Danish English French German Italian Russian Spanish Thai

overskrift tur til Tyskland

Sommeren 2021 var jo stadig præget af " Coronaen " , forstået på den måde at mange lange kunne man stadig ikke rejse til . Dog var det muligt at rejse til de fleste lnde i Europa , men det er jo ikke det vi plejer at gøre 1 , men Thailand var ikke åbnet endnu og det så også ud til at der var lang tid til at dette ville ske og måske ville det først sked i starten af 2022 ? .

Vi var lige flyttet i ny lejlighed og havde brugt meget tid på flytning og indretning af den nye lejlighed , så vi havde egentlig heller ikke haft meget tid til at tænke på ferie ..... men et eller andet skulle der vel ske?

Så en dag ringede sønnen og spurgte vi ville med til Tyskland - hvor vi bl.a. skulle besøge et badeland og senere en tur til Berlin . Det sagde vi da selvfølgelig " ja " til og sønnen tilrettelagde hele turen - vi skulle bare møde op og følges med dem - så det var jo nemt .

Vi vil prøve at beskrive turen her og vi har samlet nogle billeder i et " billedshow " lige herunder . Du kan vælge kun at se billederne - eller også læse om hele turen i detaljer under billedshovet ..... eller du kan vælge begge dele ....

God Fornøjelse !!

13 juli 2021Så var det i dag turen til Tyskland skulle starte . Søn - Svigerdatter og børnebørn kom fra Sjælland og Lene og jeg fra Nordjylland , så vi aftale at mødes ved grænsen i Kruså . Vi ville så lige handle lidt ved grænsekioskerne inden vi kørte videre ned i Tyskland .

Vi skulle mødes ved Grænsen klokken 10:30 og da vi jo havde " et pænt stykke vej " fra Nordjylland - kørte vi hjemmefra klokken 06:30 . Vi havde medbragt en kande kaffe og et par stykker franskbrød 1 , så at vi lige kunne holde ind når vi var kommet et stykke ned i landet .

Ved Skanderborg stoppede vi lige op et kvarters tid og fik vores medbragte kaffe og brød . Herefter fortsatte vi turen til Kruså . Vi ville lige tanke bilen op inden vi kørte over grænsen og der lå en tankstation i kruså " der matchede det benzinkort vi havde " , så det blev dèr vi stoppede næste gang . Da vi havde fået tanket , kontaktede vi lige " de andre " på turen , for at høre hvor langt de var nået . De havde også lige tanket bilen og var stadigvæk på motorvejen tæt ved grænsen . Vi blev enige om at mødes ved Fleggaard i Harislee på den anden side af grænsen , hvor vi så kunne handle ind inden vi kørte videre .

Vi fik købt ind til turen her ved Fleggaard og herefter spiste vi lige frokost ved Fleggaard også .... Vi var tæt på middag nu og vi skulle jo køre et par hundrede kilometer mere inden næste stop .

Da vi kom over til cafeteria`et blev vi lige klar over hvordan de tyske corona-regler var 15.  En corona-test i Tyskland måtte ikke være mere end 24-timer gammel - så den test som søn og svigerdatter havde fået lavet dagen gør - var så ikke gældende længere .... hvilket betød at vi ikke kunne gå ind i cafateria`et og spise frokosten , men heldigvis var vejret godt - så vi spiste udenfor . Fleggaard havde ommøbleret tingene således at de kunne ekspedere mad ud igennem en luge ved cafeteria`et og så kunne folk spise udenfor .

Men denne 24-timers regel ville nok også betyde flere test undervejs på ferien . Lene og jeg havde dog vores " corona-pas " - så vi var helt fritaget for dette " vir-var " .

Efter frokosten kørte vi de omkring 230 kilometer til Heide Park , hvor vi ankom midt på eftermiddagen .

Igen var der lidt forvirring omkring " corona-reglerne " da vi ankom til receptionen ved Heide Park .

