Beach and Snow -468x60

Danish English French German Italian Russian Spanish Thai

overskrift

info smiley
Siden her er egentlig bare lavet som en slags information til dem der skal med på turen - men vi har lavet siden sådan at alle andre læsere måske også kan have lidt fornøjelse ud af at se hvordan vi tilrettelægger sådan en tur - fra start til slut .

skilt5

Marts 2019 : Turen til august 2019 er fastlagt og booket - Vi vil her på siden fortælle lidt om hvad deltagerne kan forvente på denne tur . Vi har været på Koh Samui 9 gange før - så selvfølgelig har vi nogen erfaring omkring stedet for turen her og det vil vi da bruge !!

Samui Billedet her er fra Koh Samui Airport - hvor vi lander den 14. august 2019 .

Koh Samui er absolut èn af vores favoritter - når vi snakker Ø`er i Thailand . Koh Samui har egentlig ikke nogen lavsæson - da vejret er rimelig pænt hele året rundt .  Derfor vælger vi også dette sted til denne tur - som jo faktisk foregår i perioden hvor der er regntid mange andre af de steder , som vi plejer at rejse til .

Vi var lidt i tvivl om vi skulle vælge at bo to forskellige steder i de fjorten dage vi skal være der . Men vi er nået frem til , at vi kun vælger det ene hotel . Så vil vi hellere lave nogle udflugter ud til resten af Ø`en - ud fra dette hotel , hvis der er ønsker om dette fra de medrejsende . Ø`en er jo ikke så stor - så vi kan sagtens nå rundt og se meget af Ø`en . Der går nemt en dag med at skifte hotel og komme på plads det nye sted og det vil vi ikke bruge ferien på .

10   82                       63  57

Thailand sensommer 2019 jubi4

Holdet til turen august 2019 blev rimelig hurtigt sat . Jeg blev i foråret kontaktet af " Hanne og Kurt " , der spurgte om det var muligt at komme med på en tur til Thailand . Jeg sagde selvfølgelig straks " JA " , da vi jo rejser 2 gange om året og allerede på dette tidspunkt havde planlagt at rejse i august 2019 . Dorthe og Jens er næsten altid med på vore ture og jeg greb lige telefonen og kontaktede dem efterfølgende og på få minutter var vi så det hold som ses på billedet herover .

Turen blev så påbegyndt booket den 28. marts 2019

cirkler2

Jeg skrev hurtigt nogle punkter ned på en af mine " små gule blokke " og gik igang med opgaven og du kan se disse punkter herunder .

huskeseddel plan

Der er en god ting lige at have en lille " huske seddel " og så " vinge "  tingene af efterhånden som de er gennemført !!

booking

Meget tidligt om morgenen den 28. marts 2019 startede jeg så med søgning på " alle elementerne " til denne ferie . Det er helt utroligt at man kan få så mange forskellige priser på det samme produkt , - men det kan man altså meget nemt opleve , når man sætter sig til computeren thinkingog søger.
Tre timer senere og helt ør i hovedet , sad jeg pludselig med de " rigtige priser " - men bare i en forkert rækkefølge og jeg turde ikke forlade nogle af søge-siderne på computeren . Når nu jeg skriver de " rigtige priser " - skal jeg måske lige uddybe dette lidt .

Jeg havde selvfølgelig diskuteret nogle priser med " fruen i huset " inden starten på søgningen - men nu var hun altså taget på arbejde , men jeg forstodangry woman godt hentydningen om , at nu skulle jeg squ ikke komme med noget der var MEGET dyrere end den ferie vi lige havde været på . Men her i formiddag sad jeg så helt alene med sagen - her foran computeren . Jeg havde søgt på 3 forskellige flyselskaber og jeg havde søgt på nogle forskellige hoteller på Ø`en Koh Samui , hvor vi skulle være . Normalt ville man jo booke flyene først og så hotellet bagefter - det er det mest naturlige , men nu havde jeg altså skiftevis været i gang med at søge på både fly og hoteller i de 3 timer der var gået siden jeg startede .

På et tidspunkt " rammer jeg flyselskabet THAI AIR " og får en nogenlunde pris her . Jeg havde tastet nogle mulige datoer ind og der var kommet en " fornuftig " pris frem .....

Pludselig dukker der så " en besked op på skærmen fra " Trivago Hotel " - altså der hvor jeg tidligere på formiddagen havde søgt på hoteller . Jeg har 2 skærme igang og skifter skærmbillede til " Trivago " og får så pludselig den pris , som jeg efterlyste - samt en besked om at der kun var 3 bungalows tilbage på hotellet , i den periode som vi skulle rejse . Og - ja , jeg ved godt at der bare dukker sådanne beskeder op " i ny og næ " - men hvad nu hvis det var rigtigt ??. Jeg turde nu ikke forlade søgesiden - for den pris hèr , havde jeg kun garanteret i 10 minutter . Det var derfor jeg skrev at jeg havde priserne i den forkerte rækkefølge . Lidt skel-øjet sidder jeg og kigger på de 2 skærme skel ojet .

HVAD GØR JEG NU ??? .

Der var egentlig ikke så meget at tænke over ... jeg bookede de 3 bungalows i den periode , som jeg kunne huske , at jeg havde set den billige pris på flyet - på en anden søge-side tidligere på formiddagen  . Jeg bookede hotellet med mulighed for at annullere dette gratis på et senere tidspunkt , hvis jeg skulle have husket helt forkert . flueben

Herefter vendte jeg så tilbage til søge-siderne med fly og fandt så her den pris , som jeg huskede fra tidligere på formiddagen .... Ah , tænkte jeg .... jeg kunne jo også lige prøve " flyselskabets egen hjemmeside " og det gjorde jeg så . Her fik jeg squ så lige en lidt bedre pris på det fly , som vi gerne ville flyve med... nemlig Thai Air .

Nå ... nu må vi squ nok hellere stoppe her - tænkte jeg -  .... så op med Visa kortet og dette fly blev booket til den periode , som jeg havde booket hotellet til . Nu mangler jeg så bare et fly fra Bangkok til Koh Samui ..... men Bangkok Airways flyver denne rute hver time i dagtimerne og deres priser er nogenlunde  faste - så det klarer jeg lige senere . Prisen havde jeg fået og den er med i beregningerne længere nede på siden , så på dette tidspunkt havde jeg en " total-pris " på turen .

12. april 2019 : Jeg sætter jeg mig ved computeren igen for at finde billetterne med  Bangkok Airways fra Bangkok til Koh Samui . De første priser der dukker op er alt for dyre . Jeg snakker så med kundeservice hos Thai Air og de fortæller mig , at Thai Air ikke flyver til Koh Samui og at jeg SKAL HAVE FAT i Bangkok Airways ... som ejer lufthavnen på Koh Samui .

