 19 - så vi kan først tage derind efter denne tid.

Klokken er lige nu 06:45, men Lene vil først komme til morgenmaden klokken 08:30, så jeg må underholde mig selv ind til denne tid 132.. jeg er i gang med at nedskrive hvad der skete i går.

Da jeg gik ind i restauranten så jeg lige at “temaet“ for maden i restauranten i aften var “internationalt“ .. i går var det “Arabisk“ og sådan skifter man tema hver aften i ugen. Men som tidligere skrevet - planlægger vi at spise inde i byen og så må vi se hvad vi finder på. Jeg spurgte lige en taxa mand ude foran hotellet om hvad han skulle have for at køre os ind til byen og han dage "150“ og det er cirka det samme som vi giver når vi bruger den taxa som hotellet tilbyder .... prisen her er i egyptiske pund og svarer cirka til 60 danske kroner og det er billigt, når man tænker på at vi skal køre i cirka 20 minutter. At kørslen så indebærer en tur med 140 km/t og overhalinger højre og venstre om, tja .. det er så en helt anden historie. Det forklarer jo også hvorfor alle ... og jeg understeger ALLE biler - har buler hernede 6.

Nu har jeg lige lidt god tid her ved morgenmaden - så måske jeg lige skal bruge lidt mere tid på at forklare om hvordan vores rejseforsikring virkede i går, da Lene besvimede og mistede bevidstheden .

Vi kom som tidligere nævnt op i lægens klinik og efter at han havde styr på Lene - spurgte han mig om vi havde en rejseforsikring og det havde vi selvfølgelig. Min pung med oplysninger om denne lå ovre på værelset og en af hotellets folk kørte mig over til værelset og tilbage igen.

Jeg havde et kort i min pung med telefonnummer på SOS internationel.

Jeg lånte lægens telefon og ringede til telefonnummeret på mit kort og kom igennem til SOS international og forklarede dem om situationen og de spurgte mig om hvor jeg var forsikret og jeg svarede at det var jeg via mit Mastercard. De stillede mig så om til dette og jeg fik en venlig dame i røret. Hun skulle selvfølgelig lige have nogle oplysninger .. såsom personnummer på Lene - hvornår vi var rejst herned og hvornår vi skulle hjem igen og hvem vi havde rejst med og hvilket hotel vi boede på. Efter dette skulle hun lige snakke med Lene om hvordan hun havde det og om hvad der nu kom til at ske.

Damen oprettede herefter en sag og sendte sagsnummer til os på SMS. Vi fik besked på give dette sagsnummer til lægen og derefter skulle vi ikke foretage os mere, men bare koncentrere os om at holde ferie, så skulle de nok klare resten. Hun ville lige kontakte Lene i løbet af ugen og høre om hvordan hun havde det.

Så ovennævnte lille historie må jo bekræfte at det er mega vigtigt at have en god rejseforsikring - du kan ikke vide hvornår du får brug for den 28 . Jeg ved ikke hvad prisen bliver for “ vores oplevelse her “ , men det er helt sikkert ikke billigt .

Du kan finde et afsnit her på hjemmesiden om rejseforsikring ved at klikke på dette link: Rejseforsikring

IMG 1442

Vi springer lidt i emnerne her på siden 1 ... tjeneren (ham på billedet her bag Lene) var lige henne og spørge om hvornår vi skulle hjem. Jeg fortalte ham at vi forlod hotellet fredag klokken 12:45.

Han fortalte så at han ville komme og sige farvel torsdag aften, for han skulle ikke arbejde fredag morgen ...

Så vi må lige have nogle drikkepenge klar til ham ..... jeg tror at det er en af de måder de tjener noget extra på ... de holder sig tæt til nogle af gæsterne - servicerer dem 100% og får så drikkepenge når gæsterne forlader hotellet. Jeg ved ikke hvad en tjener får i månedsløn her på hotellet, men vi kan jo spørge ham  Thingking ...

Og han fortæller ....at han arbejder 10-12 timer hver dag og han tjener 100 euro pr. måned  (cirka 750 danske korner) ..... han får dog en hel del drikkepenge af gæsterne og det er dette han overlever på. Han har kone og børn som han skal forsørge. De bor 750 kilometer fra hotellet og han er kun hjemme nogle få dage om måneden - ellers bor han på et værelse på hotellet.... ikke et almindeligt værelse som vores, men bare et sted hvor der er en seng og et badeværelse. Han siger også at han ikke kan blive ved med at arbejde så hårdt og han håber på at der vil “dukke en anden løsning op“ ... men han vidste dog ikke hvad det skulle være - måske ville han tage til et andet land og tjene nogle penge, som han så kunne sende hjem til sin familie. Han havde mange turister der kom igen og igen til hotellet her og han havde en dansk turist der sendte ham “lidt penge“ flere gange i løbet af et år ... det hjalp ham meget . Han fortalte at denne turist var blevet som “en far“ for ham.