Ude fra indkørslen til Heide Park - kører man en længere vej ind til receptionen - hvor man så tjekker ind . Damen ved receptionsskranken var ikke meget for at tale engelsk , men det lykkes dog for hende at fortælle , at alle voksne skulle have en corona-test der var under 24 timer gammel - eller et corona-pas . Glenn ( sønnen ) spørger om hvor man kan blive testet . Damen ved receptionen svarer at det kan man ved indkørslen til Parken . Glenn og Christina ( svigerdatter ) kører så tilbage til dette testcenter for at få en test .

Lene og jeg bliver tilbage ved receptionen og vi går over på en legeplads med børnebørnene , mens vi venter på at Glenn og Christina bliver testet .

10 minutter efter kommer Glenn og Christina tilbage uden at være blevet testet . Testcentret tog kun imod kontanter og da Glenn spørger om hvor man kan hæve kontanter i nærheden - svarer de , at det kunne han ved receptionen 1 - altså måtte de tilbage til receptionen igen for at hæve kontanter . Det kunne vi have sparet hvis receptions-damen havde oplyst dette da vi var der første gang .

Nå men vi får diverse tests overstået og tjekker ind i Parken . Vi får udleveret nøgle til vores hytter , da vi skulle blive her til dagen efter . Det var nu efterhånden blevet sidst på eftermiddagen og vi vælger at gå direkte ind i Parken - så kunne vi gå til hytterne senere .

Vi kommer ind i Parken og straks viser det sig at det er en fantastisk Park , med underholdning for både børn og voksne . Der var mange attraktioner og her kunne vi godt bruge noget tid . Vi går rundt og børnebørne får prøvet mange ting . Vi ( os voksne ) er også med på nogle af turene .

Der er mange rutchebaner i parken og det er lidt forskelligt hvor høj man skulle være for at kunne komme med disse .

Rasmus tjekker lige om han er høj nok til denne rutchebane - og han består prøven flueben .

Også Rasmus klarer prøven ...... flueben.....men han er dog i tvivl om han nu også turde køre med rutchebanen .

Freja må nok lige vente et par år mere - inden hun er klar 1 .

En anden af attraktioner skulle man sejle i båd - samtidig med at man sprøjtede vand ind på folk der stod og kiggede på ..... det er nok nemmest at se på filmen herunder .  Klik på pilen i billedet .....

en anden attraktion ....

155

Her er vi på River-rafting og vi har " de andre " i båden foran os ..... vi er på vej ind i vandfaldet ....klarer vi den ??

Vi nåede en hel del attraktioner inden aften ..... og du kan se et par stykker af dem på filmen herunder .... tryk på pilen i billedet .....

220

Det var nu blevet aften og Parken skulle til at lukke ...... Vi gik ned til vores hytter og " flyttede ind " ....... Vi havde aftensmad med i vores billet og der var stor Buffet til aften og fri drikkevarer - så vi sad ude i det gode vejr om aftenen og nød aftensmaden .

225

Rasmus havde fødselsdagen dagen før vi skulle herned - så selvfølgelig havde farnor & farfar en gave med til ham .

13 juli 2021Så blev det onsdag den 14. juli og en ny dag var startet .......regnen styrtede ned fra morgenstunden . Jeg var gået tidligt op til morgenmaden og sad indenfor og nød en kop kaffe . Der var lidt panik i salen da alle folk jo ville være indenfor p.g.a. regnen og personalet styrtede rundt for at få folk til at holde afstand p.g.a. coronaen mundbind. Jeg prøvede at betragte det hele på afstand og sad stille og roligt med min kaffe .

Klokken 9:30 kom de øvrige fra " vores hold " til morgenmad og vi snakkede lidt om hvad vi skulle gøre nu . Men pludselig blev det tørvejr og vi blev enige om at tage formiddagen i parken , inden vi skulle videre til næste punkt .

180

Vi er kommet ind i Parken igen .... Dette billede fra Parken tog mig næste et kvarter at få taget . Figuren her ville kun " spytte ild ud " når jeg vendte ryggen til ... men tålmodighed belønnes og endelig lykkes det .