Jeg spørger Thai Airways om hvorfor jeg ikke bare kunne booke turen fra København til Koh Samui og så få en samlet flypakke . Det kunne jeg ikke , fordi den pris jeg havde fået fra Thai - var en kampagne-pris og derfor var unormal billig og den kunne ikke kombineres med andet . De råder mig til at kontakte Bangkok Airways og bare betale prisen og se glad ud ..... jeg spurgte om jeg ikke bare kunne nøjes med at betale prisen  1 .... Det var op til mig selv , sagde den venlige dame hos Thai Air .

Nå men jeg søgte så videre på Bangkok Airways og pludselig kommer der priser op på billetter fra Bangkok til Koh Samui til kr. 2019,00 - og selv om jeg synes det er meget - så var dette det billigste jeg indtil videre har set .... jeg køber så dem - så er dette på plads flueben

19. juni 2019 : Jeg købte denne dag fire billetter med SAS fra Aalborg til København . Fire af de personer som skulle med på turen kommer jo fra Nordjylland - hvor de to sidste kommer fra Sjælland . Det er ikke nemt at finde billige nogle billetter med SAS og det var det heller ikke denne gang . Vi har nogen gange kørt til Sjælland og så fløjet videre derfra til Bangkok . Men det er nu nemmere bare at køre 20 kilometer til lufthavnen i Aalborg og så flyve derfra , og det er endnu skønnere når vi kommer hjem igen - at vi så lander i Aalborg . Jeg gav 962 kroner for retur-billetter med SAS til København og det er dyrt synes jeg ..... så kan det squ godt være at de reklamerer med at man kan komme til Nice eller Athen for 369 kroner - men hva`fanden hjælper det når bare man skal til København .....    men vi købte altså disse billetter og skyndte os at glemme prisen        Fuck you Finger Sticker .      .

Men lad os lige få stumperne sat sammen til noget forståeligt !!

turen ser således ud

Vi rejser den 13. august 2019 og er hjemme igen i Danmark den 27. august 2019 .

" Jyderne " flyver med SAS fra Aalborg til Kastrup Lufthavn , hvor vi møder " Sjællænderne " .

SAS

Fra Københan flyver vi videre med THAI AIRWAYS til Bangkok .

Vi flyver med en af Thai Air`s nye Boing 777-300 .

Thaifly1

Her på billedet ses Thai Air`s Boing 777-300 , som vi flyver med  .... hvis man vil danne sig et indtryk af størselsen på flyet , kan man lige kigge på de 2 mænd der står ved næsehjulet på flyet .

mad1

Der er fri drikkevarer på hele turen fra København til Bangkok ....... Personalet kommer rundt straks efter at vi er kommet i luften Happyog din drink / øl bliver serveret med et smil !! ...... var det noget med en Bloody Mary ?kaster op  eller bare en kold øl 426 ?

Mad2

Der er også fri mad på turen fra København til Bangkok . Der serveres varm mad lidt efter start fra København og der serveres morgenmad 1 time før vi lander i Bangkok . Og der er selvfølgelig vin til maden - rød eller hvid - eller andre drikkevarer hvis man ikke er til vin . Der plejer at være to varme retter at vælge imellem - en stærk og en ikke stærk .

SÆDERESERVATION :

1. april 2019 : Jeg har i dag reserveret sæder i flyet og placeringen er indenfor det område , der er markeret med rød cirkel .... sædenumrene ses under billedet .

Vi sidder baggerst i flyet og har på den måde let adgang til at rejse os og gå to sæder tilbage til et område med ståpladser - hvis man lige skal strække ben under turen ..... og tja , så får vi også hurtigt mad ved servering , da der er køkken lige bag os 26.

sæder3

Sæderne er fordelt således  49 :

Jens ( 70 D ) - Dorthe ( 70 E )

Lene ( 70 F ) - Poul ( 70 H )

Hanne ( 70 J ) - Kurt ( 70 K)

På vejen hjem er sidder vi i samme række .

Der kan byttes indbyrdes hvis man ønsker dette .

Fra Bangkok Airport flyver vi kort tid efter landing - videre med  BANGKOK AIRWAYS til Koh Samui  .

Bangkok

Flyvetiden er lidt over 1 time og der er en " let servering " undervejs ..... en sandwich og lidt kaffe og juice .

Mad3

cirkler2

På Koh Samui bor vi på SAMUI LAGUNA RESORT - I BUNGALOWS , som ligger ned mod stranden ( 50 meter til stranden )

Disse bungalows er rimelig simpelt indrettet - men der er hvad der skal være og så de har alle en lille terrasse udenfor , hvor man kan sidde og nyde en kold øl beer2 .

Samui4

Bungalow indvendig

Billedet her viser hvordan disse bungalows kan være indrettet - der er naturligvis også bad i boligen . Billedet er fra dengang hvor vi var samme sted i år 2013 ..... og vi har senere været der flere gange .

Bungalow

Smider du 100 bath ( ca. 20 kr. ) til rengøringen - får du måske dine håndklæder leveret på denne måde .

Maj Måned

Jeg har skrevet til hotellet og bedt om 3 bungalows på stribe tæt på stranden .

og herunder er svaret for hotellet :

svar 5 laguna

ekonomy

Jeg havde som mål ikke at overstige prisen på den tidligere ferie , som lød på kr.: 8998,00

Koh Samui er et dyrt område i sommer-halvåret , da det jo er regnstid mange andre steder i Thailand . Koh Samui er et af de områder , hvor det ikke regner særlig meget i regntiden og derfor har hotellerne på Koh Samui ingen " lav sæson " ... altså kører de med de samme priser hele året rundt .

Priserne på fly afhænger af hvor mange der efterspørger rejser i den periode hvor vi skal flyve - men jeg sætter det lige op i skema-form og så ser vores rejse således ud :

grøn regnskab

udrejse

Prik rød Aalborg - København - Bangkok !!  Tirsdag den 13. august 2019 ...De 4 Nordjyder flyver fra Aalborg klokken 10:30 og lander i København klokken 11:10 .

Prik rød Tre af " Nordjyderne " går herefter videre til udenrigsafdelingen . Den fjerde Nordjyde - " Rejselederen ( Poul Larsen ) " går ud af Lufthavnen og tager lufthavns-bussen over til Terminal 3 , hvor han så møder de to sjællændere som skal med på turen .  Han hjælper dem igennem tjek-in og paskontrol m.m. , da det er deres første flyvetur 11   . Efter check-in mødes vi - alle seks personer - i HAL 2 .

Prik rød Vi foreslår at vi mødes i " SAS Novia Lounge " hvor vi får lidt frokost og evt. en fadøl coffee2 .  Adgangen til denne lounge koster 155 kroner - men skal vi have lidt mad andre steder i lufthaven - bliver det nemt samme pris . Her i Loungen er der fri mad og drikkevarer sålænge vi er der . Men vi må lige vurdere hvor meget tid vi har i lufthavnen - måske vi vælger en anden løsning ?? .

Prik rød Vi skal flyve videre med Thai Airways mod Bangkok klokken 14:25 og skal være ude ved " Thai Air`s terminal "  èn time før , så vi bliver i loungen - eller hvor vi nu har valgt at være - indtil vi går derud .