Chefen for restauranten fik 200 euro pr. måned (cirka 1500 danske kroner) og han har jo ikke mulighed for ret mange drikkepenge - medmindre at han også brugte tid i restauranten til servering.

Lene kom til morgenmaden 08:30 og efter morgenmaden gik vi til poolen ved reception 1 og var der indtil frokost, hvor vi tog bussen op til reception 2 og spiste frokosten her.

Efter frokosten tog vi bussen ned til poolen ved reception 1 og Lene smed sig på en sol-vogn og jeg ville gå en tur ned mod stranden og videre derfra. Jeg var ude på flydebroen, hvor jeg var ude og se de flotte fisk der er i koral revet ved flydebroen. Jeg ville herfra gå videre langs stranden, men der lå et hotel lige ved siden af vores og jeg måtte ikke gå der forbi for de vagter der stod der. Jeg måtte altså opgive min gåtur.

Jeg satte mig med en øl ved baren nede ved stranden og ventede på at bussen kom forbi, således at jeg kunne komme op til poolen igen. Klokken 16:30 tog vi bussen over til vores værelse for at hvile lidt, inden vi skulle ind til byen. Lene skulle også lige op til lægen og have svar på blodprøverne fra i går.

Klokken 18:30 gik vi mod reception 1 på hotellet og Lene var oppe hos lægen, men alt var fint igen - så ingen problem her 475.

Vi ville så køre ind til "Old Town" i byen og fandt en taxa udenfor hotellet. Han skulle have 150 egyptiske pund (60 danske kroner) for turen og det accepterede vi.

Da vi kom ind til byen ville han absolut have en aftale med at hente os igen, men jeg gad ikke at være bundet af noget bestemt klokkeslæt, så jeg sagde nej til hans tilbud. Han blev dog vèd og fortalte at det var hans førstetur i dag og at han kun havde tjent de 150 Egyptiske pund i dag .... men jeg stod fast på mit første svar og sådan blev det.

IMG 1523

Vi gik først til moske’ en for at se denne. Vi blev genkendt af manden fra forleden aften, hvor vi lige havde været forbi og han forklarede os lige hvad vi skulle. Lene skulle klædes i en special dragt for at komme ind ..... vi kunne desværre kun komme ind i den nederste del af moske’en. Resten var kun åbent for besøgende om fredagen.

Efter besøget her fik vi noget at spise på et italiensk pizzaria nær markedet. Vi gik til markedet efter aftensmaden ....

Byen var fuld af politi, da den egyptiske President skulle komme til en konference, som blev afholdt de næste par dage i området.

Vi gik igennem markedet og så på boderne og det forgik stille og roligt ... vi blev kun tiltalt et par gange undervej og det var kun med ordene: looking - looking  så intet problem. Mange folk der var besøgt Egypten for mange år siden har en anden opfattelse af dette land .... men vi har også været her for 11 år siden og der er sket meget siden. Og det til den gode side. Jeg tror at jeg lige blive nødt til at bruge lidt tid på dette emne.

Da vi besøgte Egypten i år 2008 - blev vi nærmest overfaldet at de skide sælgere - de hev os ind i butikkerne og de tiggede penge af os hele tiden og dengang sagde jeg at jeg aldrig ville til dette land igen - men dette er totalt ændret og hvorfor er det så det ?

Når man spørger lokalt i Egypten om hvad der er sket, så nævner alle "Den Egyptiske Revolution i år 2011" også kaldet vredens dag. Denne uro førte til at Egyptens Precident HOSHI MUBARAK blev væltet, efter at have siddet på magten i landet i næsten 30 år. Den nye precident, som bærer navnet: Abdel Fatah al-Sisi, ville noget helt andet og han er også vellidt af befolkningen i landet. Men efter Revolutionen mistede Egypten 80 % af deres turister og mange hoteller måtte lukke og alle de byggerier af nye hoteller der var i gang på dette tidspunkt - gik i stå og vi så også mange hoteller hvor arbejderne bare havde forladt byggepladserne den gang og det hele stadig flød omkring byggeriet . Men alt dette er de nu igang med at ændre på - men det kan tage lang tid ..... Men egypterne har fået ordre til at opføre sig ordentligt over for turisterne - da det jo er deres eneste indtægtskilde .... og det er så dette der er ved at ske nu ..... derfor møder man de venlige egyptere i handelsgaderne .....