250

Rasmus og Magnus syntes at der her så sjovt ud - så der skulle da vi ind . Glenn og jeg var med derinde og vi kørte i nogle vogne i mørke og foran dukkede der uhyrer op som vi skulle skyde .... Magnus og Rasmus syntes lige pludselig at det ikke var så sjovt alligevel ... men nu var vi kommet afsted og der var ingen vej tilbage .

255

Her er Freja og Christina kommet ud i træstammerne .....

Vi var i Parken til ved 12-tiden og besluttede så at køre mod Tropical Island og vi havde ca. 400 kilometer dertil. Vi aftale ikke at følges ad , da det ville være umuligt at holde kontakt med hinanden på den tyske mororvej - hvor man overhalede både venstre og højre om .

400 kilometer er langt at køre og vi holdt da også et par små stop undervejs ....... Lene og jeg nåede frem til Tropical Island ved 16:30 tiden og da var Glenn og Christina allerede ankommet og de havde fået os tjekket ind .

280

Vi havde lejet denne hytte og skulle have 2 overnatninger her , inden vi skulle videre . Vi skyndte os at smide vores ting ind i hytten og gik til vandlandet .

Vandlandet er KÆMPE STORT og alle glædede sig til at komme indenfor .

345

Der er fantastisk inde i Tropical Island . Det er faktisk næsten som en " Nordjysk Badestrand " . Vi var inde i Vandlandet til ved 22-tiden og vi hyggede os sammen med børnene .

290

Der var flere store pools i vandlandet og der var også mulighed for at overnatte inde i vandlandet . De hytter der ses i baggrunden - kunne man leje og overnatte i ..... Hvordan det ville være ved jeg ikke - men udlejet det var de 1 .

315

Her er vi gået udenfor og er i den pool der er der --- den var også opvarmet og dejlig . Vi var i vandlandet til "  først på aftenen " og vi kørte tilbage til vores hytte .

13 juli 2021

En ny dag er startet - det er blevet torsdag den 15. juli . Jeg var tidlig oppe og sad lige og fik en kop kaffe ude på terrassen ved vores hytte , inden jeg gik til bageren efter morgenbrød , eller bageren var det nu ikke . Der lå en kiosk ikke langt fra vores hytte hvor man kunne købe sådan lige det mest nødvendige til " dagen og vejen " .

315Da vi tjekkede ind på Tropical Island - fik vi alle udleveret et armbånd som det du ser her til højre . Dette armbånd var det eneste betalingsmiddel i hele det område som omfattede Tropical Island . Man betalte så den dag man rejse derfra igen . Det var både nemt og også lidt farligt . Det var jo nemt bare at kræve ind og så række armen frem for at betale .

Nåh , men jeg betalte altså også med dette armbånd da jeg hentede morgenbrød .

Klokken 09.30 var alle oppe og vi fik morgenmad på terrassen ved vores hytte . Vejret var fint og det tegnede til at blive endnu en god dag .

320

Straks da vi var ovre det med morgen-maden , var børnene klar til at tage i vandlandet . Vi tog bilerne over til vandlandet , der kørte godt nok busser frem og tilbage , men der var fri parkering ved vandlandet - så det var lidt nemmere for os at have bilen med .

Vi var ovre i vandlandet hele dagen og der var rigeligt med underholdning til hele dagen . Der var flere pools og vi vekslede lidt imellem dem. Vi var også udenfor i en periode .

På billedet her er vi udenfor . Der var et stort område  udenfor med spisesteder og solvogne m.m. - Baggerst på billeder her ses den store boble som husede alt det indendørs og den er mega stor .

320

I den udendørs pool var der yderst en " ring " hvor der var stærk strøm i vandet . Hvis man bevægede sig herud og løftede benene blev man automatisk ført med strømmen rundt i poolen .

Der var masser af vandrutchebaner inde i vandlandet - så det var bare med at komme igang .

Vi spiste frokost inde i vandlandet inden vi fortsatte vores badning - altså forlod vi ikke stedet hele dagen  og børnene var vilde med det .

Du kan se et par film-klip fra badelandet på filmen herunder . KLIK på pilen midt i billedet for at starte filmen .