Prik rød Bangkok - Koh Samui : Vi lander i Bangkok onsdag den 14. august 2019 klokken 06:00 ( morgen ) lokal tid - ( klokken 00:00 dansk tid ) og flyver videre med Bangkok Airways klokken 08:30 og lander på Koh Samui klokken 09:40 ( lokale tider ) .

Prik rød Vi tager en TAXA fra Koh Samui Lufthavn til vores hotel i Lamai - TAXA`en finder vi ved ankomst til Koh Samui og den er ikke booket på forhånd .

Prik rød Vi vil være ved vores hotel ved 11-tiden og kan ikke forvente at få vores bungalow før ved 14-tiden . Derfor er det en god ide at have pakket noget " sommertøj / badetøj " øverst i kufferten - således at vi hurtigt kan klæde om på et af toiletterne i receptionen på hotellet og bruge tiden ved stranden indtil klokken 14 - og vi går måske også lige til byen og spiser noget frokost 26

food2

Måske vi spiser lidt frokost mens vi venter på vores bungalows .

Og nu skal vi så bare nyde ferien .......

strand2

27 august

Hjemrejsen hjem

Prik rød Koh Samui - Bangkok : Vi skal flyve fra Bangkok den tirsdag den 27. august klokken 01:20 og så er det godt at " rejselederen er vågen " for så skal vi nemlig forlade Koh Samui mandag den 26. august om aftenen . Vi flyver derfor fra Koh Samui den 26. august klokken 19:45 og lander i Bangkok klokken 21:00 .

Bliver vi så smidt ud af vores bungalow allerede 12.00 middag ???? 15 .

Nej der gør vi ikke .... " Rejselederen " har nemlig booket hotellet helt frem til middag den 27. august og vi har derfor vores bungalow helt frem til at vi skal forlade hotellet om aftenen.... vi giver 385 kroner pr. bungslow pr. døgn - eller 192 kroner per person for dette .... og det er med i prisen , som er oplyst tidligere og som kan ses i skemaet herover Yes .

Prik rød Bangkok - København - Aalborg : Vi flyver fra Bangkok klokken 01:20 ( altså lige over midnat ) .... og vi lander i København tirsdag den 27. august klokken 07:40 . Her siger vi " pænt farvel til Sjællænderne " .

Prik rød København - Aalborg : Jyderne fortsætter til Aalborg med SAS klokken 09:15 og lander i Aalborg klokken 10:00 .

vandrerturen slutter ved landing i Aalborg .

praktiske oplysninger

Prik rød Vi afleverer vores kufferter ved check-in i lufthaven og vores kufferter skifter selv fly undervejs - vi har undersøgt dette ved SAS Aalborg . Problemet var at " Bangkok Airways " , som vi flyver med fra Bangkok til Koh Samui , ikke er med i samme " Alliance " som SAS og Thai Air - men de kan godt finde ud af at få vores kufferter med videre fra Bangkok alligevel ..... så vi skal ikke bekymre os om vores bagage undervejs .... Vi lander samtidig og samme sted 1 som bagagen .

Bagage-vægt

bagage

Prik rød Din kuffert må max. veje 23 kilo og din håndbagage må max. veje 8 kg ..... HUSK når du pakker din kuffet , også at tænke på at du måske køber noget på ferien , som du skal have med hjem . Altså skal du ikke fylde din kuffet helt op hjemme fra .

midicin

Om jeg er overtroisk ?? ...... måske lidt , men det er en god ide at have en flaske Fernet Branca med på turen . Hvis du tager et lille glas af dette hver morgen inden morgenmaden - er din mave klar til resten af dagen .... Vi gør det altid . Det var et år hvor vi sagde til hinanden at dette var noget pjat og så undlod vi at tage den mad og hvad skete der så ??

Vi fik problemer med maven på det halve af turen kaster op.... så nu står den altid på huskelisten når vi pakker kuffert .

overskrift rejseforsikring

En ting der er vigtigt også at have på plads inden afrejsen , er rejseforsikringen . Her er det vigtigt at forstå , at den rejseforsikring du normalt har på din almindelige forsikring - ikke dækker uden for Europa , medmindre at du altså har tegnet en udviddet forsikring der gælder Worldwide .

Har du et Mastercard Guld er du dækket ind via dette - dog dækker din afbudsrejse her kun 10.000 kroner per person .... men det er vi jo ikke over på denne tur .

Er du i tvivl - så kontakt dit forsikringsselskab og fortæl dem at du skal til Thailand .

Det er vigtigt at der er styr på dette !!

overskrift diverse oplysninger

overskrift mobiltelefoni1

Læs om dette på linket her : Telefoni i Thailand

Valuta :

Prik rød Vær opmærksom på at Thai Bath skal bestilles i din bank senest 4 uger før afrejse . Vejledende kan jeg lige nævne at jeg køber 20.000 Thai Bath  ( ca. 4400 kr. ) ..... så kommer man et godt stykke vej ..... man kan så enten tage danske pengesedler med , som kan veksles på gaden i Thailand - eller have hævekort med ..... det afgør man selv . Vekselkursen i Thailand er cirka den samme som du får i din bank herhjemme . Jeg forventer ikke at skulle veksle mere på turen - da Lene sikkert veksler samme beløb ..... men jeg har diverse hævekort med - hvis jeg skulle skifte mening thinking.

overskrift valuta

Torsdag den 1. august 2019 : Jeg var lige nede i banken efter valuta som jeg havde bestilt . Jeg blev lidt overrasket over at se hvor meget de egentlig pengetransfyldte . Jeg havde ved bestillingen ikke nævnt noget om hvordan jeg ville have pengene ( seddelstørrelser ) .... så jeg fik et udvalg af alle størrelser , hvilket fyldte vildt meget .
Jeg kan på ingen måde have alle disse i min pung ...... så det jeg gør det , at jeg tager et par tusinde bath i min pung og putter resten i kufferten ..... Har man et par tusinde bath i sin pung kan man klare sig til man kommer til hotellet .... og der får man jo så mulighed for at komme til resten af dem man har vekslet .

En anden ting der chokerede mig lidt var hvilken kurs jeg betalte for disse Thai Bath . Mit valutakøb blev omregnet med kurs : 22,375 . Nu er vi jo i den sjove situation at vi lige nu har datter og søn i Thailand og jeg kontaktede straks dem og bad dem kigge efter kursen , som man kan veksle til på gaden i Thailand . Og i Pattaya var kursen 22,620...... Hvis vi regner lidt på de to kurser - så vil vi se , at det faktisk kun var 49,80 kroner billigere at veksle 20.000 bath herhjemme .....