Tja det er så den korte udgave af historien , men det giver måske mening så .... når jeg skriver at sælgerne er venlige ?

En anden årsag til at Egypten mangler turistrer er at et russisk fly med 224 mennesker ombord er styrtede ned på Sinai-halvøen i Egypten i år 2015, tæt ved Middelhavet. Styrtet kostede 224 russiske turister livet. Rusland og flere andre lande siger at flyet blev skudt ned. Efter denne ulykke indstillede Rusland og England al flyvning til Egypten og denne er ikke blevet genoptaget igen. Så Egypten mangler virkelig turister.

Nå men videre med min tekst Ipadinde fra " Old Town "i Sharm El Sheik.

Vi fik lige en kop kaffe og en sodavand på en cafè inden vi kørte tilbage til hotellet. Vi fandt en taxamand inde i byen, der er faktisk kun taxabiler herinde og dem er der virkelig mange af.

Jeg diskuterede lidt med taxamanden om prisen, men vi blev da enige. Og så bad jeg ham tænde lyset på bilen når vi kørte mod hotellet. Vi var tilbage ved hotellet ved 23:30 tiden og sad lige lidt i receptionen inden vi tog bussen op til vores værelse.cirkler2

12 december 2018Så blev det torsdag og sidste hele dag i ferien. Jeg sidder ved morgenmaden og klokken er 06:30 ..... jeg tror at vi i dag også vælger poolen nede ved reception 1 .... vi kender efterhånden en del danskere som også er på ferie her på hotellet og de er også ved denne pool. Det er nu rart lige at sludre lidt indimellem at man ligger i poolen ....

Lige bag ved mig sidder der en betjent med skydevåben “og det hele“. Der bor en del gæster her fra den konference , som jeg tidligere har omtalt, så selvfølgelig er politiet tilstede i området police.

Jeg sad lige udenfor restauranten inden jeg gik herind hvor jeg sidder nu. Jeg prøvede at komme på internettet, men det var ikke muligt i dag, men der er jo ingen grund til at hidse sig op over dette .... for vi har fået at vide at internettet generelt er dårligt her i landet ....

I højttaleren lige over mig spiller de “So this is Christmas“ .... lidt underligt at sidde i Egypten og høre julemusik ... Men det er jo den 12. december i dag og julen er tæt på ... når vi er hjemme i Danmark igen i morgen - ja, det bliver først lørdag at vi er i Jylland, men så må jeg i gang med at købe de julegaver, som jeg står for at købe - heldigvis har Lene købt de fleste og mangler kun nogle få stykker .... nåh, men det kigger vi på når vi er tilbage i Danmark .... nu skal vi nyde den sidste del af ferien.

I nyhederne her til morgen, ja og sidst på eftermiddagen i går kunne vi læse om en aktion som politiet sammen med PET havde gennemført i Danmark i går . Der var anholdt 20 personer mistænkt for at planlægge et terror angreb i Danmark ..... det er fandeme uhyggeligt - men desværre efterhånden dagligdag at man hører om den slags et eller andet sted i verden ....

Jeg har valgt ikke at tænke så meget over det, for så kan man jo ingenting foretage sig i denne verden .... men vildt er det da at tænke på, at der måske kunne være sket en terroraktion i Aalborg ... kun 20 kilometer fra hvor man bor 6.

Nåh, nu forsvandt strømmen i restauranten her, men den kommer vel igen lige om lidt ....

Lene kom til morgenmaden klokken otte og efter morgenmaden gik vi til poolen ved reception 1.

Vi lå ved poolen til klokken 13 hvor vi gik op og fik frokost ved reception 2. Efter frokosten lå vi ved poolen oppe ved reception 2 til ved 16-tiden, hvor vi gik til vores værelse.

Klokken 19 gik vi over til aftensmaden - som vi igen spiste i reception 2 .... vi havde aftalt med vores ven Ali at vi ville sige pænt farvel til ham i aften, da han ikke vidste om han var i restauranten om fredagen til morgenmaden .... vi gav ham 400 egyptiske pund i drikke penge, hvilket svarer til 160 kroner i danske. Jeg var ikke helt klar over hvor meget man giver, men pyt, det betød mere for ham end for os.

Vi gik efter aftensmaden over i reception 1 - hvor vi lige sad et stykke tid. Vi var også lige nede i en bar som ligger er nede ved poolen - godt nok indendørs bar, men med udgang til poolen.