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

Ved 18-tiden kørte vi tilbage til vores hytte hvor vi tændte grillen og lavede aftensmad !!

320

Vejret var fint og vi sad ude på terrassen og spiste aftensmad .

Efter aftensmaden blev der spillet lidt kort og der kom en flaske vin på bordet .... sådan rigtig hygge !!

13 juli 2021Efter morgenmaden her fredag den 16. juli  - gør vi klar til at køre til Berlin . Vi får pakket alle vores ting og vi får afregnet vores " armbånd " i receptionen og sætter kursen mod Berlin ...... Vi skulle køre cirkla en times tid - så det var ikke så galt . Igen aftaler vi bare at mødes ved vores hotel i Berlin , da det ikke ville være muligt at følges ad , når man kører på de tyske motorveje 1 . I øvrigt var der vejarbejde meget af vejen til Berlin .

Vi ankommer til vores hotel i Berlin ved 13-tiden og vores værelser var allerede klar , så vi tjekker ind på disse . Vi får værelser på 7. etage og i hver sin ende af hotellet - men det var OK .

320

Det var fine værelser og de var store - faktisk var begge værelserne " familie-rum " ..... da der var extra senge i begge værelser . Men fint nok , vi var jo også 7 personer på turen .

Her ses den anden ende af værelset , hvor der var en extra dobbeltseng . Den kunne dog klappes sammen og blev så til en sofa . Men det var en fin løsning inde ved Glenn og Christina , som jo have 3 børn med .

Hotellet som hedder : Abba Hotel Berlin " er et 4-stjernet hotel ,der ligger meget centralt placeret i Berlin . der er bl.a. kun 500 meter til den kendte gade " Kurfürstendamm " , hvor mange restauranter og butikker ligger . Vi havde gratis Parkering i kælderen ved hotellet .

Billedet herover er fra receptionen på hotellet .

320

Vi havde næste arrangement på turen allerede klokken 15:00 - så vi havde lidt travlt . Vi skulle besøge en " Work-shop " ved Rittersport - hvor vi skulle lave chokolade . Men også dette sted krævede en " corona-test " der var under 24 timer gammel . Vi spurgte i receptionen på hotellet om vej til et test-center . Vi får angviet en adresse tæt på hotellet ved " Kurfürstendamm " . Da vi kommer til dette test-center ser vi at de krævede 30 Euro for en test , når man er turist , men gratis når man er " tysker " . Vi bliver hurtigt enige om at det vil vi ikke betale , der var jo trods alt 4 personer som skulle testes og det ville jo blive 30 Euro x 4 ( Freja skulle ikke testes p.g.a sin alder ) = 120 Euro x kurs 7,50 = D.kr.: 900,00  ..... pas paa og så ville den jo kun være gældende i 24 timer .

Vi snakker lidt om hvad vi så skulle gøre ..... Besøget hos " Rittersport " var kun booket til 5 personer , da der ikke var flere end de 5 pladser tilbage på det hold vi havde booket på . Lene og jeg havde jo vores " Corona-pas " , så det var ikke noget problem . Christina og Freja skulle ikke med på besøget ved " Rittersport " ..... så nu var der så 3 personer tilbage der manglede test . Vi bliver så enige om at vi vil prøve at ankomme til " Rittersport " uden disse 3 tests og se hvad der skete ved det .

Der er et stykke vej hen til " Rittersport " , så vi går tilbage til hotellet og tager bilerne dertil . Vi aftaler bare at mødes på en adresse i nærheden af stedet og vi kører . Det er svært at finde parkeringspladser i Berlin og Lene og jeg kommer til at holde et stykke fra der , hvor Glenn og Christina har parkeret , men vi er i kontakt med dem og vi mødes på en stor åben plads ved en banegård .

Glenn har fundet et sted hvor de kunne blive testet for 10 Euro - så der har han booket 3 test . Christina og Freja , som jo ikke skulle testes , var gået over på den anden side af banegården og der finder de så et test-sted som laver gratis test . Christina beslutter alligevel at blive testet når nu det var gratis .