Kurs pattaya2

Frisk kurs 1/8-19 fra PattayaThailand

( 1000 divideret med 4,42 giver en kurs på : 22,624 )

Så den optimale løsning ville sikkert være at tage danske penge med ( 100 krone sedler eller 500 krone sedler ) og så kun veksle dem man havde brug for - i stedet for at veksle til et større antal Bath herhjemme uden at vide hvor meget man skal bruge på turen ...... men det vèd man så til en anden gang

overskrift omregning1

Når man færdes på gaden i Thailand - eller er inde og spise , er det rart lige at kunne se hvad man gav i danske kroner for maden , eller det man har købt på gaden . I en lang periode ( 1-2 år ) har kursen været sådan at man bare kunne fjerne det sidste ciffer på de beløb man betalte og så gange resten med to - så havde man beløbet i danske kroner  ( eks : 330 bath = 66 danske kroner ) .

Men kursen har ændret sig lidt og gør det løbende . Derfor er denne omregningsmetode ikke 100 % rigtig længere . Hører du til dem der gerne vil havde det nøjagtige beløb på det du køber - så kan du bruge min omregningstabel , som er vist på billedet herunder .

omregning

Omregningstabel i " Dankort størrelse "

Tabellen , som vist herover , har jeg lavet et antal af og lamineret disse . Alle kan få denne udleveret når vi mødes . Den har størrelse som et kreditkort og kan altså være i din pung .

Er du ligeglad og bare vil have et cirka beløb - så kan du stadig bare bruge metoden med at fjerne sidste ciffer og gange resten med to . Det er helt op til dig  money2 .

Indrejsepapirer :

immigration

I flyet får vi udleveret nogle indrejsepapirer , som vi skal udfylde inden vi lander i Bangkok . Når vi skal igennem immigation i Bangkok Lufthavn , kigger de meget nøje på disse papirer og de beholder det ene af dem . Det andet sætter de i dit pas og dette skal du passe godt på under hele ferien for det er vores " udrejse billet " som bilver tjekket når vi rejser ud af landet igen , ( men de plejer at klipse det i passet )

Gå nu ikke i panik over disse papirer , for Lene og jeg har jo udfyldt disse på alle vores ture og vi hjælper med dette . Jeg var så snu at jeg ved den forrige rejse sikrede mig to stk. extra eksemplarer af disse ..... så jeg har på forhånd udfyldt disse hjemmefra og så nu er der jo lidt at kigge efter .

For at gøre det lidt nemmere har jeg her under oversat de felter vi skal udfylde - kig på disse . Jeg har selvfølgelig også denne oversættelse med i flyet .

Forside

indrejsepapirer forside

Bagside

indrejsepapirer bagside

Efter ankomst

Ja nu er ferien staret og så skal vi opleve noget og vi skal selvfølgelig også slappe af ... men inden vi springer til oplevelser - kommer der lige nogle data om stedet som vi er kommet til .

data2

Samui map

Koh Samui er med sine 228,7 km² den næststørste ø i Thailand , efter Phuket . Koh Samui og hendes 80 søstre , som er de mange andre øer i Marineparken ud for Bandon Bay , hører til provinsen Surat Thani . Koh Samui ligger cirka 35 kilometer nordøst for Surat Thani by og omtrent 700 km syd for Bangkok . Øen er omkring 25 km bred . Ø`ens befolkning udgør ca. 50.000 fastboende , men den besøges hvert år af omkring to millioner turister . For 2016 opgjort til 1,9 mio. udenlandske turister . Samui , som den blot kaldes blandt de lokale, er kendetegnet ved natur , strande og kokosnødde plantager . Ved de omkringliggende øer er der gode muligheder for sportsdykning . (Scuba diving) , men det hopper vi lige over 11 .

Turisme .

Koh Samui blev besøgt af 2,5 millioner udenlandske turister i 2017, hvilket var en stigning på cirka 6,8% i forhold til de 2,34 millioner udenlandske gæster i 2016 . Gennemsnitligt regnes en udenlandsk turist at bruge mellem 7.700 og 8.200 baht om dagen (cirka 1.500 til 1.600 DKK) , hæ hæ .... så er vi ikke med i gennemsnittet - da vi kalkulerer med væsentlig mindre... hvis man ser bort fra udflugter og shopping , kan man sagtens klare sig for 2000 bath pr. dag . ( ca. 447,00 DKK. ) .

I 2016 regnedes med at ø`ens turisme genererede en omsætning på omkring 49 Milliarder baht ( knap 10 milliarder DKK) .

Frem til 1970'erne var Koh Samui en for turister fuldstædig ukendt ø, der primært ernærede sig af kokosnødde-dyrkning og noget fiskeri . Desuden enkelte gummiplantager og frugtplantager . Der fandtes ingen veje og en rejse fra den ene side af øen til den anden , fx fra Maenam til Lamai , var en hel dags vandring gennem bakker og bjergenes jungle midt på øen . Eneste transportmulighed til og fra Samui var med kokosnødde-fragtbådene . hippieSådan oplevede en lille gruppe tyske ryksæksrejsende øen , som de senere skrev en artikel om i en rejseguide . Denne uspolerede ø med bugter af hvide sandstrande og kokosnøddepalmer tiltrak andre unge rejselystne og snart byggede de lokale små primitive kokosmåtte-stråtækte bambushytter på strandene , som " de fremmede " kunne overnatte i . Det er fra denne tid Samui fik et ry som et " hippie paradis "

I de følgende to år-ti gennemgik Samui en rivende udvikling , hvor der blev bygget veje og de første biler ankom , rigtige turist-resorts blev anlagt , færger og passagerbåde begyndte at sejle dagligt fra Don Sak og Surat Thani på fastlandet . I 1989 åbnede et lille flyselskab , Bangkok Airvays , den første flyrute fra Bangkok til Samui , hvor de landede på deres egen private flyveplads, Big Buddha Airport – den egentlige turisme begyndte herefter  for alvor .

Bangkok Airways ejer stadig lufthavnen og det er derfor at det er forholdsvis dyrt at flyve til Koh Samui . De bestemmer jo selv prisen , da de enten kun selv flyver derover - eller bestemmer hvad andre selskaber skal betale for at lande på Ø`en .

Men man bestemmer jo selv om man vil rejse over til Koh Samui ..... og DET VIL VI thumps up

samui beaches

Kort over Samui

De mest kendte strande er Chaeweng Beach og Lamai Beach på østsiden , men også Maenam Beach , Bo Phut Beach , Bang Rak ( Big Buddha ) og Choeng Mon mod nord er blandt de populære . De vestlige og især sydlige strande er stadig forholdsvis ubebyggede . Øen kendetegnes ved , at lokaladministration i sin tid besluttede , at ingen bygninger må være højere end palmerne – senere erstattet af ganske stramme bygningsregulativer for at bevare indtrykket af en idyllisk kokosnøddepalme ø .