Klokken 21:45 tog vi med bussen over til vores værelse.cirkler2

13 december 2018Jeg var nede ved morgenmaden klokken 06:30 og satte mig lige ude i receptionen og kiggede lidt nyheder og redigerede lidt tekst til siden, den som du sidder og læser nu.

Der var igen i dag dårlig internet forbindelse - så kort tid efter gik jeg ind til morgenmaden.

Jeg sad lige og drak en kop kaffe eller to 5 inden Lene kom til morgenmad.

Vores ven Ali var godt nok også på arbejde i dag - han vil helst arbejde når han er i Sharm El Sheik, fritiden kan være lang for ham, da han kun har et lille værelse, hvor han sover .

Efter morgenmaden gik vi til vores værelse for at pakke og gøre klar til afrejsen.

Da klokken var 11 gik vi ned og ventede på den bus, der kører over til reception 1 hvor vi tjekkede ud af hotellet.

Vi satte os i receptionen og ventede til bussen kom og hentede os klokken 12:45 for at køre os til lufthavnen.

Vi skulle lige forbi to hoteller mere, efter andre gæster inden vi kørte til lufthavnen. En køretur på cirka en halv time, selv om lufthavnen lå lige på den anden side af vejen ved vores hotel .... men pyt, så ser man jo lidt på turen.

Efter ankomsten til lufthavnen sagde vi “pænt farvel“ til vores guide og gik ind i lufthavnen. Der var mega meget sikkerhedskontrol vi skulle igennem inden vi kom frem til gaten.

IMG 1562

Vi købte lige lidt mad her og købte også et par sandwich til at tage med i flyet. Det er lidt dyrt her i lufthavnen, men det ved man jo godt ...men har man ferie - eller har man ikke ferie what happend?.

Lige som det meste andet her i Egypten - så var hele processen med at komme ud til flyet forsinket og vi kom i luften et kvarter senere end planlagt ... men sådan er det jo og kan vi ikke ændre på .

IMG 1564

Men vi kom i luften og skulle nu flyve 4 timer og 45 minutter ..... flyet var kun halv fyldt op.

Flyveturen gik stille og roligt - kun lidt turbulens undervejs 475 .

Vi spiste vores medbragte sandwich halvvejs på turen - og det var nu ok at få lidt mad. Vi havde valgt ikke at købe mad på turen og det var der faktisk ikke ret mange der havde gjort ..... tit er maden dyre på flyet og kvaliteten af denne “kan diskuteres“ what happend ..... vi er også vant til, at når vi flyver til Thailand, så er mad og drikkevarer med i flyprisen, men der flyver vi jo også 10 timer i eet stræk .

Vi rejser til Thailand to gange om året og har gjort dette i mange år. Vi rejser derned igen her om to måneder og det bliver vores tur nummer 26 til Thailand. Det er ikke noget vi sådan synes er noget specielt, men det kan nemt komme til at lyde sådan, når man på en ferie kommer til at snakke med andre danskere ved poolen eller andre steder på en tur. Men vi ønsker ikke at fremstå anderledes end alle andre mennesker .... vi har bare valgt at prioritere vores liv sådan og sådan er det. Mange folk spørger os tit om hvordan vi får råd til dette og der må svaret bare være “prioritering“ .... så er der sikkert andre ting vi ikke gør 157.

Vi landede planmæssigt i København - selv om vi var forsinket fra Egypten, så piloten måtte jo have rykket gashåndtaget lidt længere tilbage under turen hjem.

IMG 1565

Vi fik hurtigt vores bagage udleveret i lufthavnen og gik ud og tog Metroen til Vandløse, hvor vores bil stod parkeret ved en boligblok, hvor der var fri parkering. Der hvor vores datter og svigersøn bor, er der kun tre timers parkering, og det er der blevet lavet fordi det var blevet populært at sætte bilen et tilfældigt sted og så tage Metroen til lufthavnen og flyve på ferie i 14 dage eller mere. Men da jeg gik tur med hunden i den uge jeg var i Vanløse før ferien, fandt jeg stedet her ved en boligblok, hvor der var fri parkering, så det blevder bilen kom til at stå.

Vi kørte direkte til Nordjylland og var hjemme klokken 02:30 ....... og turen var slut.

Det har været en meget fin tur - bortset lige fra det lille uheld med Lene. Vi snakker allerede om at komme igen dertil næste år og så vil vi prøve at komme ud på nogle udflugter i området - det skulle være meget spændende.

cirkler2

mail2

mail@poullarsen.net

Vi sælger ikke rejser

og vi laver ikke rejseforslag .