Efter testene går vi ned over den store åbne plads der er ved banegården og vi skulle også lige have lidt frokost inden vi skulle videre . Vi finder et sted hvor de har noget " sharwarma med tilbehør " og vi går herind . Glenn bestiller først og da bliver vi så klar over at de ikke tager imod betalingskort her , men kun kontanter . Lene og jeg har kun betalingkort med på turen , så vi går over på den modsatte side og køber mad der . Efter frokosten spæner vi videre mod " Rittersport " ..... Christina og Freja går med , de skulle jo ikke med ind til Rittersport - men de ville så fortage sig noget andet udenfor .

320

Vi ankommer til " Rittersport Workshop " og kommer ind . Vi møder en guide der fortæller os at der skulle komme 2 personer mere lige om lidt , inden vi kunne gå videre , men han var ikke sikker på at de ville komme . Glenn spørger ham så om hvis ikke de to personer kommer - om så Christina og Freja kunne komme ind i stedet for dem . Det siger han " ja " til ....... men han sender så os videre ind i næste rum hvor vi lige skulle vente på de to andre  .

Det viser sig så at de to personer som skulle komme- ikke dukkede op - så pludselig kommer Freja og Christina ind til vi andre og så nu er vi alle med på samme hold og vi er kun os . Det var heldigt at Christina også lige tog en corona-test da vi var ved banegården .

Nå men så er vi klar til at komme i gang .

Der kommer en kvindelig guide og hun spørger om vi ønsker " tysk eller engelsk sprog " - vi vælger engelsk . Vi får herefter en grundig orientering om de råvarer som bruges i Rittersport og hvor de komme fra .

320

Vi kommer herefter ind i et rum hvor vi skal lave vores cokolade . Og vi bliver lige spurgt om vi vil have lys eller mørk chokolade- derefter får vi vist hvilke muligheder vi har når vi skal vælge hvad vi vil have i chokoladen .

Freja vælger først hvad hun vil have i sin chokolade - derefter går det efter tur med vi andre  .

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

Efter at vi har rørt chokoladen sammen med de ingrediencer vi havde fundet og puttet der i - kommer vi chokoladen over i nogle forme og vi ryster dem for at undgå bobler i den færdige chokolade ... dette ses på filmen herover .... tryk på pilen midt i billedet for at se filmen .

Nu skal chokoladen så være på køl i 30 minutter og den tid skal vi bruge på noget andet .

320

Vi skal nemlig tegne forsiden til den æske hvor vores færdige chokolade sklal puttes i . Alle er meget koncentrerede og kreative lige her .

Her ses min egen version ..... 1

Her ses min chokolade færdig og klar til at komme i min " dekorerede æske " .

320

Vi får taget dette billede da vi er færdige med produktionen .

Det var en sjov oplevelse - så det kan godt anbefales . Vi blev spurgt om hvor mange Rittersport der blev lavet om dagen på deres fabrik - som dog ikke lå i Berlin -  ..... og svarene fra os var mange ..... bla. 30.000 eller 50.000 eller 70.000 stk.

Det rigtige svar var 3 millioner .

og man har lige nu 28 forskellige varianter .

320

Efter at være kommet tilbage på vores hotel - får vi lige spist aftensmad og vi går derefter lidt rundt i gaderne i Midt-Berlin . Senere går vi tilbage til vores hotel og børnene bliver lagt i seng i Glenn og Christina`s værelse og så tager " de voksne " et spil kort og drikker et glas vin . Dette foregik på vores værelse .

13 juli 2021Så blev det den 17. juli og vi havde endnu en dejlig dag foran os . Da vi bookede vores hotel - hjemmefra - skulle man vælge om man ville have morgenmad med i opholdet . Morgenmaden på hotellet kostede 20 Euro pr. person ( 150 danske kroner ) , og med mig , der kun drikker 2-3 kopper kaffe om morgenen og 3 børn der " ingenting spiser " , valgte vi ikke at tage dette med . Vi ville finde en anden løsning på dette .