Samui`s turisme i dag er dels en stor gruppe yngre gæster – typisk koncentret i Chaweng , hvor der foruden strand er et udpræget natteliv med caféer og musiksteder – dels gæster på en lang række primært helse-spa og luksusresorts , spredt over det meste af øens kystlinje. Helse , meditation , spa og Yoga har gennem adskillige år været Samuis kendemærke , angiveligt et levn fra hippie-kulturens New Age`s indflydelse . De mange fem-stjernede luksusresorts har givet Samui et ry som " de moderne jetsetters destination " , men der kommer også mange børnefamilier og ældre par. Bryllups-turisme er også blevet populært , hvor mange par afholder deres bryllup på øen – alt lige fra et idyllisk strandbryllup til et mere avantgarde undervandsbryllup , hvor såvel brudepar som gæster er iført dykkerudstyr . Et stigende antal turister kommer fra Asien .

Transport

mainroadKoh Samui`s infrastruktur består af Ringvejen , som er en 52 kilometer lang cement-belagt vej rundt om Øen - langs med eller tæt på kysten , hvorfra der udgår biveje , blandt andet til de to mest populære feriebyer Chaweng  Beach og Lamai Beach .

Midten af Øen er et næsten ubeboet bjergområde med Jungle . Der er enkelte grusveje gennem bjergne , fortrinsvis kun farbare med firehjulstrækkere .

Den lokale transport varetages , foruden taxa , om dagen af de såkaldte " songthaews ( populært kladet grisebiler ) , der er en pick-up med 2 rækker sæder på ladet . De kører i rutefart og fungerer som en slags busser med faste takster . Om aftenen er der alene taxi transport , hvor også songthaew-bilerne kører som taxi – dog uden taxa-meter , så prisen skal aftales i forvejen . Taxi'erne , de såkaldte Taximeter , skal fra 12. august 2014 køre efter fast meter-takst , men det er tilladt at opkræve et tillæg på 50 baht . Dette er ny foranstaltning indført af militæret og regeringen for at imødegå det tidligere dårlige ry og artikler i medier om turister, der er blevet " overcharged "  ( har betalt for meget) . Mange hoteller og resort har en minibus service til gæsterne , blandt andet transfer til lufthavnen , som også har en minibus service med faste priser for ankomne passagerer.

En anden transport mulighed er, at leje bil eller motorcykel , sidstnævnte er meget populært på Samui . Der er venstrekørsel i Thailand og den thailandske trafik-kultur afviger også en hel del fra den , man kender hjemmefra .  Man kan ikke være sikker på , at et lejet køretøj har anden forsikring end den lovpligtige – og den dækker nærmest ingenting . Der skrives advarende artikler mange steder om at begive sig ud i den thailandske trafik på egen hånd – i særdeleshed motorcykel-trafikken på Samui – så husk en god rejseforsikring og et internationalt kørekort .

Nathong pier

Ved hovedbyen Nathong mod vest , hvor de lokale administrations kontorer ligger , sejler der hver time to bilfærger til Don Sak på fastlandet . Desuden findes et antal mindre bådruter samt en katamaran-passagerfærge . Fra Maenam-stranden er der dels den almindelige bådforbindelse til nabo-øen Koh Phangan , dels katamaran-rute , der sejler til Koh Tao og Chumpton på fastlandet . Fra Bang Rak er der forbindelser til Koh Phangan og Koh Tao .

samui airportDer er muligt at rejse til Koh Samui med fly eller tog til Surat Thani og derfra videre med færge . En anden mulighed er en af flere direkte busfordindelser fra Bangkok . Rejsetiden fra Bangkok er mellem 10 og 15 timer, afhængig af rute . De fleste turister vælger fly direkte til Samui`s internationale lufthavn ved Big Buddha ( USM ) , hvorfra der dagligt er omkring 20 afgange til Bangkok ( ca. 1 times flyvetid ) , samt forbindelser til Phuket, Krabi , Chiang Mai og Pattaya , foruden internationale ruter til Hong Kong , Kuala Lumpur og Singapore . Lufttrafikken varetages primært af Bangkok Airways ,  som ejer lufthavnen , men også i såkaldt code share med en række andre selskaber . Desuden havde  Thai Air en rute fra Bangkok , men den standsede i september 2018 , da Thai Air har indgået codeshare (Prik rød) aftale med Bangkok Airways .

(Prik rød) Codeshare henviser til en praksis , hvor en flyrute der drives af et  flyselskab , markedsføres i fællesskab som en flyvning for et eller flere andre flyselskaber . De fleste store flyselskaber i dag har code-sharing partnerskaber med andre flyselskaber og code-sharing er et centralt element i de store luftfarts alliancer som blandt andet Star Alliance ( Lene og jeg er medlem af Star Alliance ) .

Som et eksempel er Cimbrer Sterling afgange fra Billund Lufthavn til Oslo og København i et codeshare samarbejde med  SAS . Det betyder i praksis at SAS kan sælge billetter på Cimber Sterlings ruter i eget navn og med eget rute nummer , selvom det ikke er dem der flyver på ruten.

På vores tur til Koh Samui i august 2019 var det ikke muligt at lave denne form for bestilling af billetter - da billetten med Thai Air var købt på en speciel rabataftale , hvorved vi sparede et par tusinde kroner .... og så kom til at betale lidt extra for turen fra Bangkok til Koh Samui .... men dog billigere end hvis Codeshare havde været en mulighed .

Klima

Koh Samui har tropisk monsun klima med to årstider : sommer ( tør periode ) og regntid . Den tørreste måned er februar, hvor gennemsnitsnedbøren er under 60 mm , men som den tørre sommer regnes normalt perioden fra midten af januar til midten af april , månedsgennemsnit cirka 75 mm . Oktober til december er de vådeste måneder med en gennemsnitsnedbør fra 210 til 490 mm . De øvrige måneder har normalt cirka 120 mm regn . Årsgennemsnittet er knap 2.000 mm , hvilket er relativt tørt i forhold til Phuket og det øvrige sydlige Thailand . Regnen falder oftest som kraftige tropiske byger af 20-60 minutters varighed , dog kan der være længerevarende regn i flere dage under monsunen , hvor det også stormer , typisk varende et par uger i perioden fra oktober til december .

Gennemsnits dagtemperatur svinger fra 29 °C til 30 °C fra oktober til februar, og 31 °C til 33 °C den øvrige tid . Gennemsnits nattemperatur ligger året rundt mellem 24 °C og 26 °C , koldest november til januar . Årsgennemsnit er 32,6 °C om dagen og 23,9 °C om natten.

MånedJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDec
Gennemsnitlig
høj temperatur °C
29,0 29,5 30,7 32,1 32,6 32,2 32,0 31,9 31,6 30,5 29,5 29,1
lav temperatur °C
24,1 25,0 25,6 26,1 25,8 25,5 25,1 25,1 24,8 24,4 24,1 23,9
Nedbør i milliimeter 137.8 58,7 77,8 76,6 146,5 112,7 122,8 118,7 116,8 290,2 489,6 209,1

Lokal mad

På grund af den sammensatte befolkning , repræsenterer de lokale spisesteder en variation af hele landets madkulturer, snare end alene sydthailandsk . Maden kan , i modsætning til turist-restauranter , ofte være stærkt krydret . Gadekøkkener med suppe er meget populære og her krydrer gæsten selv med den stærke chili . Hot Pan er en anden populær specialitet, restauranter med en stor buffet og en trækulsfyret grill på hvert bord , hvor gæsterne selv tilbereder maden . Buffeten indeholder masser af grøntsager, fisk og kød , hvor noget kan være lidt eksotisk , vesterlandsk betragtet . Nogle restauranter er specialiseret i det ret så krydrede isaan-køkken – Isaan er et stort plateau nordøst for Bankgkok , hvor omkring 1/3 af landets befolkning bor – mens andre i det kinesisk inspirerede , traditionelle thai-køkken . Ud over de lokale madsteder findes en lang række , ofte udenlandsk prægede restauranter ,  primært for turister og den mere velstillede befolkning . Samui nævnes som værende i gastronomisk topklasse .

oplev

25 gangeDenne tur til Thailand bliver så , som nævnt i overskriften på siden her , vores tur nummer 25 til landet - Og UPS , skal der nok være nogle der siger !! - så er det jo en jubilæums-tur ? ... ja det er det sikkert , men for hvem 128 ? .... Der er vel Lene og mig der har været med på alle turene 1 .

Men lad os da for sjov komme med nogle tal .

Vores første tur var i februar 2005 - kort tid efter Tsunamien , som ramte Thailand i julen 2004 . I årene efter fortsatte vi med at rejse til Thailand èn gang om året , men det blev hurtigt til to gange om året og allerede i år 2007 havde vi de første venner med på turen til Thailand . Og sådan fortsatte det år efter år . Flere og flere venner kom med og vi fik hutigt navnet : " LARSEN REJSER " .

For sjov skyld købte jeg domænet " larsenrejser.dk " , og planen var at bruge dette til vores hjemmeside .... men jeg har indtil dato ikke brugt dette .

Larsen rejser

Hjemmesiden hèr blev lavet og så kørte det bare derud af . Vi har rejst med mange hold igennem årene og hvis vi tæller alle dem der har været med som " førstegangs-rejsende " , så har vi i alt sendt over 150 personer til Thailand . Men flere af personerne har rejst med os flere gange og èt enkelt par er næsten med èn gang hvert år og nogen gange to . Alt dette tager vi som et tegn på at " det er squ nok i orden den måde vi gør det på " 15 .........

Nåh , nu kom vi lige lidt langt væk fra emnet . Det jeg egentlig ville fortælle her , er at selvfølgelig har vi fået en del erfaring igennem årene og den erfaring hjælper os når vi skal planlægge turene . Vi kan godt være mange afsted på turene til Thailand , men det er jo ikke sådan at vi så " hænger sammen " fra morgen til aften , når vi er derude . Vi har nogle faste traditioner som vi prøver at holde fast i og en af disse er , at vi hurtigt finder et sted i nærheden af vores hotel , hvor vi kan mødes på et bestemt tidspunkt hvèr aften . Her får vi så lige en drink eller to og snakker sammen om dagens oplevelser.

drinks

Alle på holdet er kommet til " aftenmødet " med godnatdrink

Og sådan vil det selvfølgelig også blive på denne tur - billedet herover er fra Koh Samui i 2016 og da boede vi også på Sumai Laguna Resort .

By pik

Om vi er et helt hold , eller om vi bare er få personer , betyder ingenting for stedet er et hyggeligt sted , hvor der kommer mange mennesker . På billedet herunder var vi kun Lene og jeg på turen til Koh Samui . På det lille billeder her til venstre kan du se en af " serverings-gutterne " med barens navn på ryggen .... og vi har forklaret ham " den danske version af dette navn " .... men den havde han selvfølgelig hørt før , men indehaveren - som er en pige -  hedder dette navn .....

Thai20150383

Man kan godt nyde ferien - selv om kun er to på turen

Det er den eneste faste tradition vi har på turene og ellers er det sådan at vi - " Lene og jeg ".... nok mest mig , har undersøgt området nøje via internettet og fundet de seværdigheder , som kan være interessante for vore deltagere på turen . Men nu har vi jo været på Koh Samui flere gange og derfor har vi kendskab til flere ting i dette område . Det plejer at være sådan - og det er ingen undtagelse denne gang - at vi finder ud af om der er stemning for en udflugt og hvem der vil med på turen . Det er vigtigt for os at understrege , at det er fuldstændig frivilligt om man vil deltage i en tur , eller om man hellere vil foretage sig noget andet - eller bare ligge ved stranden . Det eneste der er sikkert er at jeg er med på alle turene 118

Lad os kigge lidt på hvad der er af muligheder på Koh Samui . Vi nævner dem i vilkårlig rækkefølge og som tidligere nævnt - ingen ting er sikkert , vi beslutter fra dag til dag .

Fra en bekendt i Danmark har vi fået denne seddel - hendes søn har en bar i Lamai , hvor vi skal bo - så den kigger vi sikkert lige forbi :

Bar koh samui2

1Tæt på hotellet ligger et fantastisk sted som hedder Jungle Club . Dette sted ligger oppe på et bjerg , ja faktisk ligger det et sted hvor man kun kan komme til ved hjælp af " en jeep " . Men det foregår på den måde at vi tager en taxa over til vejen op til Jungle Club . Derfra ringer vi op til stedet og beder dem hente os i deres Jeep . Oppe på stedet er der en fantastisk udsigt og de har en restaurant deroppe . Det kunne være en fin ide at tage derop og spise frokost en dag . Man skal derop midt på dagen for at kunne nyde udsigten - om aftenen er det jo mørkt . Lige herunder ser du et billede fra stedet .

Jungle

Udsigten fra restauranten oppe ved Jungle Club

Og herunder kan du se et lille filmklip der viser turen op til stedet ... hold på hat og briller  131 .

Tryk på pilen i billedet for at starte filmen !!

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

I nederste højre hjørne af billedet kan du vælge stor skærm !!

Vi skynder os videre til mulighed nummer 2 . På Ø`en Koh Samui kan du møde denne klippe ( se billedet ) -  som kaldes Grandfathers Rock . Man kan køre dertil i bil og samme sted kan du møde Gandmothers rock ( se billedet længere nede  ) . Historien om disse to sten er : Et ældre par , Ta Kreng og Yai Riem , besluttede at sejle til naboprovinsen for at anmode manden Ta Monglai om tilladelse til , at hans datter kunne gifte sig med parrtes søn . En storm blæste op og båden forulykkede . Da parret ikke kunne svømme , druknede de og blev forvandlet til stenstøtter, som bevis for deres sande hensigt over for brudens forældre ..... Naturen har så igennem mange hundrede år formet disse to klipper til ære for disse to personer .

Yderligere forklaring til billedet er vel unødvendig 17 .