Jeg var - som altid - tidligt oppe og jeg gik en tur ved hotellet . Lige ved siden af hotellet lå der en Lidl butik og lige overfor denne lå der en EDEKA butik . Da jeg gik forbi Lidl-butikken var klokken 07:00 og de var ved at åbne butikken . Lige indenfor i butikken stod der en kaffeautomat og jeg købte en kop kaffe og satte mig på en bænk udenfor og kiggede på " livet omkring mig " . På den anden side af gaden ved EDEKA-butikken stod der borde og stole udenfor...... og straks tænkte jeg : jamen , her har vi jo løsningen !! 1

320

Da de øvrige på holdet vågnede gik vi over til EDEKA-butikken og satte os udenfor . Lige indenfor i butikken havde de en cafeteria-afdeling med morgenbrød og kaffe m.m. Vi købte morgenbrød samt kaffe og satte os - som det ses på billedet - lige udenfor butikken , så det var en god løsning .

Efter mogenmaden ville vi besøge " Check-point Charlie " og det lå 5 kilometer fra hotellet - så vi tog bilerne dertil . Vi fandt en parkeringsplads lige i nærheden - så det var fint .

Der er meget historie omkring dette sted .... men det ligger jo nogle år tilbage det og de " unge mennesker " kan have svært ved at huske eller i det hele taget vide om dette , men der var mulighed for at læse om dette på stedet her .

320

Checkpoint Charlie var nok den mest kendte af grænseovergangene mellem Øst- og Vestberlin mens byen var delt 1945-1990 . Man får fornemmelsen af, at lige her var den kolde krig . Checkpointet lå ved Kreuzbergs nordligste punkt på Friedrichstraße på grænsen mellem den sovjetiske og den amerikanske sektor . Den måtte kun passeres af ansatte ved de allieredes ambassader og militærorganisationer , ikke-tyske udlændinge , den varige repræsentation for Vesttyskland og DDR-Funktionærer .

Navnet Checkpoint Charlie er som udgangspunkt ikke særlig glamourøst - det betyder faktisk bare Kontrolpunkt " C " . I den mere dystre afdeling hører en række spektakulære flugtforsøg fra øst til vest der kostede flere livet.

Læs om herunder om nedskydningen af Peter Fechter .

Peter Fechter ( 14. januar 1944 - 17. august 1962 ) var en brolægger fra Østberlin. Som 18-årig blev han en af de første dødsofre for grænsevagterne ved Berlinmuren . I forbindelse med , at han sammen med en ven forsøgte at flygte ind over muren , men blev skudt og faldt ned på jorden . På trods af råb om hjælp kom ingen soldater ham til undsætning . Således lå han på jorden i 50 minutter , hvor han forblødte . Den eneste hjælp han modtog var fra nogle vest-berlinske betjentes , der kastede forbindinger ned til ham . Desværre var han for svag til selv at sætte dem på og døde efterhånden.

Checkpoint Charlie blev nedlagt 22. juni 1990 i forbindelse med Tysklands genforening.

I dag kan muren genopleves på Checkpoint Charlie Museum der ligger lige ved . Museumet har en ganske omfattende samling af billeder , fotos , avisudklip , film og ting , som dokumenter og fortæller om muren . Om dem der gravede tunler , om de to brødre i èn personers fly , der hentede tredje ud ved at flyve over muren i små fly , om dem der sejlede til Danmark i en kajak. Det er spændende og skræmmende på en gang.

Checkpoint Charlie er meget besøgt af turister fra hele verden . Især amerikanere . Kom tidligt , brug en time eller to på museet og pust ud på en cafe bagefter . Der er altid liv i gaden . Det er let at finde . Tag toget til U-bahn station Kochstrasse . Så kan du ikke undgå at se mylderet af mennesker og junkhandlere i Friedrichstrasse.

320

Der var er telt opstillet her med masser af oplysninger og film omkring historien med " muren " og krigen - så der brugte vi meget tid .

Her ses et billede fra " murens fald " .

Efter " murens fald " blev der lavet en " stribe med brosten " der hvor muren havde stået .