051

Grandfathers rock

Den anden sten som kaldes Grandmothers Rock ses på billedet herunder . Man kan køre dertil i bil og samme sted kan du møde Gandfathers rock ( se billedet her ovenover ) . Historien om disse to sten er : Et ældre par , Ta Kreng og Yai Riem , besluttede at sejle til naboprovinsen for at anmode manden Ta Monglai om tilladelse til , at hans datter kunne gifte sig med parrtes søn . En storm blæste op og båden forulykkede . Da parret ikke kunne svømme , druknede de og blev forvandlet til stenstøtter, som bevis for deres sande hensigt over for brudens forældre .... Naturen har så igennem mange hundrede år formet disse to klipper til ære for disse to personer .

Yderligere forklaring til billedet er vel unødvendig  17 .

Grandmothers Rock

3Om vi skal på jungle tur eller ej må vi lige se . Skal vi - bliver vi afhentet på Hotellet af nogle erfarne Jeep-drivere . Vi kører så rundt på Ø´en og kommer bl.a til Elefant-ridning - Monkey Show - Vandfald og meget mere . Vi kører til sidst på turen op i bjergene og spiser frokost på toppen af et af bjergene . På vejen op i bjergene kommer vi ud på nogle helt fantastiske veje - ja nogen steder er der faktisk ingen vej - men vi kommer igennem alligevel. Det kan være lidt af en gyser nogen steder - da man er højt oppe . Men snyd ikke dig selv for denne oplevelse. Sidste gang vi var afsted , var der nogle af vores deltagere der rystede lidt nervøst på turen - men da vi var nede igen - syntes alle at turen var fantastisk . Jeg tror at vi vælger at andet selskab til at køre turen denne gang - hvis vi skal afsted . Bilerne sidst var faldefærdige . Vi så nogle andre på turen som var " lidt federe " .

Vi dropper elefant-ridning på turen - da vi ikke længere vil tlbyde dette på vores ture .

Jungle safari

På Safari Turen på Koh Samui - kommer vi forbi nogle tigre . Du får mulighed for at blive fotograferet sammen med en af disse . Det koster nogle få bath og er ikke farligt - så lad ikke den chance gå fra dig når du alligevel er der . Det er jo ikke hver dag man får denne mulighed.

" Klap en tiger og undgå at den klapper dig "

4En af de lidt mere fredelige ting på Koh Samui er et ZOO der er på Ø`en  - hvor du har et fugle show flere gange om dagen. Når du betaler indgangsbilletten til dette ZOO - kan du vælge forskellige aktiviteter - således at du kun betaler for det du vil se.

Dette fugle Show er ret underholdende. Fuglene flyver ud blandt publikum .

Fugleshow

5Den næste mulighed er Krokodille farm . Du kommer helt tæt på disse store dyr og du kommer også ind til et krokodille show.

Dette krokodille Show er ret underholdende . Efter show`et kan kan du blive fotograferet sammen med en krokodille .

Du kan se filmklip fra dette show ved at klikke her på dette på filmen herunder

Tryk på pilen i billedet for at starte filmen !!

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

I nederste højre hjørne af billedet kan du vælge stor skærm !!

Kom her dit bæst

Der er selvfølgelig mulighed for billeder bagefter ....

6Den næste mulighed .....På Ø`en Koh Samui er der en Ice Bar. Der er udstilling af forskellige figurer lavet i is. Når du betaler for at komme ind - kan du vælge at få nogle drinks med i prisen. Disse drinks serveres i glas - som også er lavet af is. Når du ankommer til stedet bliver du iklædt en kappe , som skal beskytte dig mod kulden , som der jo selvfølgelig er i denne bar. Det er faktisk ret sjov lige at få denne oplevelse .

En kold drink i 18 graders frost og med 30 grader udenfor

7En ting vi sikkert også skal - er at spise på restauranten  " Green Bird " . Den ligger i Chaweng by . Lidt afsides i en sidegade ligger denne lille hyggelige restaurant med rigtig god mad til MEGET lave priser. Indretningen af restauranten er primitiv og der er " altid " plads til èn til. Hurtigt finder personalet et bord til dig ... en hyggelig oplevelse.

084

Green Bird Restaurant

8I alle byerne i turistområderne finder du disse lady - Boys Shows. Det er faktisk en oplevelse at se disse . Det er flotte shows de viser og musikken er fantastisk . Snyd ikke dig selv for sådan en oplevelse . Det eneste du betaler for at komme ind er den drinks du evt. køber derinde - så bestemmer du jo selv lidt hvad prisen skal være !!

3 mænd i forskellig påklædning

Du kan se et filmklip fra et af disse shows ved at klikke på pilen i billedet herunder

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

9Før i tiden når vi havde ture , var elefant-trekking altid en del af vores program . Men efter at vi har set hvordan elefanterne behandles i 'Thailand - har vi totalt droppet elefant-trekking på vore ture . Se evt. dette link : Elefanternes liv i Thailand

Nu tilbyder vi hellere en mulighed for at komme ud og se elefanter i deres naturlige omgivelser , og dette vil vi også tilbyde på denne tur .

På Koh Samui har vi fundet frem til Samui Elephant SanctuaryVi vil på vores tur tage kontakt til dem og booke en udflugt dertil - hvis der er interesse for dette .

logo samui elefant sanctuary

På deres hjemmeside har vi fundet følgende oplysninger :

Programmet ser således ud :

Morgen og eftermiddag`s program

Vores halvdagsprogrammer tilbyder dig en mindeværdig oplevelse ved at tilbringe tid med vores smukke og store elefanter . At være i nærheden af disse elefanter er betagende og vi er sikre på , at du efter at have tilbragt en ½ dag på Samui Elephant Sanctuary , vil blive efterladt dybt bevæget af , hvor utroligt det største " jord-pattedyr " på jorden - i virkeligheden er.

Plan:

1. Vi henter dig på dit Hotel - ( der er forskellige tider - du får tidspunkt ved bookning )

2. Velkomst og introduktions-video om hvem vi er og hvorfor elefanter skal beskyttes .

3. Vi forbereder mad til elefanterne, og efter madlavning møder vi elefanterne fodrer disse . Dette tætte møde er en magisk oplevelse, og elefanterne elsker selvfølgelig deres kurv med godbidder.

4. Du kommer på gåtur med elefanterne , du ser dem bade i en " elefant pool " og lege i muddergraven.

5. Du får serveret en lækker vegetarisk thailandsk buffèt og der er rigelig med med tid til at hvile , slappe af og nyde roen og skønheden i vores reservat .

6. Der er gratis vand, kaffe og te .

7. Vi kører dig tilbage til dit hotel

Pris: 3000 bath ( 600 d.kr. pr. pers. )

Det kan måske lyde som mange penge set i forhold til hvad man ellers kan få af udflugter i Thailand , men vær opmærksom på at du betale og besøge stedet ,  støtter en bæredygtig , etisk og en medfølende tilgang til elefantturismen i Thailand .

Måske vi kan forhandle prisen lidt ned money2 .