320

Og her ses opdelingen af Berlin før murens fald .

Her er der bevaret et stykke af " muren " hvor man kan fornemme dens højde .

Vi havde fået fortalt at der lå noget " Street Food " i nærheden af " Check-Point Charlie " - så det forsøgte vi at finde .

320

Jeg tror ikke at de tyskerne har forstået hvad " Street Food " er - eller også forventede vi bare noget andet , men stedet her var ikke hvad vi forventede , så vi gik videre og fant et andet sted , hvor vi kunne indtage vores " lidt forsinkede frokost " .

Efter frokosten fortsatte vi gåturen op af gaden og vi var inde i forskellige butikker . Der blev også handlet lidt og vi holdt en lille kaffepause ved en cafè , hvor vi kunne sidde udenfor . Vejret var også fantastisk - så alle filk sad udenfor ved cafeer og restauranter . Vi kørte senere tilbage til vores hotel igen og tog lige et lille hvil inden vi mødtes igen klokken 19:00 .

Vi mødtes igen klokken 19:00 og gik til gaden " Kurfürstendamm " hvor vi ledte efter en restaurant til aftensmaden . Vi fandt stedet som er vist på billederne herover og vi fik god mad der .

320

Efter aftensmaden fortsatte vi gåturen ned af " Kurfürstendamm " .... Der er mange smukke steder i Berlin og der er meget historie forbundet med de forskellige steder ..... det er bare lige med at huske hvad det er .

Her er Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche er bygget i årene 1896 og 1959-62 . Den 63 meter høje tårnruin af den oprindelige Gedächtniskirche (= mindekirke) fra 1895 indgår som en del af kirken, der blev rejst mellem 1959-61.

Kirken fra 1895 blev bygget til ære for Kejser Wilhrlm 1. af Franz Schwechten . Det var en stor kirke med seks tårne og mange udsmykninger, hvoraf nogle stadig eksisterer. Kirken blev ødelagt under anden verdenskrig , og efter krigen diskuterede man om hvorvidt man skulle rive resterne ned eller genopbygge kirken.

Resultatet af diskussionen førte til den nuværende løsning, hvor dele af den gamle ruin står side om side med den ny kirke, tegnet af Egon Eiermann . Den nye kirke fremstår i en stærk kontrast og alligevel afbalanceret til den gamle med dens blå glaspaneler, som dækker både kirkebygning og tårn (også kaldet "pudderdåsen" og "læbestiften" af de lokale berlinere). "Hultanden" (der hohle Zahn) er et andet tilnavn , tårnet har erhvervet sig.

Inde i den nye kirke skaber glasmosaikker af blåt glas en rolig stemning, fjernt fra Kurfürstendamms travle byliv. Kirkeskibet er ottekantet, klokketårnet sekskantet og kapelletg firkantet.

I den gamle ruins resterende kirkebygning er der indrettet en mindehal mod krig , og det er samtidig muligt at se resterne af mosaikkerne fra den oprindelige kirke, som blandt andet skildrer kejser Wilhelm 1.'s liv.

320

Her kommer vi til en større plads hvor der er lavet noget " terror-sikring " og det er der lavet fordi i 2016 var der nogle terrorister der kørte ind igennem pladsen med en lastbil og dræbte 12 personer .

Angrebet i Berlin 2016 fandt sted på et julemarked den 19. december omkring kl. 20:00 lokal tid , da en lastbil kørte gennem en folkemængde på et julemarked på Breitscheidplatz i bydelen Charlottenburg i Berlin i Tyskland .

Lastbilchaufføren blev efterfølgende dræbt af skud.

Dato : 19. december 2016

320

Klokken er her blevet mange og vi er på vej tilbage til vores hotel . Vi stopper lige op ved en is-bod og køber en is ...... dagen er slut og vi har gået mange kilometer i dag .