Vi glæder os til at byde dig velkommen til Samui Elephant Sanctuary , og husk at når du besøger stedet , støtter du elefanterne i Thailand på den rigtige måde .

elephant jungle sanctuary phuket chiang mai 1024x768

Få taget nogle flotte billeder sammen med elefanterne

Vi viser lige herunder et filmklip fra et lignende sted som vi besøgte i marts 2019 , da vi var i Krabi .

Du kan se et filmklippet ved at klikke på pilen i billedet herunder

You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.

I nederste højre hjørne af billedet kan du vælge stor skærm .

10På Koh Samui er der - som så mange andre steder i Thailand - også en dèl markeder . Lige ved hotellet , hvor vi bor , er der et ugentligt marked der lukker hele gaden .

Udover dette marked er der også et marked der ligger ovre ved noget det hedder " Fishermann`s Village . Et kvarers kørsel i taxa fra vores hotel .

Fisherman 1

På begge disse markeder kan der købes alt muligt til billige penge - og gider man ikke gå så lang tid på markedet ved Fishermann`s - så er der også mulighed for bare at spise aftensmad på en restaurant ned til vandet , eller bare sætte sig et sted med en kold øl og så lade " damerne " gå på markedet .

Fisherman 2

Inden man handler noget på markederne - skal man dog lige tænke på hvordan man får det med i flyet hjem når ferien er slut .

11For nogle år siden åbnede " Central Festival " et indkøbscenter i Chaweng by - på Koh Samui . Central Festival ligger flere steder i Thailand - bl.a. i Phuket og i Pattaya .

Central Festival Chaweng

Central Festival er et kæmpe indkøbscenter hvor der handles med " ægte mærkevarer " til rimelige priser . Nu er jeg selv ikke ham der køber så meget af den salgs ting og om det er noget vi skal besøge , må lige snakke sammen om .

Jeg spurgte engang en gadesælger i Thailand - der stod og solgte ure - om hans ure var ægte . Han svarede hurtigt : " Hvem tager til Thailand og køber ægte varer " ...... og det kan han måske have ret i - men muligheden er til stede her i Central Festival .

12Noget af det som jeg næsten med 200% sikkerhed kan sige er , at vi kommer til at besøge SWENSENS IS-BAR et par gange i løbet af ferien . Her kan du få en lækker is-dessert .

Swensens1

Og er du meget lækker-sulten kan du bestille desserten som du ser på billedet herunder . Den hedder " The EarthQuake " og indeholder en hèl liter is .

Earth1

Nåh - hvem på rejseholdet klarer denne dessert kaste op ?

Is Poul

Jeg har selv klaret " en EartQuake " på en af vore ture til Thailand - det er dog ikke den der ses på billedet her ... men jeg er nem at lokke med på " Swensens Is-bar " .

På menu-kortet finder du mange forskellige - små og store - is-desserter .

Big Buddha
Wat Phra Yai ved Bang Rak har den 12 meter høje forgyldte Big Buddha-statue som sidder på en lille klippeø , Koh Fan , ud for kysten . Ved tempelkomplekset er der også restauranter og et lille område med butikker . En tur hertil kan kombineres med andre ting på samme tur .
big buddha

14Budai , Kenesisk Buddha

Wat Plai Laem ligger samme sted som Big Buddha . Her er et par store statuer af den den kinesiske Budai Buddha og 18-armede gudinde Guan Yin. Budai , ofte kaldt den leende Buddha . Det er en munk , der ifølge kinesisk historie levede i 900-tallet . Denne seværdighed kan besøges på samme tur som Big Buddha .....

watplailaem

15Den Mumificerede munk .

Wat Khunaram nær ved Muslim Village ( Hua Thanon ) er et lille tempel , men kendt for den unikke mumificerede munk , Loung Por Daeng , som forudsagde sin egen dødsdato i 1973 . Han døde som 79-årig , men hans legeme forblev intakt, så i dag sidder han der stadig i sin meditationsstilling . Illustreret Videnskab skrev en lille artikel om ham og en teori er, at han gennem en månedstid før sin død indtog udtørrende kemikalier, hvilke medførte en smertefuld levende mumificering af legemet.
Det er en seværdighed der kan kombineres med andre ting på samme tur - et stop på en halv time her er rigeligt .
Mummified monk
16Hua Thanon
Muslim Village ( Muslimlandsbyen ) syd for Hin Ta Hin Yai er oprindelig en bosættelse af malaysiske immigranter der startede fra omkring år 1890 . Byens erhverv er fiskeri, og den har en havn og et marked , hvor fisk og andre varer sælges . Indbyggerne er overvejende muslimer . Samuis første og største moske ligger ved Hua Thanon . Det gør også en ny helligdom for Guan Yu , en kinesisk militær general fra omkring år 200 der fortsat tilbedes af mange kinesere . Selv om Guan Yu-templet i Hua Thanon er noget mindre end tilsvarende helligdomme i Kina ,  er det et imponerende syn .
Hua Thanon
17Vandfald & Namuang Safari Park
Samui har adskillige vandfald . Mest kendt er Namuang mod syd , som egentligt er to vandfald , hvor det 18 meter høje vandfald er nemmest at besøge . Her er der også mulighed for en svalende svømmetur i det klare kølige vand eller et elefant-trek i junglen . Ved vandfald nummer 2 , lidt længere oppe , findes en lille Zoo , Namuang Safari Park , med dyreforstillinger og mulighed for at se elefanter , men der en pæn spadseretur til selve det 80 meter høje fald .
Man kan sagtens få noget tid til at gå her .... da der mange ting at se på .
Namuang Safari Park
Vi har selv forsøgt at komme op til de to vandfald - men måtte opgive halvvejs - da stien derop var smal og næsten ufremkommelig ... men har du mod på dette ... så gør det !!   .............. måske det ikke så nemt kan ses på billedet herunder , men da vi kom ned igen - svedte vi så meget at vores tøj kunne vrides  heat.
Vandfald
18Magic Garden
Den hemmelige Buddha-have ligger i bjergene midt på øen og kan være vanskelig at finde på egen hånd . Haven blev påbegyndt af en lokal frugt-farmer , Nim Thongsuk , tilbage i 1976 . Han var dengang 77 år. Haven indeholder en samling af mytologiske stenfiguer og Buddha-statuer. Kombinner dette besøg sammen med noget andet ....
Magic garden

Det var en opsamling af hvad der sådan lige er at se på Koh Samui . Der er sikkert meget mere end vi har nævnt her - og vi kommer helt sikkert til at opleve mange andre ting også .

guide paa turen

Lene og jeg har selvfølgelig stor kendskab til alt omkring rejsen og også omkring hvad der kan opleves på Øen Koh Samui . Vi vil derfor være guider på turen og kan spørges om alt .

Vi er jo kun 6 personer på denne tur og vi undervejs i feien vil snakke om de muligheder der er på Ø`en og så tage en beslutning derfra .

Men men man er selvfølgelig også velkommen til bare at færdes på egen hånd ..... men vi er til rådighed med oplysninger om alt ....

Vi opdaterer siden hvis der kommer nyt om rejsen !!