13 juli 2021Så blev det søndag den 18. juli og i dag ville vi besøge Berlin Zoo . Butikkerne i Berlin havde lukket i dag - så vores gode idè med at spise morgenmad ved EDEKA-butikken duede ikke idag .
Vi købte kaffe og lidt morgenmad ved Starbuks på vej til Berlin Zoo . Vi havde besluttet at gå turen til dette Zoo - da det ikke lå så langt fra hotellet .  320

Berlin Zoo eller Zoologischer Garten Berlin er med sine 35 hektar en af Tysklands største zoologiske haver, og er, med ca. 20.219 dyr fordelt på 1.373 arter, verdens artsrigeste zoo. I bygningerne, som er opført i eksotisk stil, og i de naturalistiske udendørs anlæg kan man se sjældne dyr som gorillaer og kiwier.

Der kommer nu en del billeder hvor der ikke vil være nogen tekst på - da de jo næsten taler for sig selv .

Vi spiste frokost inde i Zoo .

Pu ha - vi gik mange kilomter og trærheden begynder at melde sig - her holder vi lige en lille pause .

Vi forlod Berlin Zoo sidst på eftermiddagen og gik til vores hotel . Vi tog lige et lille hvil og mødtes igen klokken 19:00 - hvor vi gik ud for at finde et spisested . Vi ville have spist på " Hard Rock Cafè " , men der var over en halv times ventetid på et bord - så vi gik videre og fandt et sted der hedder : Peter Pane . Her sad vi udenfor og spiste og vejret var fantastisk . Efter maden gik vi tilbage til hotellet igen - vi havde ialt gået 16 kilometer denne dag - så lidt trætte var vi .

320

I morges da vi skulle i bad , var der ingen koldt vand i vandhanen - ja du læste rigtigt - der var ingen koldt vand  . Begge vandhaner strømmede med varmt vand , da vi åbnede disse ....  Vi sagde dette til manden i receptionen og han undskyldte og gav os alle en drinksbillet til baren i hotellet og den ville vi så indløse nu - ingen vi gik til ro . Lene studerer her drinkskortet .

Lene vælger sin favorit som er Pina-Colada ....

Da alle har fået drinks - sidder vi her i receptionen og nyder denne - mens vi lige snakker om dagen der er gået . Det var sidste dag i denne ferie og alle er mega trætte . Vi dropper " kort-spillet " denne aften og går til værelserne efter at glassene var tømte .

13 juli 2021Så blev det morgen og dagen hvor vi skulle køre hjem . Vi spiste igen i dag morgenmad ved EDEKA-butikken og gik tilbage til hotellet og tjekkede ud after morgenmaden . Der var nu 750 kilometer hjem . Vi ville lige handle ved grænsen til Danmark inden vi kørte helt hjem og vi blev enig om at den der første nåede grænsen - skulle ringe og så kunne vi lige aftale hvad der videre skulle ske .

320

750 kilometer er langt at køre - bare det at skulle køre de 400 kilometer til den danske grænse i eet stræk kunne være en udfordring - så Lene og jeg holdt lige ind undervejs og tog et lille hvil - vi skulle også lige have lidt mere diesel på bilen og vi ville også selv lige have lidt mad .
Da vi havde 80 kilometer tilbage inden vi var ved grænsen - ringede Glenn og sagde at de var ved Fleggaard og at de gik ind og handlede - så kunne vi lige se om vi nåede frem inden de kørte videre .
Da vi nåede frem til Fleggaard var de færdige med at handle og de var kørt ned til MacDonalds for at spise . Vi snakkede lige kort med dem og " sagde farvel og tak for en god tur " - hvorefter de kørte til Sjælland .
Lene og jeg gik så ind og handlede og spiste derefter aftensmad i Fleggaards Cafeteria . Efter dette kørte vi uden stop til Brønderslev , hvor vi var ved 22:30 tiden .
Det har været en supergod ferie og vi fik kørt 1875 kilometer ..... Vi kunne måske godt have brugt noget mere tid i Heide Park ..... men måske vi gør turen om på et tidsopunkt ... så vèd vi dette .

ihpone

mail2

mail@poullarsen.net

Vi sælger ikke rejser

og vi laver ikke rejseforslag .